رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: نیمی از جمعیت غیرمحصل بزرگسال در معرض آموزش کافی سوادآموزی نبودهاند.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی باقرزاده عصر روز گذشته در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس در شیراز با تصریح اینکه ضعف سواد در یک کشور، پیامدهای بیشماری دارد، با استناد به سرشماری سال 90 گفت: 20 درصد جمعیت غیرمحصل کشور خواندن و نوشتن نمیدانند و سواد 20 درصد جمعیت غیرمحصل بزرگسال کشور در حد ابتدایی بوده و 16 درصد از افراد نیاز به تحکیم سواد دارند.
وی با تاکید براینکه کشور برای تحقق تمام اهداف برنامه سند چشمانداز توسعه نیازمند آموزش است، با آمارهای ارائه شده از سوی یونسکو اشاره و اضافه کرد: موسسه آمار یونسکو نتایجی از بررسیهای انجام شده در کشورهای جهان اعلام کرده که براساس آن کشورهای حوزه آفریقا به ویژه آفریقای سیاه با 15 درصد جمعیت دانشآموزی، 2 تا 4 دهم درصد منابع را صرف میکند، کشورهای اروپایی با 10 درصد جمعیت دانشآموزی بیش از 50 درصد منابع راهزینه میکند و در کشورهای حوزه آسیای میانه که ایران نیز در این حوزه قرار دارد و باید براساس سند چشمانداز به رتبه اول دستیابد، 28 درصد جمعیت دانشآموزی را دارد و تنها هفت درصد منابع را برای آموزش هزینه میکند و آمریکا با 9 درصد جمعیت دانشآموزی بیش از 50 درصد منابع را در این بخش هزینه میکند.
وی با بیان اینکه در ایالات متحده آمریکا بودجه یک فصلش با بودجه سال بخشی از کشورهای جهان برابری میکند، گفت: در این کشور و کشورهای اروپایی یک سوم کل هزینههای آموزشی مربوط به دوره ابتدایی است، به همین دلیل در تولید علم هم با 480 هزار رکورد علمی، در رتبه اول جهان قرار میگیرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ایران با 19 هزار رکورد علمی در رتبه 16 قرار گرفته حال آنکه فاصله ما با ردههای اول تا سوم بسیار زیاد است.
وی با اشاره به عوارض و تاثیرات کمتوجهی به آموزش خصوصا در دورههای پایه، گفت: براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که سطح سوادی تا آموزش متوسطه دارند یک دهه بیشتر از دیگران عمر میکنند و افرادی که تا متوسطه درس میخوانند در آمدشان بهطور میانگین 27 درصد بیشتر از سایر افراد جامعه است.
این مقام مسئول تاکید کرد: برای تحقق اهداف خود به موضوع آموزش همگانی باید توجه کنیم، دنیا به سمت آموزش اولیه رفته و افراد ملزم به تکمیل این موضوع هستند.
وی اهتمام مدیران و مسئولان تمام دستگاهها را برای رسیدن به هدف نهایی ارتقا سطح آموزشهای همگانی و سوادآموزی، اولویت اول و تاثیرگذارترین عنصر دانست و گفت: ما نیازمند بسیج امکانات و ظرفیتها برای ریشهکنی بیسوادی و کم سوادی هستیم.
وی با تصریح اینکه سوادآموزی منجر به بهبود منزلت اجتماعی فرد میشود، برنامهریزی در هر استان را متناسب با شرایط آن استان و منطقه دانست و تاکید کرد: در فارس طرحی برای شتاببخشی به سوادآموزی تهیه شده است.
باقرزاده با تاکید براینکه در تامین نیازهای اعتباری محدودیتی برای اجرای طرحهای سوادآموزی وجود ندارد، لزوم بهکارگیری ظرفیت بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: در استان فارس 80 هزار بیسواد وجود دارد که اگر هر یک نفر جویای کار آموزش هشت نفر را عهدهدار شود، برای هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
اجرای طرح آموزش اولیاء بیسواد دانشآموزان
به گزارش ایسنا، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: با هدف رفع کامل بیسوادی، طرح آموزش اولیاء بیسواد دانشآموزان در سطح کشور اجرایی میشود.
باقرزاده گفت: این طرح مدرسه محور خواهد بود و این ویژگی مهمی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه فهرست و مشخصات کامل اولیاء بیسواد دانشآموزان در مدارس موجود بوده و استخراج شده است، از پیشبینی کامل اعتبارات لازم برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: مدیران مدارس باید افراد را براساس فهرست اسامی ارجاع شده به شرکت در فعالیتهای سوادآموزی دعوت کند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با یادآوری اینکه اکنون طرح آموزش چهره به چهره و با روش شناسایی خانه به خانه اجرایی شده است، گفت: در این طرح سعی میکنیم مسئولیت آموزش هر عضو شناسایی شده از جامعه هدف را به نزدیکترین فرد به لحاظ شخصیتی، عاطفی و ارتباطی با فرد، محول کنیم.
وی گفت: آموزش پایهدار درسایه رابطه دوستانه، حسنه و توام با انگیزه در هر دو طرف آموزش دهنده و آموزش گیرنده شکل میگیرد.
باقرزاده با اشاره به اینکه گروه مخاطب ما افراد 10 تا 49 سال هستند گفت: آموزش و پرورش در تلاش است تا کودکان زیر 10 سال جامانده از تحصیل را نیز تحت پوشش قرار دهد تا مبادی بیسوادی مسدود شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه برعزم آموزش و پرورش این استان بر ریشه کنی بیسوادی تاکید کرد و گفت: آمار مربوط به بیسوادی زیبنده استان فرهنگی فارس نیست.
حمیدرضا آذری گفت: آسیبهایی که امروز شاهد آن هستیم به مساله فقدان آموزش باز میگردد، آموزش رفتارهای انسانها را مطلوب و معیارهای یک شهروند را مشخص میکند و اگر برای مقوله آموزش فکری نشود، هر روز فقر بازتولید میشود.
آذری یکی از علل اصلی مهاجرتها را فقر آموزشی عنوان و با تاکید براینکه توسعه عدالت آموزشی راه حل این مشکل است، گفت: بودجه فعلی کفاف فعالیتهای آموزش و پرورش را نمیدهد و باید در ابتدا ذهن بودجه ریزان کشور نسبت به مقوله تعلیم وتربیت تغییر کند.
با سوادی 95 درصد از افراد گروه سنی زیر 50 سال کشور
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سوادآموزی کشور در دیدار با آیتالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: براساس آخرین سرشماری، بالغ بر 95 درصد کل جمعیت گروه سنی زیر 50 سال اکنون با سواد هستند.
باقرزاده افزود: طبق آخرین سرشماری در سال 90 بالغ بر 540 هزار نفر بیسواد مطلق در کشور وجود داشته است که هم اکنون بخش قابل توجهی از آنها باسواد شدهاند.
وی با بیان اینکه تا پایان امسال 99 اقدام در قالب 40 راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، قرار خواهد گرفت که نیاز به قوانین خاصی ندارد، افزود: با برنامهریزیهای انجام شده در طول یک سال گذشته، در حوزه طراحی این سند گامهای مؤثری به ویژه در موضوع نظام برنامهریزی، نیروی انسانی، پژوهش و تحقیق برداشته شده است.
باقرزاده همچنین با اشاره به وجود افراد نظریهپرداز و برجسته در حوزه آموزشی در استان فارس و شهر شیراز، افزود: پس از انقلاب تا به امروز اقدامات مطلوبی در حوزه سوادآموزی کشور انجام شده و نتیجه آن رشد باسوادی از 50 درصد به 88 درصد بوده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز گفت: به دلیل حساسیت محتویات سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، امسال و در آغاز بازگشایی سال تحصیلی مدارس در خطبههای نمازجمعه چندین بار بر تحقق این سند تأکید کردهایم.
آیتالله ایمانی با بیان اینکه در روند اجرای این سند، نقایص آن نیز مشخص خواهد شد، گفت: توجه به این سند با اجرای مطلوب راهکارهای ارائه شده و اختصاص بودجه مناسب، امید بخش است.
امام جمعه شیراز ابراز امیدواری کرد که خروجی اجرای این سند پاسخگوی نیاز جامعه و مردم در خصوص مسائل آموزش و پرورش باشد، به طراحی چارچوبی برای تعریف بیسوادی در کشور اشاره و تصریح کرد: در مسئله سوادآموزی باید بر کیفیسازی و رسیدن به زمان ممکن برای قطع بیسوادی توجه کرد.
انتهای پیام
نظرات