• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • فارسی
  • العربية
  • English
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۷
  • GMT 22:47

سرویس ایسنا+

  • رسانه دیگر
  • ایسنا+
  • دیدگاه

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۷
  • GMT 22:47

سرویس ایسنا+

  • رسانه دیگر
  • ایسنا+
  • دیدگاه

سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟

پس از کش و قوس‌های فراوان درباره همکاری ایران و فرانسه در زمینه صنعت خودرو، حالا هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید که پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است.

۹ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۳

پس از کش و قوس‌های فراوان درباره همکاری ایران و فرانسه در زمینه صنعت خودرو، حالا هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید که پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران آورده است: مدیرعامل گروه پژو سیتروئن چندی پیش گفته بود این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد. این صحبت‌ها با اَشکال مختلف طی چند روز اخیر از سوی مدیران پژو اعلام شده است. همین گفته‌ها سبب شد برخی از کارشناسان توصیه کنند که خودروسازان نباید به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی دل‌بسته وخوشبین باشند و باید بیش از گذشته روی پای خود بایستند.

استادان دانشگاهی هم معتقدند، همکاری ایران خودرو با شریک قبلی‌اش کار اشتباهی است و نباید پژو به جایگاه قبلی خود بازگردد. مدیرعامل ایران خودرو نیز برای خاتمه دادن به صحبت‌های مدیران پژو در گفت‌و‌گوهایش اظهار کرد که هیچ خودرو‌سازی حق ندارد خط و نشان بکشد و حال نوبت ایران است که شروط جدید بگذارد.

ایران رجزخوانی نمی‌کند

بیوک علیمرادلو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اتفاق‌های جدیدی که از سوی مدیران پژو رخ داده است و آنها ایران را به همکاری‌نکردن متهم می‌کنند، گفت: برندهای متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین اگر پژو تصور می‌کند که ایران رجزخوانی می‌کند، چرا برای حضور در کشورمان پای میز مذاکره نشسته است؟ آنها هنوز تصور می‌کنند صنعت خودروسازی کشور ضعیف است و هیچ کشوری تمایل به همکاری ندارد. اما آنچه بعد از توافق هسته‌ای رخ داد گویای آن است که ایران مورد استقبال سرمایه‌گذاران متعدد است.

وی افزود: با توجه به گفته‌های اخیر مدیران پژو، به مدیران خودروسازی توصیه می‌کنم که بهترین شریک را برای خود انتخاب کنند تا صنعت خودرو بتواند رشد قابل توجهی کند.

علیمرادلو تأکید کرد: تولید خودرو مانند سال‌های گذشته به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و خودروسازان باید به سمت و سویی بروند که تولید مشترک به معنای واقعی رخ دهد. ما نباید مصرف‌کننده خودروهای خارجی باشیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال 1404 ایران باید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید کند، بنابراین باید با شرکت‌های مختلفی همکاری و از بازارهای آنها برای توسعه صادرات محصولات مشترک استفاده کرد. در این صورت صنعت خودرو در مدت کوتاهی می‌تواند به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز بیست ساله برسد.

رفتار پژو خارج از قواعد بین‌المللی است

هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبت‌های اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانه‌ای خواهند کرد و اینکه تصمیم‌گیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمی‌گیرد، به «ایران» گفت: شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. از این رو پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.

وی افزود: در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که خارج از قواعد بین‌المللی است.بدین جهت به نظر می‌رسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند.

یکه‌زارع اظهار کرد: شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند. در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند، صحبت‌هایی می‌کنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.

وی با بیان اینکه "شرکت پژو از همکاری نکردن با ایران متضرر شد و اکنون نیز نگران آن است که سایر شرکت‌های خودروسازی شریک اول ایران شوند"، تأکید کرد: از وقتی مذاکرات گروه 1+5 به نتیجه رسیده است، چندین شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند. بر این اساس اگر هر کدام از شرکت‌ها با چارچوب‌هایی که ما دنبال آن هستیم قرارداد ببندد، آن مجموعه شریک اول ایران خودرو خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: در حال حاضر مذاکرات ما با چندین خودروساز جهانی نهایی شده است. بر این اساس بعد از برجام، ایران خودرو با چند شرکت می‌تواند همکاری و یک شرکت را شریک اول خود کند.

یکه‌زارع با بیان اینکه "سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران صددرصد اتفاق خواهد افتاد"، گفت: صنعت خودرو ایران برای خیلی از کشورهای تولیدکننده جذاب است، بنابراین نخستین صنعتی که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور گسترده خواهند یافت بخش خودرو است. البته این حضور به معنای آن نیست که خودروسازان برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن کنند. شاید در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی رخ می‌داد اما با توجه به رشد صنعت خودروسازی ایران و تقاضاهای متعدد ما تعیین‌کننده نهایی خواهیم بود.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به اینکه "به نظر می‌رسید دو کشور برای شروع دوباره مذاکراتی خوبی انجام داده‌اند ولی به یکباره مدیر پژو سیتروئن تهدید کرد"، گفت: شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجدداً وارد بازار بزرگی چون ایران شود. حال ترس سهامداران از اینکه ایران را از دست بدهند باعث شد که موضع‌گیری‌های اینچنینی شکل بگیرد.

یکه‌زارع با بیان اینکه "پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است"، اظهار کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهامداری 50 درصدی دو مجموعه ایران خودرو و پژو، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری توسط این شرکت فرانسوی مورد قبول واقع شده است، بنابراین در شرایط جدید می‌توان همکاری برد - برد را دنبال کرد.

وی همچنین در گفت‌و‌گویی با ایسنا خاطرنشان کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.

یکه‌زارع خاطرنشان کرده بود: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همان‌گونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکت‌ها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.

انتهای پیام

  • پژو
  • ایران خودرو
  • مدیران خودرو
  • مخابرات

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
احمد
۱۳۹۴-۰۸-۰۹ ۱۱:۴۵

مسولين صنعت و مديران ايران خودرو فقط ضمن يادآوري: پژو و رنو تنها خودروساز در کل دنيا نيستند خودروسازاني به مراتب بهتر درجه يک تر و عالي تر از اينها وجود دارند __ نيم نگاهي هم به نيسان ژاپن تويوتا ميتسوبيشي سوبارو هوندا ژاپن داشته باشيد و باز محض اطلاع سهم صنعت خودروسازي فرانسه در دنيا نسبت به ژاپن اصلا به چشم نمياد _ پژو و رنو رو کسي ديگه تو دنيا نگاهشون هم نمي کنن (آمارفروش شون رو مطالعه کنيد) درصورتي که خودروسازي ژاپن حرف اول رو در کل صنعت خودروسازي و تکنولوژِي برتر در کل دنيا مي زنند با هيچ عقل سليمي اين قراردادها با اين دو شرکت فرانسوي قابل قبول نيست مگر اينکه بجاي منافع جمعي منافع شخصي در ميان باشد.

پاسخ
ISNA
ایسنا؛ اخلاق، امید، آگاهی
استفاده رسانه‌های داخلی دارای مجوز از محتوا، با ذکر منبع ایسنا مجاز است.
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved