• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060905010
  • خبرنگار : 71150

حاشيه‌هاي به يادماندني اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران

حاشيه‌هاي به يادماندني اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران

نخستين اجلاس سران جنبش غير متعهدها با حاشيه‌هاي به يادماندني همراه بود.

نخستين اجلاس سران جنبش غير متعهدها با حاشيه‌هاي به يادماندني همراه بود.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، دقايق نخستين آغاز اجلاس سران جنبش غير متعهدها با حاشيه‌هاي به يادماندني همراه بود كه در اين گزارش به برخي از آنها اشاره مي‌شود. اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها هم‌اكنون با سخنراني آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به عنوان سخنران ويژه افتتاح شد.

*ورود سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها به محل برگزاري اجلاس ساعت 8 و 30 دقيقه آغاز شد كه محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور به صورت رسمي با همراهي محمدرضا رحيمي معاون اول رييس‌جمهور و علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه از سران كشورها استقبال مي‌كردند.

*هيات‌هاي همراه سران عضو جنبش غيرمتعهدها وارد سالن شدند و سران كشورها به سالن وي‌آي‌پي جنب محل اصلي اجلاس هدايت شدند.

*مقام معظم رهبري ساعت 10 وارد محل اجلاس شدند.

*ورود هيات‌ها از ساعت 8 و 30 به محل برگزاري اجلاس تا ساعت 10 ادامه داشت و پس از آن سران كشورها به سالن اصلي اجلاس وارد شدند.

*پيش از آغاز رسمي اجلاس تهران هيات‌هاي حاضر از كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در محل برگزاري اجلاس به رايزني‌هاي دو جانبه و چندجانبه كه گاه همراه با خوش و بش بود مشغول بودند.

*بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل و محمد مرسي رييس‌جمهور مصر در كنار يكديگر نشستند و قبل از افتتاح رسمي دقايقي با يكديگر به گفت‌وگو پرداختند.

*همراه با ورود سران كشورها به سالن اصلي اجلاس مقامات كشوري و لشكري از جمله آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، آيت‌الله هاشمي شاهرودي، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني، ‌حجت‌الاسلام و المسلمين ابوترابي‌فر، حجت‌الاسلام والمسلمين قومي، حجت‌الاسلام و المسلمين حسيني بوشهري، حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسكر، حجت‌الاسلام والمسلمين ميرتاج‌الديني، سعيد جليلي، حداد عادل، ولايتي، فيروزآبادي، صفوي، رضايي، رحيمي، ثمره هاشمي، مجتهدزاده، بداغي و ... وارد سالن شدند و در جايگاه خود قرار گرفتند.

*از حاشيه‌هاي قابل توجه رسانه‌ها گفت‌وگوي مرسي و هاشمي شاهرودي به زبان عربي بود كه اين دو قبل از آغاز رسمي برنامه دقايقي با يكديگر گفت‌وگو كردند.

*آيت‌الله هاشمي شاهرودي و دبيركل سازمان ملل پس از سلام و خوشامدگويي با يكديگر صحبتي كوتاه داشتند.

*رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه اجراي برنامه را بر عهده داشت.

*خبرنگاران در دو محل سالن اجلاس سران و مركز همايش‌هاي صدا و سيما براي پوشش اين رويداد تاريخي مستقر شده بودند و تكاپوي رسانه‌هاي داخلي براي پوشش اخبار اجلاس تهران مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت.

*هاشمي رفسنجاني رييس مجلس تشخيص مصلحت نظام از ديگر مسوولان كشورمان بود كه با بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل و محمد مرسي رييس‌جمهور مصر خوش و بش كرد.

*سران سه قوه همراه با مقام معظم رهبري وارد سالن اصلي اجلاس شدند و پس از اجراي زنده سرود جمهوري اسلامي ايران در كنار ساير مقامات كشورمان جاي گرفتند.

*پس از قرائت قرآن كريم توسط يكي از قاريان بين‌المللي كشورمان سخنراني مقام معظم رهبري ساعت 10 و 45 دقيقه آغاز شد.

*خانواده شهداي هسته‌يي كشورمان مهمان ويژه مراسم افتتاحيه شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها بودند.

*مهمان‌پرست و آخوندزاده نخستين افرادي بودند كه در سالن اصلي محل برگزاري اجلاس سران حاضر شدند و دقايقي بعد صالحي نيز به جمع آن‌ها پيوست ساير مقام‌هاي كشوري و لشكري نيز كم كم به جمع حاضران در سالن اصلي محل برگزاري اجلاس پيوستند.

* خبر نزديك شدن به لحظات آغازين مراسم افتتاحيه توسط مهمانپرست اعلام شد.

* احمد نجفي تهيه‌كننده سرشناس ايراني از جمله افرادي بود كه در بخش خبرنگاران اجلاس سران به همراه تيمي متشكل از چند تصويربردار حضور داشت.

* پس از سخنراني مقام معظم رهبري سران حاضر در اجلاس تا دقايقي به صورت ممتد ايشان را تشويق كردند و سپس رييس‌جمهور كشورمان ايشان را تا خروج از سالن مشايعت كرد و بازگشت.

* در جريان برگزاري شانزدهمين نشست سران جنبش غيرمتعهدها، مرسي رييس‌جمهور مصر بعد از ايراد سخنان خود رياست شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها را به جمهوري اسلامي ايران واگذار كرد و رييس‌جمهور در جايگاه رياست جلسه قرار گرفت.

جمهوري اسلامي ايران به مدت سه سال رياست جنبش غيرمتعهدها را بر عهده خواهد داشت.

*در بخش سران اين اجلاس لاريجاني ، رفسنجاني ، بان‌كي‌مون ، مرسي ، احمدي‌نژاد ، مانموهان سينگ و ناصرعبدالعزيز، شاهرودي و رييس قوه قضاييه به ترتيب از چپ به راست روي صندلي‌هاي واقع در وسط جلسه نشسته بودند.

*سرود جمهوري اسلامي ايران توسط گروه اركستر صدا و سيما به سرپرستي محمد بيگلري‌پور اجرا شد.

* تركيب صندلي‌هاي هيات‌ها به صورت دو بعلاوه سه شامل دو صندلي چرخ‌دار در جلو براي سران و سه صندلي ثابت در عقب براي كارشناسان بود.

*به پيشنهاد رييس جمهور كشورمان به عنوان رييس دوره‌اي جنبش عدم تعهد سران و شخصيت‌هاي حاضر در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به احترام رهبران فقيد كشورهاي عضو جنبش از جمله شهيدان رجايي و باهنر (رييس جمهور و نخست وزير شهيد كشورمان) يك دقيقه سكوت كردند.

*خانواده‌هاي شهداي هسته‌يي گلي را به نشانه صلح و دوستي به نماينده بان‌كي‌مون تقديم كردند.

* خانواده شهداي هسته‌يي كشورمان علي‌محمدي، احمدي‌روشن و رضايي‌نژاد كه در مراسم افتتاحيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها حضور داشتند، از بان‌كي‌مون درخواست ملاقات كردند،اما سخنگوي بان‌كي‌مون اعلام كرد كه به علت برنامه‌هاي فشرده دبير كل سازمان ملل امكان اين ملاقات وجود ندارد.

در پي اين موضوع خانواده‌هاي شهداي هسته‌يي گلي را به سخنگوي بان‌كي‌مون تقديم كردند و از او خواستند اين گل را به نشانه صلح و دوستي به بان‌كي‌مون اعطا كند.

*سران شركت‌كننده در شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران عكس ياد‌گاري گرفتند.

*شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در نوبت صبح حدود ساعت 13:45 دقيقه پايان يافت.

*پس از پايان نشست صبح شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در سالن اجلاس، مقامات عالي‌رتبه كشورهاي شركت‌كننده در اين اجلاس با يكديگر نشست‌هاي دوجانبه برگزار و در مورد مسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين روابط دوجانبه گفت‌وگو كردند.

*در محل برگزاري شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران، نمايشگاه‌هايي از پيشرفت‌هاي علمي كشور در زمينه‌هاي فناوري نانو، صنايع هسته‌يي، پيشرفت‌هاي پزشكي كشور و پيشرفت‌هاي ايران در عرصه هوا و فضا به نمايش گذاشته شده است.

در يكي از نمايشگاه‌ها ماكت‌هايي از ماهواره‌بر سفير رصد و ماهواره‌بر سيمرغ به نمايش گذاشته شده است.

* همچنين مجمع جهاني اهل بيت نيز نمايشگاهي از كتاب‌هاي منتشر شده از اين مجمع به زبان‌هاي مختلف را در معرض ديد عموم قرار داده است.

* در راهروهاي برگزاري اين اجلاس، صنايع دستي كشورمان نيز به نمايش گذاشته شده است.

* حدود ساعت 17 نشست بعدازظهر سران شركت كننده در شانزدهمين اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد به رياست احمدي‌نژاد آغاز شد و در طي ان تعدادي از روساي جمهور شركت‌كننده به ايراد سخنراني پرداختند.

* محمود احمدي‌نژاد در راستاي برنامه‌ها و ديدارهايي كه با برخي سران شركت‌كننده در اين اجلاس دارد، در اواسط نشست بعداز ظهر سالن برگزاري اجلاس را ترك كرد و رياست جلسه را به نوري مالكی ـ نخست‌وزير عراق ـ سپرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha