دبیر هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره گفت:برخی از سرفصلهای علوم انسانی سی سال است بازنگری نشدهاند.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، در همایش منطقه ای کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره که در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اولین علت ناکارآمدی علوم انسانی عامل معرفتی است و علت اصلی این ناکارآمدی، عدم تسلط بر روش شناسی علم است.
وی افزود: ما در زمینه روش تحقیق ضعف داریم و آنچه امروز میبینیم فن است نه روش و باید برای رفع این نقیصه به روشهای بومی توجه بیشتری شود.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: عدم توجه کافی به فلسفه علم که مبین چیستی و چرایی علم است، ضعف بعدی در زمینه علوم انسانی محسوب میشود.
عضو شورای ارتقاء و تحول علوم انسانی گفت: عدم پیوند کافی علوم انسانی با جامعه، ضعف دیگر در این زمینه است و دانشمند علوم انسانی باید نسبت به معضلات جامعه در ابعاد مختلف تحلیل و راه حل داشته باشد که این موضوع را در حال حاضر مشاهده نمیکنیم.
عضو شورای اسلامیشدن دانشگاهها و مراکز آموزشی افزود: واقعا مایه تعجب است که برخی ازسرفصلهای رشتههای مختلف علوم انسانی در دانشگاهها، بیش از سه دهه است که بازنگری و به روز رسانی نشدهاند.
دکتر انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) هم در این همایش طی سخنانی گفت: راه حل بومی و آنچه که با توجه به مقتضیات علمی کشور تدوین میشود، راه حل موضوع علوم انسانی است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: البته غرب دستاوردهای مثبتی هم داشته که باید مورد استفاده قرار گیرد اما این دستاوردها به عنوان یک ابزار باید با جهتگیری حکمت دینی به کار بسته شوند.
انتهای پیام
نظرات