• یکشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94050401517
  • منبع : مطبوعات

کالیبراسیون میدانی جریان‌سنج دریایی با GPS در دریاچه چیتگر تهران

کالیبراسیون میدانی جریان‌سنج دریایی با GPS در دریاچه چیتگر تهران

کالیبراسیون میدانی جریان­ سنج دریایی با استفاده از GPS با نظارت سازمان نقشه برداری کشوردر دریاچه چیتگر تهران انجام شد.

کالیبراسیون میدانی جریان­ سنج دریایی با استفاده از GPS با نظارت سازمان نقشه برداری کشوردر دریاچه چیتگر تهران انجام شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا به منظور آزمایش روش پیشنهادی مورد نظر بعد از طراحی، ساخت و تست­ های متعدد بویه­ مذکور، عملیاتی جهت برداشت داده توسط این سیستم در دریاچه چیتگر تهران با نظارت و راهنمایی دکترآزموده اردلان، رئیس سازمان نقشه ­برداری کشور و همچنین دکتر سلطانپور، مدیر کل آبنگاری سازمان صورت گرفت.

در این عملیات که با همراهی برخی متخصصان بخش آبنگاری و نقشه ­برداری زمینی سازمان و با حضور گروهی از دانشجویان هیدروگرافی دانشکده فنی دانشگاه تهران صورت گرفت، بعد از نصب و جاسازی دو گیرنده­ GPS روی بویه و همچنین اتصال جریان­ سنج به بخش زیرین آن، بویه به درون آب انداخته و به وسیله­ طنابی متصل به آن به همراه قایقی بر روی آب دریاچه برای ساعاتی کشیده و داده ­های آن برای پردازش و محاسبات، تخلیه شد.

جریان­ سنجی و کسب اطلاعات دقیق از جریان ­های دریایی در اکثر مطالعات و پروژه­ های عمرانی دریایی از پارامترهای ضروری بوده و لذا برای تعیین آن ابزارهای دقیق جریان ­سنجی مورد استفاده قرار می­گیرند.

در همین زمینه بحث صحت داده ­های حاصل از جریان­ سنج ­ها مطرح می­‌شود به گونه ­ای که بتوان با استفاده از جریان ­سنج­ های موجود داده ­هایی صحیح را از پارامترهای جریان (سرعت و جهت جریان) استخراج کرد.

کالیبراسیون جریان ­سنج­ های دریایی به روش ­های متفاوتی در آزمایشگاه ­های کالیبراسیون صورت می­‌گیرد که دارای مزایا و معایب مربوط به خود می‌­باشند؛ اما در سازمان نقشه ­برداری کشور روشی جدید در قالب همکاری با دانشگاه تهران در یک پایان ­نامه کارشناسی ارشد با استفاده از گیرنده­ های GNSS به منظور کالیبراسیون جریان­ سنج ­های دریایی مورد بررسی قرار گرفته است.

در صورت انجام موفقت ­آمیز این پروژه، روشی جدید برای کالیبراسیون جریان ­سنج ­های سازمان نقشه­ برداری کشور فراهم خواهد آمد. این روش مبتنی بر به کارگیری دو گیرنده GNSS نصب شده بر روی بویه بوده که حامل جریان ­سنج می­باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha