دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با تشریح وضعیت بیسوادی جهان، گفت: در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد که نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدرضا سعیدآبادی در نشست «پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران و اهداف آموزشی ملل متحد تا سال 2015» با بیان اینکه وضعیت بیسوادی در جهان نشان میدهد که در حال حاضر 775 میلیون بزرگسال بیسواد در جهان وجود دارد، گفت: نیمی از این جمعیت بیسواد در جنوب و غرب آسیا قرار دارد.
وی افزود: در 81 کشور از 146 کشوری که اطلاعات خود را به یونسکو ارائه دادهاند، نسبت بیسوادی زنان بسیار بیشتر از مردان است، به طوری که در 21 کشور به ازای هر 10 مرد باسواد، کمتر از هفت زن باسواد وجود دارد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: از بین 43 کشوری که نرخ سواد بزرگسالان آنها بین سالهای 2001-98 میلادی زیر 90 درصد اعلام شده بود، احتمال دارد تا سال 2015 تنها سه کشور به هدف کاهش بیسوادی تا 50 درصد برسند و این درصد بر اساس پیشبینی است که در سازمان یونسکو برای کشورها صورت گرفته است.
به گفته سعیدآبادی، سه چهارم بزرگسالان بیسواد تنها در 10 کشور جهان زندگی میکنند که از کل این جمعیت، 37 درصد بزرگسال بیسواد در هند زندگی میکنند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه اظهار کرد: 68 کشور در حوزه آموزش ابتدایی هیچ برنامهای برای تساوی جنسیتی ندارند و گامی در این جهت برنداشتهاند. همچنین در 112 کشور که مورد بررسی قرار گرفته، تا سال 2015 نیازمند 5.4 میلیون معلم برای مدرسه ابتدایی هستند و اگر جهان بخواهد تغییری در حوزه سواد و موضوعات مختلف آموزشی داشته باشد، نیازمند بیش از پنج میلیون معلم برای مدارس ابتدایی است.
وی گفت: نسبت معلم ابتدایی به دانشآموزان اگر در سال 99، 26 به یک بوده، در سال 2010 به 24 به یک رسیده و در سال 2010 کمتر از نیمی از کودکان جهان آموزش پیش از دبستان برخوردار شدهاند.
سعیدآبادی ادامه داد: تعداد کودکان محروم از مدرسه در سراسر جهان در سال 2010 همان رقم 61 میلیون نفر است که از سالهای قبل باقی مانده و آمار خوبی نیست.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در 123 کشور کم درآمد و یا با درآمد کمتر متوسط حدود 200 میلیون جوان 24-15 سالهای وجود دارد که دوره ابتدایی را به پایان نرساندهاند و 250 میلیون کودک وجود دارد که به پایه چهارم ابتدایی رسیده اما توان خواندن و نوشتن را ندارند که این مشکل ناشی از عدم کیفیت آموزشی برخی از مناطق است.
سعیدآبادی تاکید کرد: باید این نگرانیها از سوی تمام کشورها جدی گرفته شود و ضمن احصای آمار دقیق از تعداد کودکان بیسواد در کشورهای مختلف، برنامههای جدی برای حل مشکلات بیسوادی آنها اتخاذ شود که این موضوع نیازمند عزم جدی است.
انتهای پیام
نظرات