نیروی هوایی آمریکا با همکاری سازمان پروژههای تحقیقات پیشرفته دفاعی(دارپا) در حال کار بر روی یک پروژه جدید برای آزمایش قابلیتهای پرواز مافوق صوت است.
نیروی هوایی آمریکا با همکاری سازمان پروژههای تحقیقات پیشرفته دفاعی(دارپا) در حال کار بر روی یک پروژه جدید برای آزمایش قابلیتهای پرواز مافوق صوت است.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این برنامه تجربی در مرحله نهاییسازی قرار داشته و هدف آن ارتقای پژوهش در زمینه پرواز مافوق صوت از جمله تقویت دانش بدست آمده از برنامه 300 میلیون دلاریX-51A Waverider نیروی هوایی است که در سال 2004 آغاز شده است.
هواپیمای بدون سرنشین X-51A با موفقیت پرواز نهایی این برنامه را در اوایل ماه مه انجام داده و به حداکثر سرعت 5.1 ماخ رسید که پنج برابر سرعت صوت است. این هواپیما مسافت 425 کیلومتر را تنها در شش دقیقه طی کرد و در نهایت در اقیانوس آرام فرود آمد.
این پرواز آزمایشی طولانیترین نمونه در میان خودروهای مافوق صوت بود.
آزمایش ماه مه از آخرین نمونه از چهار خودروی X-51A استفاده کرد که توسط شرکت بوئینگ ساخته شدهاند. در حال حاضر هیچ برنامهای برای ساخت هواپیماهای بیشتر وجود نداشته اما برنامه جدید مشترک میان نیروی هوایی و دارپا برای استفاده از نتایج برنامه X-51A از جمله آزمایش روشها برای نزدیکتر کردن فناوری نافوق صوت به اجرا طراحی شده است.
از فناوری مافوق صوت میتوان برای تولید سلاحها و هواپیماهای جدید با قابلیت دستیابی به هر نقطه از زمین در کوتاهترین زمان ممکن استفاده کرد. پرواز فراصوت معمولا در برگیرنده هر چیزی است که به سرعت بیش از پنج ماخ برسد. در سطح دریا، سرعت صوت حدود 1226 کیلومتر در ساعت است.
در ماه مه هواپیمای X-51A در زیر بال یک بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس از پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا برخاست. این هواپیمای Waverider در ارتقاع 18.3 کیلومتری جدا شده و طی 26 ثانیه با کمک یک بوستر موشک جامد به سرعت 4.8 ماخ رسید. سرعت این هواپیما سپس به 5.1 رسید.
دارپا پیش از این آزمایشات مافوق صوت را بر روی پیشساخت بمبافکن مافوق صوت HTV خود این سازمان اجرا کرده بود. در اوت 2011 یک گلایدر HTV توانست به سرعت 20 ماخ برسد اما پس از آن کنترل خود را از دست داد.
انتهای پیام
نظرات