نرمافزار «پرورش استعداد کودکان با الگوی دانامحوری» با هدف ارائه آموزشهای مختلف اجتماعی در قالب بازی به کودکان طراحی شد.
مهندس هادی قنبری که به همراه مهندس مهدی بابایی موفق به طراحی این سیستم شدهاند در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان اینکه مخاطبان اصلی طرح «پرورش استعداد کودکان با الگوی دانا محوری»، مراکز یادگیری و فرهنگ سازی هستند که میتوانند در امر آموزش کودکان، فرهنگ شهروندی، اصلاح الگوی مصرف، مهارتهای زندگی، آسیبهای اجتماعی، جایگاههای شغلی و ... از این سیستم استفاده کنند، گفت: دغدغه اصلی این طرح اهمیت ارائه محتوا در مراکز یادگیری و فرهنگ سازی کودکان است که علاوه بر سهولت، اثربخشی و افزایش کیفیت ارائه محتوا، موجب کاهش هزینه زمانی، ریالی و منابع انسانی میشود.
وی افزود: همچنین این طرح میتواند سیر تکامل آموزش کودکان را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت کودکان را شناسایی کند. چرا که تحقیقات میدانی نشان میدهد که کودکان در محیطهای آموزشی یک سویه رغبتی برای فراگیری محتواها نداشته و نتیجه آن کاهش راندمان آموزشی در مراکز یادگیری کودکان است.
قنبری با اشاره به تاکید روانشناسان بر ارائه آموزشها همراه با بازی، معما و روشهای سرگرم کننده گفت: برای تحقق این موضوع محتواها به صورت دو سویه و در قالب بازی طراحی شده و این امکان را فراهم میکند که کودکان با اشتیاق بیشتری به این امر بپردازند. از طرف دیگر تولید بازیهای مذهبی و ملی بر اساس نیازهای فطری یکی از دغدغههای اصلی امروز کشور به شمار میرود که سعی این مجموعه رسیدن به این آرمان است. این بازیها قابلیت ارائه در بسترهای وب، دسکتاپ، تلفن همراه، تلویزیونهای هوشمند و ... را داشته و همچنین میتوان آنها را با سبکهای مختلف پیادهسازی مانند سیستمهای مدیریت یادگیری (LMS)، شبکههای اجتماعی (Social Network)، وب سایتها (web site)، پرتالها (portal)، سیسیتمهای آنلاین بازی، شبکههای محلی (LAN)، لوح فشرده
(CD، DVD و ...) در بسترهای فوق ارائه کرد.
وی با بیان اینکه خصوصیت دیگر این سیستم پشتیبانی در تمامی سیستم عاملهاست، ادامه داد: تمامی رسانههای دیجیتال که از هسته Webkit استفاده میکنند، میتوانند از این سیستم استفاده کنند. هر بازی از الگویی تبعیت میکند که این الگوها با تحقیق و مشاهده نمونههای داخلی و خارجی از بسترهای مختلف استخراج شده و در قالب بازیهای تعاملی و برای ردههای سنی مختلف پیاده سازی شده است.
قنبری تصریح کرد: این سیستم توانایی ارائه محتوا در قالب های دیگر نظیر شعر، قصه، کلیپ، محتوا، کاردستی و ... را داشته و میتوان آن را با توجه به نیاز شخصیسازی کرد. در پیاده سازی سیستم میتوان از نتایج ذخیره شده هر بازی، نقاط ضعف کودک را استخراج کرده و بازیهای جدیدی با توجه به موارد یاد شده و به صورت پویا برای کودک ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در نسخههای تحت شبکه بهترین بازیکنان، بیشترین امتیازها، بازیهای مشابه و ... نمایش داده شده و با توجه به اطلاعات کودک بازیهایی توسط سیستم پیشنهاد داده میشود. این بازیها میتواند به صورت دستی توسط مربیان، مدیران و خانوادهها تنظیم شود. بازیهای هر کودک با مقتضیات سنی و استعدادهای کودک میتواند متفاوت و دارای درجات سختی و راحتی باشد. همچنین میتوان جریان کاری (workflow) برای بازیها تعریف کرده و برای هر بازی پیش نیازی تعیین کرد.
انتهای پیام
نظرات