شمس لنگرودی، وضعیت مبهم اکران فیلم «احتمال باران اسیدی» را غم انگیز دانست و تاکید کرد که مردم باید این فیلم را ببینند.
شمس لنگرودی، وضعیت مبهم اکران فیلم «احتمال باران اسیدی» را غم انگیز دانست و تاکید کرد که مردم باید این فیلم را ببینند.
این شاعر که این روزها با بازی در فیلم «پنج تا پنج» اولین ساخته تارا اوتادی روی پرده سینماهاست، هم از بازیاش در این فیلم و همکاری با کارگردانهای جوان گفت و هم از وضعیت مبهم اکران فیلم «احتمال باران اسیدی» ابراز تاسف کرد.
این هنرمند که حالا دیگر فقط به عنوان شاعر مطرح نیست بلکه در چند فیلم بلند سینمایی هم بازی دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره چگونگی حضورش در فیلم «پنج تا پنج» و جذابیت فیلمنامه پیشنهادی گفت: «پیش از موضوع جذابیت فیلم نامه "پنج تا پنج"، پیشنهاد آقای کیانیان بود که برایم مهم بود؛ ایشان به من پیشنهاد بازی در این فیلم را دادند و وقتی که دیدم خودشان هم در این فیلم بازی میکنند و مشاور هنری فیلم هم هستند، من پذیرفتم.»
او ادامه داد: «در درجه اول حضور آقای کیانیان و اقتباس فیلمنامه از نمایشنامه مشهور«پنچری» نوشته دورنمات سرذوقم آوردند که بازی در این فیلم را بپذیرم، خب بعد که وارد کار شدیم، دیدم تقریبا همه عوامل فیلم بسیار دوست داشتنی هستند و بخوبی میشود، کار را پیش برد.»
لنگرودی از دورنمات به عنوان نکته سنج بزرگی یاد کرد و افزود: «دورنمات فیلسوف بدبینی است که از دایرۀ جذابیت هولناکش هیچ راه رهائی نیست. او دقیقا بر مصائب پر رنجی انگشت میگذارد که دوست نداری بشنوی. او بیرحمانه تو را معذب میکند. ما برای زندگی نیاز به توجیهات دروغ داریم، او همه را برملا میکند.»
او در پاسخ به این پرسش که چون این فیلم در لوکیشنی ثابت میگذرد و تقریبا هیچ زنی در آن بازی ندارد، نگران نبودید این وضعیت، مخاطب را خسته و دلزده کند؟ توضیح داد: «چرا نگران بودم. بویژه که "پنچری" دورنمات " نیوشنامه " یا به قول معروف نمایش نامۀ رادیویی است، ولی تلاش برای اینکه این فیلم کار قابل قبولی بشود، ستودنی بود.»
شاعر مجموعه «باغبان جهنم» که تصمیم دارد بازیگری را در سینما ادامه دهد، درباره همکاریاش با کارگردانهای جوان سینما مانند تارا اوتادی یا بهتاش صناعیها گفت: «برای اینکه جوان سر پر شوری برای تغییر دارد. اوست که فکر میکند "چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد"، بعد سن که بالا میرود میگوید "رضا به داده بده وز جبین گره بگشا". اوست که فکر می کند جهان را عوض خواهد کرد. بعد که دو دستی می چسبد چیزی تغییر نکند؛ مینشیند و به گذشته افتخار میکند.»
وی در ادامه این گفتوگو درباره سرنوشت نامعلوم اکران فیلم دیگرش «احتمال باران اسیدی» که سال گذشته در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، توضیح داد: «ارزش فیلم "احتمال باران اسیدی"، از جمله در لغزندگی معنائی یا به اعتباری در ایهامهایش است. دو چیز در هنر بد است: ابهام و صراحت. و هر دو از ناتوانی است. علم است که میباید هر چه بیشتر روشن و صریح باشد، چون قصدش روشن کردن مطلبی است که مولفش گمان میکند برای خودش روشن شده و حالا میخواهد برای دیگران هم روشن کند. اما هنر بعد از این مرحله است. یعنی مرحلهای که بعد از غور بسیار در مطلبی هنرمند حس میکند " در اندرون من خسته دل ندانم چیست" و سعی میکند که آن را به بهترین وجه "بیان" کند.»
شمس لنگردوی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «هنرمند نمیخواهد چیزی را برای کسی روشن کند چون برای خودش هم روشن نیست؛ پس کسی که به یک وجه اثر هنری می پردازد، باید یقین کند که این تنها برداشت او از آن اثر است و الزاما قابل تعمیم نیست. به نظرم اگر هم مشکلی برای "احتمال باران اسیدی" پیش آمده باشد، از این نوع است و دلیل ندارد که قابل حل نباشد. البته غم انگیز است فیلمی که آنقدر در جشنواره از آن ستایش شده است، اینطور دچار مسائل حاشیه میشود. این فیلم را مردم باید ببینند.»
انتهای پیام
نظرات