عضو انجمن قطعهسازان از شكلگيري مسابقه واردات قطعه بهويژه از چين در ميان خودروسازان بزرگ داخلي در سال حمايت از توليد ملي خبر داد.
محسن رزمخواه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در حاليكه قطعهسازان در حدود هفت ماه اخير مطالبات خود را از خودروسازان دريافت نكردهاند، هياتهاي كارشناسي از برخي خودروسازان بزرگ كشور به كشورهايي همچون هند و چين براي واردات قطعه سفر ميكنند.
وي با بيان اينكه عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان در هفت - هشت ماه اخير كمبود شديد نقدينگي در اين بخش و كاهش توليد قطعه را به دنبال داشته است، خاطرنشان كرد: در اين شرايط خودروساز به جاي آنكه مطالبات قطعهساز را پرداخت كرده و شرايط عادي براي حفظ توليد قطعات خودرويي را فراهم كند، به راحتي قطعات خارجي را جايگزيني قطعات داخلي كه توليد آنها كاهش يافته ميكند، بهگونهاي كه پولي كه بايد بابت مطالبات قطعهسازان پرداخت شود، نصيب توليدكنندگان چيني ميشود.
اين عضو انجمن قطعهسازان ادامه داد: در اين شرايط زنگ بحران نقدينگي در صنعت قطعه به صدا درآمده و سرمايهگذاريهاي عظيمي كه در دهههاي 70 و 80 در اين صنعت شكل گرفته و پيشرفت شكوهمند صنعت خودرو و قطعه در اين دو دهه در معرض نابودي قرار گرفته است.
وي افزود: در حال حاضر صنعت قطعه دچار افت قابل توجه توليد شده و برخي واحدهاي قطعهسازي نيز تعطيل شدهاند كه در صورت ادامه اين روند به تدريج توان توليد داخل به حداقل ممكن رسيده و دوباره به يك مونتاژكار صرف در صنعت خودرو تبديل خواهيم شد.
رزمخواه با بيان اينكه در حال حاضر با توجه به حجم سفارشها از ايران، برخي از قطعهسازان چيني خطوط توليد كارخانههاي خود را تنها مختص به قطعات صادراتي به ايران تنظيم كردهاند، تصريح كرد: روا نيست در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري سال حمايت از توليد ملي ناميده شده، واحدهاي فعال قطعهسازي كشور تعطيل، كارگران ايراني بيكار و سرمايههاي صنعتگران كشور نابود شود.
عضو انجمن قطعهسازان تصريح كرد: خودروسازان داخلي به جاي واردات قطعات از چين، مطالبات قطعهسازان داخلي را پرداخت كنند تا با تزريق نقدينگي روند توليد قطعات روال عادي خود را بازيابد.
انتهاي پيام


نظرات