در تلاشی جاهطلبانه برای شکستن رکورد ارتفاع پرواز پایدار یک هواپیمای بالدار سرنشیندار، پروژه Perlan ll به دنبال ساخت و پروازدادن یک هواپیمای بیموتور (گلایدر) تا بالاترین ارتفاع ممکن است.
در تلاشی جاهطلبانه برای شکستن رکورد ارتفاع پرواز پایدار یک هواپیمای بالدار سرنشیندار، پروژه Perlan ll به دنبال ساخت و پروازدادن یک هواپیمای بیموتور (گلایدر) تا بالاترین ارتفاع ممکن است.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تیم علمی قصد دارند با پرواز از روی امواج غولآسای استراتوسفر که بر فراز کوهها تولید میشود، بسامانه ابداعی خود را نت بیش از 27 هزار متر بالا ببرند. این موفقیت رکورد کنونی این گروه را که در سال 2008 و توسط هواپیمای Perlan l در ارتفاع 15 هزار و 400 متری بر جای گذاشته شده بود، خواهد شکست.
امواج کوهستانی استراتوسفر، جریانهای هوای فوق قوی هستند که با قلههای سلسله جبال مرتفع برخورد کرده و دوباره به سمت بالا جهتدهی میشوند؛ در نتیجه این امر، امواج هوای بزرگی تولید میشود که یک گلایدر میتواند به طور بالقوه برای حرکت به سمت لبه فضا از آنها بهره ببرد.
«آینار انوولدسون»، خلبان آزمایشی اسبق ناسا و مدیر پروژه Perlan، به دنبال پروازدادن سامانه گلایدر مزبور تا ارتفاع 27 هزار متری با استفاده از این جریانهای هواست. وی در صدد استفاده از کابین خلبان فشردهشده و همچنین کابین مجهز به پنجره کوچکی است تا بتواند تا آنجا که ممکن است به لبه فضا نزدیک شود.
هواپیمای Perlan ll هماکنون با استفاده از فیبر کربنی در حال ساخت بوده و طول بال آن 25 متر اعلام شده است؛ در صورت حفظ ارتفاع در هوای رقیق استراتوسفر، این سامانه با سرعت تقریبا فراصوت حرکت خواهد کرد و گفته میشود دارای سیستمهای پشتیبانیکننده حیات است.
شرکت ایرباس پشتیبانی فنی و مالی این پروژه را عهدهدار است.
انتهای پیام
نظرات