رسول صدرعاملی درباره روند انتخابهای فیلمهای جشنوارهی فیلم فجر و برخی حاشیهها سخن گفت.
رسول صدرعاملی درباره روند انتخابهای فیلمهای جشنوارهی فیلم فجر و برخی حاشیهها سخن گفت.
به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما و عضو هیات انتخاب جشنوارهی فیلم فجر با بیان اینکه حضور در هیات انتخاب تجربه و موقعیتی سخت و دردناک است تصریح کرد: اگر شما در داوری اشتباهی انجام بدهید، تنها در حق یک نفر اجحاف کردهاید اما در هیات انتخاب با یک اشتباه زحمتهای یک تیم 40 نفری مغفول میماند. بنابراین چارهای نداریم که به عنوان اعضای هیات انتخاب به پرده زل بزنیم و تنها به فیلمها، نه نامها و دوستان خود تکیه بزنیم. به طور جدی هم دبیر و هم شورای سیاستگذاری جشنواره بر این نظر بودند که تنها 22 فیلم انتخاب شود در حالی که اگر دست ما بازتر میبود شاید بیشتر از 22 فیلم انتخاب میکردیم.
وی ادامه داد: از پلان به پلان فیلمها اعضای هیئت انتخاب در تمام ابعاد مراقبت میکردند و به تمامی جوانب از مراحل فنی ، بازی و غیره توجه داشتند. در تعدادی از این فیلمها چالش بسیار غریبی وجود داشت. چرا که در بخش نگاه نو از 11 فیلم 7 فیلم به اتفاق آرا رسید و مابقی فیلمها مورد اختلاف بود آن گونه که مجبور شدیم دوباره آن فیلمها ببینیم.
سخنگوی سی وسومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه دراین جشنواره به مضامین متنوع و فیلمسازان جوان توجه داشتیم گفت: انتخابها به گونهای بود که مخاطب سینمای ایران اگر قرار است 22 فیلم را ببیند 22 نگاه متفاوت به جهان هستی را دیده باشد. بنابراین ایدههایی که برای خود تهیه کرده بودند و ساختار فیلم و اینکه فیلم از شرایط متنوع برخوردار باشد نیز از موضوعات مورد توجه بود.
صدرعاملی که در برنامه هفت شامگاه 19 دی ماه سخن میگفت درخصوص اظهارات یدالله صمدی درباره انتخاب نشدن بیان کرد: طبیعی است که از یک فیلمساز خوب و محترمی چون یدالله صمدی خوب است که به فیلم خود فکر میکند و با خود بگوید که در این جشنواره نیز هیاتی وجود دارند که 22 فیلم را میبینند و از این میان انتخاب خود را کردهاند. این به مفهوم این نیست که من وارد داوری شدهام بلکه حتی یک فیلمساز جوان نیز قبل ازاینکه به فیلمسازی بپردازد نیز باید از یک متانتی برخوردار باشد چرا که در شرایطی شرکت میکند که از قواعدی برخوردار است.بنابراین هیچ نام چهرهای و یا هیچ جوانی به واسطه مهجور بودنش نمیتواند نام خود را در لیستی که ما انتخاب کردیم، ببیند.
این کارگردان تاکید کرد: درجشنواره امسال تلاش کردیم تعریف جدیدی از هیئت انتخاب دهیم. تعریف روشنی که چگونه فیلم دیدن و چگونه به مخاطب فکر کردن را درپیدارد. شما نمیتوانید هیچ فرمول از پیش تعیین شدهای داشته باشید چرا که هر فیلمی شرایط خود را ایجاد میکند.
صدرعاملی گفت: وجه غالب جشنواره سی وسوم فجر سینمای اجتماعی بود. این موضوع به قدری با شکوه است چرا که در طول سالیانی که جشنواره برگزار میشد با خود فکر میکردیم، نکند این جشنواره تنها جشنوارهای توخالی و پوشالی باشد اما در جشنواره سی وسوم چیزی به بار مینشیند که با آن چارهای نداریم جز اینکه به سینماگران خود احترام بگذاریم.
وی تصریح کرد:جشنواره سی و سوم فیلم فجر به بار نشستن سینمای ایران در یک نسل نو است که با شرافت و با احساس مسئولیت کار میکند و البته اتفاق خوبی هم که در سازمان سینمایی رخ داده است، اعتماد به فیلمساز است و اینکه اجازه داده شده وی کار خود را انجام دهد.
بهنام بهزادی از دیگر اعضای هیئت انتخاب جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز در ادامه صحبتهای صدرعاملی روی خط برنامه آمد و در پاسخ به این سوال که برخی میگویند فیلمها را ناقص دیدهاید بیان کرد: همانگونه که در بیانیه هیئت انتخاب نیز منتشر شده است تعدادی از فیلمها نیز بودند صدا گذاری آنها و مراحل فنی و وضعیت آن به گونهای بود که می توانستیم در مورد آن تصمیم بگیریم و مانع از تصمیمگیری ما نمیشد اما فیلم هایی نیز بودند که که مارا به نتیجه نمیرساند بنابراین آنها را کنار گذاشتیم. اما نکته مهمی وجود دارد و آن فیلمسازان جوان به خصوص فیلم اولی است که ما را با پدیده خوبی در سینما ایران مواجه کردند و آن قصهگویی به روایتهای متفاوت و شکلهای گوناگون است.
رسول صدرعاملی نیز در آخرین بخشهای گفتههای خود در خصوص مصلحتهای سیاسی و دخالت آن در انتخابها گفت: یکسری فیلمها را برای ما انتخاب کردند و ما تنها نظر خود را دادیم و در نظر گرفتن مصلحت سیاسی کار ما نیست بلکه کار شورای سیاستگذاری جشنواره است اما آنچه که در معرض دید ما قرار گرفت سینمای ایران در سال جاری بود که جشنواره امسال را محصول عملکرد دولت امسال میدانیم و هم چنین اعتمادی که در این راستا به خیلیها شده است و استعدادیابی که درهمین مسیر صورت میگیرد.
انتهای پیام
نظرات