• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92053017410

موفقیت محققان کشور در حذف ترکیبات آروماتیک از سوخت خودروها با جاذب مغناطیسی

موفقیت محققان کشور در حذف ترکیبات آروماتیک از سوخت خودروها با جاذب مغناطیسی

پژوهشگران دانشگاه اصفهان با پژوهشگران دانشگاه آکادیای کانادا موفق به ارائه یک روش مؤثر، ساده و کارآمد برای ‏گوگردزدایی و حذف ترکیبات آروماتیک، بر مبنای جاذب مغناطیسی بر روی سطح کربن‌ مزومتخلخل شدند.

پژوهشگران دانشگاه اصفهان با پژوهشگران دانشگاه آکادیای کانادا موفق به ارائه یک روش مؤثر، ساده و کارآمد برای ‏گوگردزدایی و حذف ترکیبات آروماتیک، بر مبنای جاذب مغناطیسی بر روی سطح کربن‌ مزومتخلخل شدند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر نجمه فرزین نژاد، فارغ التحصیل رشته شیمی تجزیه در ‏مقطع دکتری از دانشگاه اصفهان و محقق این طرح اظهار کرد: قبل از این، حذف و ‏جداسازی ترکیبات آروماتیک حلقوی از سوخت‌هایی نظیر بنزین و گازوئیل با استفاده از روش متداول و صنعتی ‏HDS‏ (‏Hydrodesulfurization‏) انجام می‌شد که نیازمند شرایط سخت دمایی و فشاری، استفاده از گاز هیدروژن، صرف ‏هزینه و تجهیزات است.‏

وی گفت: گوگردزدایی از سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین و گازوئیل که به‌ عنوان یک منبع انرژی بسیار مهم و پرمصرف در اتومبیل‌ها است ‏توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده‌ است. سوخت با گوگرد بالا باعث آلودگی محیط زیست، انتشار گازهای ‏SOX، باران‌های ‏اسیدی، عملکرد پایین موتور ماشین و مصرف زیادتر سوخت می‌شود. بنابراین طبق قوانین زیست‌محیطی تمام کشورها ملزم به ‏استفاده از سوخت‌هایی با مقادیر پایین گوگرد‎ ‎هستند.

فرزین نژاد تصریح کرد: به‌ دلیل تنوع بسیار زیاد ترکیبات گوگردی در سوخت‌ها جداسازی آن‌ها با ‏چالش‌های زیادی توام است، زیرا از ترکیبات سبک گوگردی نظیر ‏H2S‏ تا ترکیبات سنگین و آروماتیک گوگردی نظیر ‏دی‌بنزوتیوفن و مشتقات آن در سوخت‌ها و به طور شاخص در سوخت‌های دیزلی وجود دارد. روش‌های متداول گوگردزدایی در ‏صنعت شامل فرآیندهای ‏HDS، کاستیک و مراکس است که عمدتاً برای جداسازی ترکیبات سبک گوگردی کاربرد دارد. ‏جداسازی ترکیبات آروماتیک گوگردی نظیر تیوفن، بنزوتیوفن، دی‌بنزوتیوفن و مشتقات آن‌ها با استفاده از روش‌های کاستیک و ‏مراکس امکان‌پذیر نیست و این دو روش تنها ترکیبات سبک گوگردی نظیر ‏H2S‏ و مرکاپتان‌ها را جداسازی می‌کنند. روش ‏متداول صنعتی ‏HDS‏ نیز برای جداسازی دی‌بنزوتیوفن و مشتقات آن و به طور کلی ترکیبات آروماتیک گوگردی نیاز به شرایط ‏سخت دمایی و فشاری، تجهیزات گران و پیچیده و استفاده از کاتالیست‌های خاص دارد.‏

محقق طرح خاطرنشان کرد: هدف از انجام این کار جداسازی یکی از سخت‌ترین ترکیبات گوگردی به نام دی‌بنزوتیوفن در شرایط ملایم دما و فشار بدون نیاز ‏به گاز پرخطر هیدروژن با استفاده از ترکیبات نانوساختار بوده است.

فرزین نژاد افزود: همان طور که می‌دانید با استفاده از نانوساختارها نسبت سطح به حجم ‏بالا رفته و جاذب‌های نانویی با پخش شدن در سیستم مایع، جداسازی را به نحو مطلوب‌تری انجام می‌دهند. تنها ایراد جاذب‌های ‏نانوساختار، جداسازی خود جاذب از محلول است که با پخش شدن نیاز به سانتریوفوژ و سیستم‌های قوی جداسازی دارد. به ‏منظور استفاده از خاصیت نانویی جاذب و جداسازی آسان تصمیم گرفته شد یک جاذب مغناطیسی با حفره مناسب جذب ‏دی‌بنزوتیوفن ساخته شود تا مشکل جداسازی آن از محلول نیز حل شده و در عرض چند ثانیه با یک مگنت کوچک از مایع جدا ‏شود.

وی تاکید کرد: جاذب مغناطیسی علاوه‎ ‎‏‌بر سهولت جداسازی، هدرروی جاذب را نیز از بین خواهد ‌برد. ساخت جاذب مزومتخلخل کربنی ‏مغناطیسی‎ ‏Ni-CMK-3‎‏ با کنترل بلوکه نشدن حفره‌های جذبی، قدرت جذب مناسب دی‌بنزوتیوفن و خاصیت مغناطیسی بالا انجام شد ‏و گوگردزدایی و حذف یک ترکیب آروماتیک گوگردی با استفاده از جاذب مغناطیسی انجام شد.

فرزین نژاد تصریح کرد: در این تحقیقات ابتدا قالب سخت ‏SBA-15‎‏ با استفاده از کوپلیمر بلوکه شده ‏P-123‎‏ ساخته شد. سپس این محققان با ساخت جاذب ‏مزومتخلخل کربنی مغناطیسی ‏Ni-CMK-3‎‏ با استفاده از قالب سخت ‏SBA-15‎‏ و دو روش آغشته‌سازی دو مرحله‌ای و هم‌زمانی، به بررسی ‏جذب دی‌بنزوتیوفن بوسیله‌ی جاذب مغناطیسی ‏Ni-CMK-3‎‏ در مدل سوختی حاوی دی‌بنزوتیوفن در نرمال هگزان پرداختند و قدرت جذب ‏دی بنزوتیوفن با استفاده از این جاذب بررسی شد. همچنین قدرت بازیابی جاذب با استفاده از دو روش حرارتی و حلال مورد بررسی قرار ‏گرفت. نتایج نشان داد که حلال تولوئن قدرت بازیابی بسیار بالایی داشته به صورتی‌ که قدرت جذب دی‌بنزوتیوفن با جاذب بازیابی شده پس ‏از چندین بار نیز قابل توجه است.‏

وی گفت: کاربرد این طرح به طور مستقیم در صنایع نفت و به طور غیرمستقیم در صنایع خودروسازی و محیط زیست است. حذف این دسته از ‏ترکیبات به طور شاخص از سوخت‌های دیزلی نظیر گازوئیل، باعث تولید سوخت با مقدار گوگرد کمتر می‌شود که آلودگی محیط زیست را ‏کاهش داده و باعث بهبود عملکرد موتور ماشین و کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد.‏

فرزین نژاد در رابطه با قابلیت‌های تجاری‌سازی این طرح، با توجه به کاربردهای ذکر شده، توضیح داد: با توجه به اینکه جداسازی بر ‏مبنای حفره‌های جاذب صورت می‌پذیرد و حفره با اندازه خاص مناسب یک ترکیب گوگردی خاص است که در این مقاله جاذب با اندازه خاص ‏برای جداسازی دی‌بنزوتیوفن ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اگر بتوان مخلوط جاذب‌های مغناطیسی را با اندازه حفره‌های گوناگون و ‏نزدیک به هم ساخت و به صورت یک بسته استفاده کرد که بتواند قسمت عمده مشتقات این دسته ترکیبات را جدا کند، از نظر اقتصادی ‏به صرفه بوده و قابلیت تجاری شدن را داراست. فعالیت دیگر که قابلیت تجاری شدن پروژه تحقیقاتی را بالا می‌برد، ساخت کاتالیست‌های ‏HDS‏ بر ‏مبنای بستر کربن مزومتخلخل با سطح بالا است که برای عمده ترکیبات گوگردی قابل استفاده بوده و راندمان گوگردزدایی را بالا می‌برد.

نتایج این کار تحقیقاتی که توسط دکتر نجمه فرزین نژاد، دکتر اسماعیل شمس سولاری و محمد کاظم امینی (هیات ‏علمی دانشگاه اصفهان) و دکتر کریگ بنت از دانشگاه آکادیا کانادا صورت گرفته، در مجله Fuel Processing ‎Technology‏ منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha