• یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031609292
  • خبرنگار : 71402

لاوروف: واکنش ترکیه به قطعنامه آلمان درباره ارامنه "نامناسب" بود

لاوروف: واکنش ترکیه به قطعنامه آلمان درباره ارامنه "نامناسب" بود

وزیر امور خارجه روسیه درباره تصمیم پارلمان آلمان برای نسل‌کشی خواندن کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی گفت، این اقدام از مقاومت ترکیه برای تبدیل شدن به شریکی واقعی برای اتحادیه اروپا در مسائل مهم ناشی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی وستی گفت، احتمالا دلایلی وجود دارد که الان پارلمان آلمان مذاکراتی درباره کشتار ارامنه در 1915 را در دستور کار قرار داده است اما وی در این رابطه اظهارنظری نکرد و تنها اشاره کرد که این بحث‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

لاوروف گفت: به اعتقاد من علت این مساله را می‌توان در فقدان تمایل ترکیه برای تبدیل شدن به شریکی واقعی در مسائل مختلف اتحادیه اروپا، در رسوایی‌های گاه و بیگاه آنکارا و به توهین به همتایان از جمله در اروپا جست‌وجو کرد. به نظر من واکنش آنها به تصمیم بوندس‌تاگ کاملا نامناسب بوده است.

پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) پنج‌شنبه گذشته تقریبا به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی را به‌رغم اعتراض ترکیه، "نسل‌کشی" می‌نامد. تنها یک نماینده آلمانی رای ممتنع داد و یک تن دیگر هم با آن مخالفت کرد.

این سند با عنوان "به یاد و بزرگداشت نسل‌کشی ارامنه و سایر اقلیت‌های مسیحی به دست امپراتوری عثمانی در 101 سال پیش" تایید شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که کشورش اتهاماتی مبنی بر اینکه امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول مرتکب "نسل‌کشی" علیه ارامنه شده باشد، نمی‌پذیرد و آن را ابزاری برای "اخاذی" از آنکارا می‌داند. اردوغان ضمن انتقاد شدید از رای مثبت پارلمان آلمان به قطعنامه کشتار ارامنه تهدید کرد که اگر چنین مناقشه‌هایی حل نشود، "اروپا را با مشکلاتش به حال خود رها" می‌کند.

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: الان مساله ارمنی‌ها نیستند. مساله ارامنه در سراسر جهان به عنوان ابزاری برای اخاذی علیه ترکیه استفاده می‌شود. در واقع از آن به عنوان یک "چماق" استفاده می‌شود. من به تمام جهان می‌گویم که چه خوشتان بیاید و چه نه، رویکرد ما نسبت به مساله ارامنه از همان ابتدا مشخص بود. ما هرگز اتهاماتی مبنی بر نسل‌کشی را نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه از صدراعظم آلمان نیز گلایه کرد که چرا مانع "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارامنه در پارلمان این کشور نشده است.

اردوغان با انتقاد از آلمان به این کشور پیشنهاد داد که بار دیگر مساله سوزاندن یهودیان در دوران هیتلر(هولوکاست) و کشتار نامیبیایی‌ها در دوران امپراتوری آلمان در یک قرن گذشته را بررسی کند. به گفته او آلمان آخرین کشوری است که حق دارد درباره نسل‌کشی صحبت کند.

مورخان ارمنی و بسیاری از همتایان آنها در جهان معتقدند در جریان کوچ اجباری ارمنی‌ها از آناتولی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند و حکومت عثمانی مرتکب "نسل‌کشی" شده است.

اردوغان همچنین گفته است: «از خودم می‌پرسم که اکنون و پس از چنین تصمیمی (در بوندس‌تاگ) سیاستمداران ارشد آلمان چگونه می‌توانند با من و نخست‌وزیر ترکیه روبرو شوند؟» او با اشاره به حضور چند میلیون شهروند ترکیه‌تبار در آلمان، درباره از دست دادن "یک دوست مهم" به این کشور هشدار داد.

در روزهای گذشته مسئولان ارشد ترکیه بارها تهدید کرده‌اند که بی‌توجهی کشورهای اروپایی به درخواست‌های آنها می‌تواند توافق با اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان را به خطر اندازد. طرح قطعنامه "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارامنه در دوران عثمانی قرار بود چند ماه پیش در پارلمان فدرال آلمان به بحث و رأی گذاشته شود اما پیش از برگزاری اجلاس ویژه اروپا بر سر بحران پناهندگان در ماه مارس به علت نگرانی از پیامدهای این اقدام و ترس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتحادیه اروپا با آنکارا از دستور کار کنار گذاشته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha