• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95031710121
  • منبع : نمایندگی فارس

مدیرکل اوقاف فارس:

مسئولیت حفاظت از مسجد نصیرالملک برعهده متولی موقوفه است

مسئولیت حفاظت از مسجد نصیرالملک برعهده متولی موقوفه است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: مسئولیت حفاظت از مسجد نصیرالملک برعهده متولی موقوفه، آقای محمود قوامی است و در رابطه با سرقت کاشی‌های این مسجد تعللی متوجه اوقاف نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، منطقه فارس، حجت‌الاسلام سید عباس موسوی قبل از ظهر دوشنبه 17 خرداد در جمع خبرنگاران، گفت: متولیان موقوفات در خصوص حفاظت از این اماکن توجیه شده‌اند و نصب و راه‌اندازی سیستم‌های حفاظت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر عهده آنان است.

وی در عین‌حال گفت: البته نصب سیستم‌های نرم‌افزاری شامل دوربین‌های مداربسته در اماکنی که میراثی و تاریخی محسوب می‌شود، روال خاصی دارد و حتما باید مکان‌سنجی و امکان‌سنجی آن از طرف اداره کل میراث فرهنگی فارس انجام شود.

موسوی با اشاره به اینکه شنبه شب گذشته، چهار عدد کاشی مسجد باستانی نصیرالملک سرقت شد و پس از آن اقدامات قانونی برای پیگیری موضوع سرقت از طریق مراجع ذی‌صلاح انجام شده است.

وی با تصریح اینکه اوقاف فارس تمهیدات لازم را برای حفاظت از آثار تاریخی تحت مدیریت این اداره اندیشیده و اجرایی کرده است، گفت: بحث حفاظت از آثار تاریخی اقدامی تخصصی بوده و نیازمند همراهی و همکاری بیشتر از سوی دستگاه‌های متولی است و همه‌سازمان‌ها باید پای کار باشند.

موسوی با تاکید براینکه اوقاف فارس این نقصیه که منجر به سرقت کاشی مسجد نصیرالملک شده است را می‌پذیرد، گفت: ما ادعا نکرده‌ایم که سرقت انجام شده کار چه فرد یا افرادی بوده است اما اعتقاد داریم که نیروی انتظامی گشت‌هایی را در این مسیر به‌کار گرفته و شاید در زمان وقوع سرقت، گشت در محل تردد نداشته است.

به گزارش ایسنا، شامگاه شنبه 15 خرداد ماه، چهار کاشی از کاشی‌های ورودی مسجد نصیرالملک، که یکی از مساجد تاریخی شیراز به‌شمار می‌رود، به سرقت رفت.

این درحالی است که قبلا هم کوبه‌ای از کوبه‌های درب ورودی این مسجد و دو سال قبل هم کتیبه‌ی مسجد وکیل شیراز به سرقت رفته بود.

کارشناسان اعتقاد دارند که سرقت این اموال، کار افراد حرفه‌ای است که از ارزش اشیاء آگاهی لازم دارند.

مسجد نصیرالملک، از مساجد قدیمی شیراز است که در محله گود عربان، (محله اسحق بیگ) و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در کوچهٔ نصیرالملک قرار دارد.

این بنا به دستور میرزا حسن‌علی خان ملقب به نصیرالملک، که از اعیان و اشراف آن زمان شیراز بود، ساخته شد.

معماری آن کار محمدحسن معمار بوده و 12 سال کار احداث این مسجد به‌طول انجامیده است.

مرمت، حفظ و نگهداری این بنای باشکوه و ارزشمند با رعایت استانداردهای بین‌المللی مرمت آثار تاریخی، از سال‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک به تولیت محمود قوام آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری ارزنده‌ترین مسجد ایران و از دیدگاه ساختمان سازی به ویژه کاشیکاری و مقرنس بی‌مانند است. مساحت آن ۲۸۹۰ متر مربع و زیر بنای آن ۲۲۱۶ متر مربع است.

این مسجد به‌دلیل استفاده از شیشه‌های رنگی در بخش‌های مختلف ساختمان شبستان‌ها، به مسجد صورتی ایران شهره است.

ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات فراوانی از گل سرخ، گل زنبق، زینت داده شده است و بالای آن یک تابلو با کاشی هفت‌رنگ قرار دارد.

اجرای طرح ضیافت الهی در 400 مکان مذهبی فارس

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: امسال ویژه برنامه‌ طرح ضیافت الهی، در ایام ماه مبارک رمضان، در 400 مکان مذهبی شامل مسجد و بقاع متبرکه فارس برگزار خواهد شد.

سیدعباس موسوی برگزاری ویژه‌برنامه‌ها ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه را گامی برای تبدیل این اماکن به کانون‌ فعالیت‌های فرهنگی دانست.

موسوی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان، محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین‌المللی از مصر و ایران، برگزار می‌شود که اول تا هفتم ماه مبارک رمضان، احمدشحات احمدسید از مصر و از دهم تا شانزدهم این ماه سیدجواد حسینی، به‌عنوان قاریان بین‌المللی در محافل انس با قرآن حضور خواهند داشت.

او از اعزام 400 طلبه و مبلغ مذهبی بر سراسر استان فارس توسط اوقاف و امورخیریه خبر داد و گفت: از این تعداد 200 طلبه از حوزه علمیه قم و 200 طلبه از حوزه‌های علمیه استان، اعزام شده‌اند.

موسوی با تصریح اینکه فارس رتبه اول اعزام روحانیون توسط اوقاف را در کشور به‌خود اختصاص داده است، گفت: استان تهران با اعزام 140 طلبه در رتبه بعدی قرار دارد.

وی همچنین جزءخوانی قرآن‌کریم در 50 بقعه متبرکه در زمان قبل از افطار را یک ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان ذکر و خاطرنشان کرد: اطعام و افطار از محل موقوفات مرتبط به میزان 50 هزار پرس غذا و افطاری ساده از محل کمک‌های افراد متمکن، در بقاع متبرکه و تحت عنوان طرح سفره‌های آسمانی، انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف فارس با اشاره به اینکه برنامه‌های ویژه لیالی قدر نیز در ایام ماه مبارک رمضان، با شکوه خاص معنوی دنبال خواهد شد، گفت: برنامه‌های لیالی قدر، هر سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان در مضاجع شریف امام‌زادگان در استان فارس برگزار خواهد شد.

موسوی همچنین از اجرای طرح تخفیف به مستاجران اوقاف در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: با هدف تشویق مستاجران و متصرفان و به‌روز رسانی اسناد اجاره، اوقاف و امورخیریه فارس به افرادیکه در ایام ماه مبارک رمضان برای تمدید و تجدید قرارداد و پرداخت بدهی‌های خود مراجعه کنند، 20 درصد تخفیف خواهد داد.

وی گفت: علاوه بر این،‌ 30 نفر از مستاجران شرکت کننده در این طرح، به عتبات عالیات یا مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha