• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95031709968
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شهری در پس غبار

شهری در پس غبار

آران و بیدگل شهرستان کویری و کهن در شمال استان اصفهان است. شهرستانی با مردمانی خونگرم که از دیرباز به سخت کوشی و قناعت شهره بوده و هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، قرار گرفتن این شهرستان به عنوان دروازه کویر مرکزی ایران و همجواری این منطقه خشک و گرمسیر با نوار ریگ بلند مسوولان آران و بیدگل را از دیرباز مجاب کرده که فکری به حال حرکت این نوارهای ریگ بلند و ماسه‌های روان کنار آن بکنند تا مردم با قناعت شهرستان کمتر مورد آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی حرکت این شن‌های روان باشند.

به همین دلیل فعالیت‌های بیابان‌زدایی در آران و بیدگل از سال 1349 با تلاش‌های شبانه روزی مردم و کارشناسان منابع طبیعی آغاز شد به طوری که در مدت کمتر از 50 سال آران و بیدگل با 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ و قره داغ به عنوان شهرستانی شاخص در کشور در زمینه مبارزه با بیابان زایی شهره یافت.

اما چند سالی است که شاید بار دیگر حرکت ماسه‌های روان از یک طرف و منشا خارجی ورود غبارها از سویی دیگر بهار و تابستان خشک و طاقت فرسای آران و بیدگل را برای مردم زجر آور کرده است. بعدازظهرها مردم آران و بیدگل که از شدت گرمای هوا به خانه‌های خود پناه می‌برند مجبورند تا پاسی از شب در خانه‌ها محبوس باشند، زیرا در این زمان، گویی خاک و غبار شهر و روستاها را فرا گرفته است.

وجود این گرد و غبار جدا از آسیب‌های اجتماعی، جان سالمندان و کودکان منطقه را به خطر می‌اندازد، به طوری که بارها مسوولان بهداشت آران و بیدگل اعلام کرده‌اند به هیچ وجه در موقع وزش باد و غبار این دو قشر از منازل خارج نشوند.

پس از وزش این بادهای سیاه و غبار، منازل و خودروها را لایه‌ای از خاک فرا می‌گیرد. در کنار این لایه‌های خاک مردمی با چهره‌های غبارآلود نظاره گر درختان شکسته بلوارها هستند که از دست این طوفان‌ها قدم خمیده کرده‌اند.

حرکت ماسه های روان با قطع درختان تاغ

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل در این خصوص به خبرنگار ایسنا در آران و بیدگل گفت: قطع بی رویه درختان تاغ در طول زمان زمینه حرکت مجدد ماسه‌های روان را به سوی شهر و مناطق مسکونی فراهم می‌کند.

رضا شفیعی افزود: با وجود پیگیری‌های متعدد، گشت‌های حفاظتی اداره منایع طبیعی و اّبخیزداری آران و بیدگل همواره در حال درگیری و دستگیری متخلفین درختان تاغ هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اعتبار ناکافی اداره منابع طبیعی سالانه بیش از 100 هکتار جنگل کاری در سطح مناطق مستعد و بحرانی فرسایش بادی انجام شد که با توجه به ظرفیت بالای منطقه، شهرستان توان جنگل‌کاری هزار هکتار را نیز دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل خاطرنشان کرد: از سال 1349 که فعالیت‌های بیابان‌زدایی در آران و بیدگل برای جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و طوفان‌های خاک شروع شده، تاکنون 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ و قره داغ در مناطق بحرانی انجام شده است.

شفیعی با اشاره به وزش بادهای شدید و طوفان گرد و غبار چند سال اخیر در شهرستان گفت: با وجود فعالیت‌های طاقت فرسای نیروهای منابع طبیعی در حفظ و نگهدای از تاغزارها، در چند سال اخیر به دلیل خشکی زیاد هوا و تا حدودی قطع بی رویه درختان تاغ، شهرستان آران و بیدگل در معرض خطر فعال شدن نوار ریگ بلند قرار گرفته است.

وی یاد آور شد: وزش این طوفان‌ها و حرکت ماسه‌های روان جدا از منشا داخلی و فعال شدن نوار ریگ بلند، به منشا خارجی و همگانی آن نیز بر می‌گردد، گرد و خاک از کشورهای همسایه جنوبی و غرب وارد کشور می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل نیز به خبرنگار ایسنا گفت: این اداره در کنار و همگام با اداره منابع طبیعی فعالیت‌های پیشگیری را در زمینه حفاظت از عرصه‌های مناطق بیابانی انجام می‌دهد.

الهیار دولت‌خواه افزود: حرکت ماسه‌های روان نه تنها موجب ورود این ماسه‌ها به داخل شهرها می‌شود، بلکه زندگی گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در کویر و اطراف مناطق مسکونی را به خطر می‌اندازد.

وی وزش این بادها و حرکت ماسه‌های روان به داخل شهرها و مناطق مسکونی را برای مردم شهر وروستاها به ویژه کودکان مضر دانست و خاطر نشان کرد: همه مسوولان و مردم در کنار هم برای مقابله با این طوفان‌ها حرکت ماسه‌های روان باید اقدامات هماهنگ انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha