• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94121006499
  • خبرنگار : 30057

غیبت ایران در میان 100 دانشگاه برتر در شاخص نسبت دانشجو به استاد

غیبت ایران در میان 100 دانشگاه برتر در شاخص نسبت دانشجو به استاد

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این‌که کشورهای عربستان، مصر و پاکستان در میان 100 دانشگاه برتر در شاخص نسبت استاد به دانشجو قرار گرفته‌اند، گفت: نام ایران با نسبت استاد به دانشجو در وزارت علوم 32 و در دانشگاه آزاد 53 در این فهرست مشاهده نمی‌شود.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این‌که کشورهای عربستان، مصر و پاکستان در میان 100 دانشگاه برتر در شاخص نسبت استاد به دانشجو قرار گرفته‌اند، گفت: نام ایران با نسبت استاد به دانشجو در وزارت علوم 32 و در دانشگاه آزاد 53 در این فهرست مشاهده نمی‌شود.

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا از انتشار آخرین رتبه‌بندی تایمز درباره 100 دانشگاه برتر از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد خبر داد و افزود: در این رتبه‌بندی دانشگاه‌هایی از کشورهای آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و خاورمیانه مشاهده می‌شود و تعجب آور آن‌که یکی از دانشگاه‌های انگلستان که پس از ایالات متحده آمریکا دومین مقصد دانشجویان خارجی بوده، در این رتبه‌بندی حضور ندارد.

وی با اشاره به فهرست 100 دانشگاه برتر این نظام رتبه‌بندی، اظهار کرد: متوسط نسبت دانشجو به هر عضو هیات علمی در فهرست کلی این رتبه‌بندی برای 800 دانشگاه برتر 16.5 دانشجو به ازای هر عضو هیات علمی است؛ ضمن آن که در رتبه‌بندی 100 دانشگاه برتر از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد این نسبت بیش از 9 دانشجو به هر عضو هیات علمی نیست.

مهراد با تاکید بر این‌که در این رتبه‌بندی دانشگاه‌هایی که کل دانشجویان آنها بیش از 5 هزار دانشجو نیست، بهترین نسبت دانشجو به استاد را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نسبت دانشجو به استاد در کالج پزشکی ویسکانسین در آمریکا با هزار و 211 دانشجو برابر با 6 دهم است که رتبه نخست این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه را بیش از تعداد دانشجویان آن دانست و ادامه داد: در میان دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجویان آنها بیش از 15 هزار نفر است، دانشگاه «جانز هاپکینز» در آمریکا علی‌رغم داشتن دانشجویان بی‌شمار این نسبت را به خوبی کنترل کرده و با نسبت 13.5 دانشجو به هر عضو هیات علمی در جایگاه یازدهم نشسته است.

وی با بیان این که در این رتبه‌بندی در شاخص نسبت دانشجو به استاد نام 23 کشور جهان در میان 100 دانشگاه ممتاز دیده می‌شود، اضافه کرد: در این میان انگلستان سهمی در میان 100 دانشگاه ممتاز ندارد.

به گفته این چهره ماندگار علمی این نسبت در دانشگاه داکا در بنگلادش با 62 هزار دانشجو، 7 دانشجو به ازای هر عضو هیات علمی است.

وی انستیتو فناوری کالیفرنیا در آمریکا را بهترین دانشگاه کوچک در این نظام رتبه‌بندی دانست و یادآور شد: نسبت دانشجو به استاد در این انستیتو برابر با نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه داکا در بنگلادش است. تعداد دانشجویان انستیتو کالیفرنیا 2 هزار و 243 دانشجو و رتبه آن 47 است.

مهراد با تاکید بر این‌که دانشگاه‌های شیکاگو، پلی‌تکنیک تومسک در روسیه و داکا مشترکا در رتبه 47 در میان 100 دانشگاه ممتاز رتبه‌بندی تایمز قرار گرفته‌اند، افزود: ژاپن در این رتبه‌بندی دارای چهار دانشگاه برتر در میان 100 دانشگاه نخست در این شاخص است، به گونه‌ای که دانشگاه «شووا» با 3 هزار و 675 دانشجو و نسبت دانشجو به استاد 2.5 دانشجو به ازای هر عضو هیات علمی در رتبه چهارم و دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو با 2 هزار و 873 دانشجو و نسبت دانشجو به عضو هیات علمی 3.3 در رتبه هفتم این رتبه‌بندی نشسته است.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های «جان تیندو» ژاپن با 3 هزار و 955 دانشجو و نسبت 3.7 دانشجو به ازای هر عضو هیات علمی و یوکوهاما سیتی با 4 هزار و 122 نفر دانشجو و نسبت دانشجو به استاد 3.7 دانشجو مشترکا در رتبه دهم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

وضعیت دانشگاه‌های اروپا در رتبه‌بندی تایمز

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، رتبه‌های اول تا سوم این رتبه‌بندی را مربوط به کالج ویسکانسین با هزار و 122 دانشجو، دانشگاه بهداشت و علوم اورگون با 2 هزار و 838 دانشجو و دانشگاه «راش» در ایالات متحده آمریکا با هزار و 855 دانشجو دانست که به ترتیب نسبت دانشجو به عضو هیات علمی 6 دهم، 1.1 و 2.1 است.

مهراد با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی وین با 2 هزار و 857 دانشجو، رتبه ششم را به خود اختصاص داده و نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه 2.9 است، گفت: از قاره اروپا دانشگاه کپنهاک در دانمارک و دانشگاه علوم کشاورزی سوئد نسبت دانشجو به استاد به ترتیب 4.1 و 4.6 است. تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها به ترتیب دو هزار و 7 هزار و 547 و سه هزار و 879 است.

وی نخستین دانشگاه فرانسه در این رتبه‌بندی را «اوکول پلی تکنیک» دانست که در آن تعداد دانشجویان 2 هزار و 429 و نسبت دانشجو به استاد 4.8 است که در جایگاه نوزدهم این رتبه‌بندی نشسته است.

دانشگاه‌های برتر کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی تایمز

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، به وضعیت دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا در این رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: در جنوب شرق آسیا دانشگاه ملی «یانگ مینگ» تایوان از نظر شاخص دانشجو به استاد 5.4، تعداد دانشجویان آن 4 هزار و 496 و رتبه آن 24 است.

وی اضافه کرد: مصر نخستین کشور اسلامی با دانشگاه «کانال سوئز» و نسبت دانشجو به استاد برابر با 6 در رتبه سی و چهارم رتبه‌بندی تایمز در شاخص نسبت دانشجو به استاد قرار گرفته است. تعداد دانشجویان این دانشگاه 16 هزار و 817 دانشجو است.

مهراد اولین دانشگاه برتر از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد کشور هندوستان را دانشگاه «آمر آمریتا» ذکر کرد و ادامه داد: تعداد دانشجویان این دانشگاه 17 هزار و 273 و نسبت دانشجو به استاد 6.6 است.

این چهره ماندگار علمی کشور با تاکید بر این‌که عربستان سعودی دومین کشور مسلمان در این رتبه‌بندی در میان 100 دانشگاه ممتاز مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه نفت و معدن ملک فهد با 6 هزار و 793 دانشجو و نسبت دانشجو به استاد 7.1 در رتبه پنجاه و دوم را از آن خود کرده است.

مهراد، دومین دانشگاه عربستان در این رتبه‌بندی را دانشگاه ملک عبدالعزیز دانست که دارای 35 هزار و 889 دانشجو و نسبت دانشجو به استاد 8.4 است و اظهار کرد: دانشگاه پزشکی کاپیتال در چین مشترکا با دانشگاه ملک فهد رتبه پنجاه و دوم را از آن خود کرده است.

وی با بیان این‌که کشور تایوان در میان یکصد دانشگاه برتر در شاخص نسبت دانشجو به استاد قرار دارد، یادآور شد: این نسبت در دانشگاه «ماهیدول» 7.5، تعداد دانشجویان آن 27 هزار و 402 و رتبه کسب شده آن در میان 100 دانشگاه برتر 62 است.

مهراد، سومین کشور مسلمان در این رتبه‌بندی را پاکستان عنوان کرد و گفت: این کشور با دانشگاه علوم و فناوری رتبه شصت و هفتم را به خود اختصاص داده که نسبت دانشجو به استاد 7.8 و تعداد دانشجویان آن 9 هزار و 807 است.

غیبت ایران در میان 100 دانشگاه ممتاز دنیا

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: نبود ایران در فهرست 100 دانشگاه برتر دلالت بر این دارد که جذب هیات علمی در دانشگاه‌های هر کشور باید مورد تجدید نظر قرار گیرد؛ چراکه در برخی مواقع به دلیل کمیت‌گرایی که در سال‎های قبل صورت گرفته است، نسبت دانشجو به استاد در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی اضافه کرد: گرچه روند جذب هیات علمی دانشگاه‌ها از سیاست‌های بنیادی کشور است، ولی نتایج رتبه‌بندی نشان می‌دهد که رشد جذب هیات علمی با استانداردهای جهانی منطبق نیست و از لحاظ نسبت دانشجو به استاد فاصله زیادی داریم.

مهراد، نسبت دانشجو به استاد در وزارت علوم را 32 و در دانشگاه آزاد 53 ذکر و خاطرنشان کرد: وزارت علوم تلاش می‌کند شاخص دانشجو به استاد در دانشگاه‌های تابعه به رقم 18 برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۸:۲۸

حجم ورودي دانشگاهها بسيار بيش از حد ظرفيت است. بطوريکه بسياري از دانشجويان پتانسيل لازم براي تحصيل در مقطع کارشناسي به بالا را ندارند. قاعدتا با کاهش ظرفيت، نسبت استاد به دانشجو اصلاح مي گردد و از آن مهمتر نيز با کاهش ورودي دانشگاهها به جاي هدر رفت بيت المال و کاهش کيفيت در تربيت دانشجو، اين بودجه مي تواند صرف دانشجويان کارآمد شود که پتانسيل کارآفريني و حل مشکلات جامعه خود را دارند.