عضو هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران میگوید: من نمیتوانم در مورد این که یک عکاس در صحنهی مهمی که جان یک انسان در خطر است باید به عکاسیاش بپردازد یا به آن فرد کمک کند، اظهار نظر کنم، زیرا این موضوع شخصی است و هرکس میتواند برداشت خودش را داشته باشد.
عضو هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران میگوید: من نمیتوانم در مورد این که یک عکاس در صحنهی مهمی که جان یک انسان در خطر است باید به عکاسیاش بپردازد یا به آن فرد کمک کند، اظهار نظر کنم، زیرا این موضوع شخصی است و هرکس میتواند برداشت خودش را داشته باشد.
افشین شاهرودی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتخاب یک عکاس، هنگام ثبت تصویر از فجایع انسانی از قبیل صحنه تصادف یا مسائلی از این دست و امکان کنار گذاشتن دوربین و کمک به سوژهاش، که مسلما در آن لحظه نیاز به مدد رسانی دارد، با اشاره به جمله «مککالین» که گفته است، «عکاس باید آنقدر تحمل و قدرت درونی داشته باشد که صحنهها را ببیند و از طریق عکس چهرهی نازیبای جنگ را به جهان نشان دهد» گفت: من نمیتوانم در مورد این که یک عکاس در صحنهی مهمی که جان یک انسان در خطر است باید به عکاسیاش بپردازد یا به آن فرد کمک کند، اظهار نظر کنم، زیرا این موضوع شخصی است و هرکس میتواند برداشت خودش را داشته باشد.
در خصوص نقش تکنولوژی در عکاسی امروز گفت: خلاقیت هنری به تربیت ذهنی ما بستگی دارد که چقدر از آن آگاهی داشته باشیم. وابستگی تکنولوژیکی با هنر عکاسی آن را آسانتر میکند. جوانان به مراتب بیشتر، بهتر و خلاقانهتر از تکنولوژی روز عکاسی استفاده میکنند و کارهای بهتری ارائه میدهند.
افشین شاهرودی درباره امکان حذف شدن کاغذ عکاسی در آیندهای نزدیک، تصریح کرد: روشهای اولیه عکاسی و تکنیکهای هنری هیچگاه حذف نمیشوند بلکه جایگزین آن میشوند. عدهای با استفاده از روشهای قدیمی کارهای خلاقانه را به روز میکنند. من معتقدم که استفاده از کاغذ عکاسی حذف نمیشود، اما مانند گذشته فراگیر هم نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: اخیراً نمایشگاهی دیدم که کارهایش را با استفاده از روش دیجیتال و "داگروتیپ" - جزء اولین روشهای عکاسی است و به تصویری که به روی صفحههای مسی و نقرهاندود و صیغل شده گرفته شده گفته میشود- انجام داده بود و این به معنای آن است که همیشه امکان استفاده از ظرفیتهای قدیمی وجود دارد و ما باید با رویکردی تازه به آن مراجعه کنیم.
این عکاس اظهار کرد: اینکه ما همراه با عکاسی دنیا حرکت میکنیم، یک ادعای غیر واقعی و خوشبینانه است.
بسیاری تلاش میکنند تا به موضوع حرکت جریان عکاسی در ایران، همگام با جهان، دامن بزنند در صورتی که این طور نیست و ما نسبت به عکاسی روز دنیا خیلی کم داریم.
وی افزود: عکاسی محصول دوران مدرن توسعه و پیشرفت صنعتی است که بیش از هنرهای دیگر به تکنولوژی وابسته است و همگام با آن دچار تحولات است.
شاهرودی با توجه به ویژگیهای مثبت اینترنت گفت: گرچه دنیای مجازی ویژگیهای مثبت بارزی دارد اما بسیاری از جوانان عکاس، کارهایشان را با اطلاعات کمی که از آن میگیرند، تطبیق میدهند و به کپی کردن از کارهای خارجی که غالباً اثر آنها را از کار اصیل و نو دور میکند، بسنده میکنند.
وی درباره مشکلات کنونی در کار عکاسی، خاطر نشان کرد: البته وجود تحریمها نیز دسترسی به بسیاری از ابزار و مواد عکاسی را در کشور ما دشوار و منع میکند. کارهایی که در کشور ما انجام میشود مربوط به سه دههی پیش است که در اروپا انجام میشده است.
افشین شاهرودی از طرف "کمیته سازماندهی نخبگان یا اساتید جهانی" تحت حمایت وزارت امور خارجه کره جنوبی در راستای معرفی و شناسایی هنرمندان پیشکسوت ایرانی در رشتههای مختلف هنرهای تجسمی جهت انتخابات اساتید جهانی 2011 در بین اساتید تجسمی جهان قرار گرفته است.
انتهای پیام


نظرات