رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ایران گفت: شورای رقابت ابتدا باید فرایند قیمتگذاری فولاد، مس و آلومینیوم به عنوان مواد اولیه انحصاری تولید خودرو را اصلاح کرده و بعد وارد حوزه قیمتگذاری خودرو میشد.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ایران گفت: شورای رقابت ابتدا باید فرایند قیمتگذاری فولاد، مس و آلومینیوم به عنوان مواد اولیه انحصاری تولید خودرو را اصلاح کرده و بعد وارد حوزه قیمتگذاری خودرو میشد.
سیدمحمد جعفری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شورای رقابت به جای آنکه تلاش برای کاهش قیمت خودرو را از ابتدای چرخه تولید این محصول که همان قیمتگذاری مواد اولیه انحصاری است آغاز کند در اقدامی اشتباه از انتهای این چرخه این کار را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه این موضوع موجب شده مقدار کاهش قیمت خودروها با توجه به قدرت خرید مردم چندان مثمر ثمر نباشد، خاطرنشان کرد: اتفاق رخ داده در حال حاضر این است که قیمت مواد اولیه اساسی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی به شدت افزایش یافته و روز به روز نیز بالاتر میرود اما در مقابل شورای رقابت از خودروسازان میخواهد محصول نهایی به دست آمده از ترکیب این مواد اولیه را نه تنها گران نکنند بلکه ارزانتر بفروشند.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ایران ادامه داد: این در حالی است که بر مبنای اصول اولیه علم اقتصاد چنین چیزی امکان نداشته و هیچ تولیدکنندهای نمیتواند مواد اولیه مورد نیاز را گرانتر خریداری کرده و محصول نهایی را ارزانتر بفروشد.
وی افزود: در این شرایط شورای رقابت باید همانگونه که برای قیمتگذاری خودرو به عنوان کالایی انحصاری اقدام کرد برای قیمتگذاری مواد اولیه انحصاری تولید این محصول مانند فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی نیز اقدام کند.
جعفری با بیان اینکه امیدواریم شورای رقابت برای شکستن چرخه گرانی مواد اولیه اساسی و از بین بردن تورم حاصل از افزایش نرخ این مواد بر قیمت خودروهای داخلی اقدام کند، تصریح کرد: در آن شرایط میتوان امیدوار بود که با کاهش قیمت مواد اولیهای چون مس، آلومینیوم، فولاد و محصولات پتروشیمی قیمت تمام شده تولید خودروها نیز کاهش یافته و خواسته به حق مصرفکنندگان در این زمینه محقق شود.
انتهای پیام
نظرات