• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری
استان همدان

isna header

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • فارسی
  • العربية
  • English
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۱
  • GMT 17:21

سرویس استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان شمالی
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خوزستان
  • زنجان
  • فارس
  • قم
  • قزوین
  • سمنان
  • سیستان و بلوچستان
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهگیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مرکزی
  • مازندران
  • هرمزگان
  • همدان
  • یزد
استان همدان

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۱
  • GMT 17:21

سرویس استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان شمالی
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خوزستان
  • زنجان
  • فارس
  • قم
  • قزوین
  • سمنان
  • سیستان و بلوچستان
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهگیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مرکزی
  • مازندران
  • هرمزگان
  • همدان
  • یزد

عفت جامعه در گرو تولید پوشاک اسلامی

خرید مانتو و پوشاک مطلوب هم معضلی شده، چند سالی است که هر وقت برای خرید به بازار می‌روم متاسفانه کمتر پیش می‌آید به گزینه با کیفیت و مطلوبی که از پارچه، طراحی، دوخت و قیمت مناسب برخوردار باشد؛ بربخورم و خواهانش شوم.

۲۳ تیر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۲

خرید مانتو و پوشاک مطلوب هم معضلی شده، چند سالی است که هر وقت برای خرید به بازار می‌روم متاسفانه کمتر پیش می‌آید به گزینه با کیفیت و مطلوبی که از پارچه، طراحی، دوخت و قیمت مناسب برخوردار باشد؛ بربخورم و خواهانش شوم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، پس به ناچار گاهی با پارچه‌ای که طرحش باب میلم است و خود از بازار خریداری کرده‌ام به همراه مدلی که با کمک خیاط یا طراح لباس طراحی شده، به خیاط مراجعه می‌کنم البته با این بیم که نکند مدل و طرح مدنظرم به خوبی پیاده نشود.

با برخی از دوستان و همکاران هم که صحبت می‌کنم آن‌ها هم همین مشکل را دارند البته این مشکل برای خانم‌های جامعه به ویژه کسانی که دغدغه پوشش اسلامی دارند، پررنگ‌تر است و اغلب وقتی برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند با مدل‌هایی مواجه می‌شوند که در شأن پوشش یک زن مسلمان نیست و یا کیفیت یا دوخت مناسب ندارند؛ در معدود مواردی هم که تمام شرایط مذکور در یک لباس یا مانتو لحاظ شده باشد قیمت بالای آن مانع دیگری برای خرید محسوب می‌شود.

با توجه به این‌که پوشش و لباس مناسب یکی از شرایط اثرگذار در ظاهر افراد به ویژه در مسأله حجاب و عفت اسلامی است، از بعضی از خانم‌ها که بیشترین طیف تاثیرگذار در موضوع عفاف و حجاب هستند در این خصوص سوالاتی کردم و با این مقدمه که چقدر البسه موجود در بازار با موازین شرعی و اسلامی در زمینه حجاب مطابقت دارد و اساسا عفاف و حجاب در جامعه با چه تعریفی دیده می‌شود، به سراغ یک خانم محجبه رفتم و از وی سوال کردم چقدر لباس‌های موجود در بازار را با موازین شرع و دین منطبق می‌داند؟

وی در پاسخ گفت: اغلب لباس‌هایی که در بازار یافت می‌شود با الگوبرداری از ژورنال‌های خارجی و مدل‌های روز غرب طراحی و دوخته شده است که طبیعتا به علت فرهنگ و ساختار متفاوت فکری ما و غرب، این نوع لباس‌ها با پوشش واقعی یک شخص مسلمان هم‌خوانی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا حجاب و چارچوب‌هایی که در پوشش باید رعایت شود فقط مختص بانوان است؟ اظهار کرد: بانوان بیشترین سهم را در عفت جامعه دارند اما رعایت عفاف و حجاب اختصاص به خانم‌ها ندارد و متاسفانه می‌بینیم که در سال‌های اخیر پوشاک آقایان هم متاثر از فرهنگ بیگانه از چارچوب‌های اسلامی و حتی شئونات انسانی فاصله گرفته است که حتی گاهی برای بعضی از این لباس‌ها مثلا "شلوار پاره" هیچ فلسفه اصولی، علمی و یا زیبایی‌شناسی نمی‌توان یافت.

وی در خصوص رعایت اصول عفاف و حجاب در جامعه گفت: عفیف بودن و حجاب داشتن تنها به ظاهر و پوشش افراد محدود نمی‌شود و باید در ذهن و قلب شخص سپس در رفتار وی نمودی از عفت و حجب وجود داشته باشد اما متاسفانه آنچه امروز از پوشش و ظاهر افراد در جامعه می‌بینیم در اغلب موارد چیزی نیست که در شرع و دین ما توصیه شده است.

خانم دیگری که کنار او ایستاده نیز در بحث مشارکت کرد و گفت: حجاب داشتن و عفیف بودن موضوعی همگانی است اما غالبا تا حرف از عفاف و حجاب به میان می‌آید اغلب نگاه‌ها متوجه خانم‌ها می‌شود و متاسفانه می‌بینیم که ظاهر جامعه امروز ما چه در خصوص خانم‌ها و چه آقایان چندان هم اسلامی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک عضو از جامعه اسلامی برای اصلاح این وضعیت تاکنون چه اقدامی کرده اظهار کرد: موضوعی که در چنین مواقعی به آحاد مردم جامعه توصیه شده تا از پیشروی منکری جلوگیری شود، مسأله امر به معروف و نهی از منکر است که می‌تواند تاثیر بسیاری در پیشگیری از منکر و ترویج معروفی مثل حجاب داشته باشد.

از شهروند دیگری دلایل بدحجابی‌ها را در سطح جامعه جویا شدم و او به بیان عوامل مختلفی از جمله تربیت‌های غیر اصولی خانوادگی، سیستم آموزشی، بمباران تبلیغات در ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی، بی‌تفاوتی افراد اجتماع نسبت به موضوع بدحجابی و حتی وجود البسه و پوشاک نامناسب در بازار اشاره کرد.

او گفت: در سنین کودکی ما، وقتی یک دختر یا پسر به سن تکلیف می‌رسیدند خانواده آن‌ها را به معروفات دین امر می‌کردند و مدارس هم با آموزش و تشویق افراد به نماز و حجاب و دیگر واجبات دین، دانش‌آموز را برای ورود به جامعه با رعایت اصول شرع آماده می‌کردند و در نقطه مقابل اگر شخصی از رعایت موازین شرع تخطی می‌کرد مورد غضب خانواده و مربیان مدرسه و افراد جامعه واقع می‌شد به طوری‌که حتی افراد با نگاه‌های سنگین خود شخص را متوجه ناهمگونی‌اش با اجتماع اسلامی می‌کردند اما اکنون افراد با مدل‌های عجیب و غریب مو و پوشش‌های نامناسب لباس در جامعه حضور دارند و کسی معترض آن‌ها نیست انگار سرنوشت جامعه برای افراد آن جامعه بی‌اهمیت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر خود افراد و چقدر مسئولان را در این موضوع دخیل می‌داند؟ تصریح کرد: به یاد دارم یک روز مربی تربیتی مدرسه که در خصوص مسأله حجاب صحبت می‌کرد به ما گفت «تقید به حجاب مختص به محیط مدرسه نیست، بلکه هر یک از ما باید به درکی از مصونیت حجاب برسیم که حتی خارج از کشور خود و در ممالک غیراسلامی هم حجاب داشته باشم» این گفته او در ذهن من ماند و همیشه برای نهادینه کردن صحبت آن مربی در وجود خودم تلاش کردم و حالا می‌فهمم که نقش یک مربی یا معلم و یا پدر و مادر چقدر در تربیت فکر و روان افراد موثر است؛ در حالی‌که حالا شبکه‌های ماهواره‌ای در تاثیرگذاری بر افراد از معلم و مربی و پدر و مادر پیشی گرفته‌اند بنابراین اصلاح این وضعیت، بخشی مربوط به خانواده و خود افراد است و بخش دیگر که می‌تواند اصلاح سیستم آموزشی و کنترل و نظارت بر اجتماع به ویژه بر دستگاه‌های مرتبط با فرهنگ را بر عهده داشته باشد، مربوط به مسئولان است.

به گزارش ایسنا؛ از مجموع گفتگوها می‌توان دریافت که مسأله پوشاک امری تاثیرگذار بر عفت عمومی جامعه است و قطعا الگوهای غربی نمی‌توانند الگوهای مناسبی در پوشش افراد جامعه اسلامی واقع شوند. در واقع در این اثرگذاری الگوهای اشتباه، بخشی از تقصیرات متوجه تهاجمات فرهنگی دشمن به ویژه در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌هاست و بخشی دیگر متوجه مسئولان ناظر بر تولید و واردات پوشاک.

اما بد نیست گاهی از خود بپرسیم "هر یک از ما به عنوان شهروندان جامعه اسلامی چقدر در رواج فرهنگ پوشش بر جامعه خود اثر گذاشته‌ایم؟"

انتهای پیام

  • مدیران خودرو
  • مخابرات

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید نرم‌افزار صورتحساب الکترونیکی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
ایسنا؛ اخلاق، امید، آگاهی
استفاده رسانه‌های داخلی دارای مجوز از محتوا، با ذکر منبع ایسنا مجاز است.
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved