• یکشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031609159
  • خبرنگار : 71129

تجمع ده‌ها هزار نفری هنگ‌کنگی‌ها برای استقلال و بزرگداشت قربانیان تیان آنمن

تجمع ده‌ها هزار نفری هنگ‌کنگی‌ها برای استقلال و بزرگداشت قربانیان تیان آنمن

ده‌ها هزار تن از مردم هنگ‌کنگ برای بزرگداشت قتل‌عام خونین میدان تیان آنمن چین در حالی تجمع کردند که بسیاری از فعالان جوان تجمع خود را برای حمایت از استقلال این دولتشهر از پکن، اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، روشن کردن شمع به یاد قربانیان هر ساله از سوی جمعیت گسترده‌ای از مردم هنگ‌کنگ در "ویکتوریا پارک" این شهر در حالی صورت می‌گیرد که میان کمپین حامی دموکراسی هنگ‌کنگ و سایر افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند نوعی اختلاف وجود دارد چون تعدادی از شرکت‌کنندگان بر این باورند که این اقدام برای بزرگداشت قربانیان میدان تیان آنمن برگزار می‌شود و دیگران می‌گویند این برنامه ربطی به آن سرکوب خونین ندارد و برای استقلال از چین است.

دولتشهر هنگ‌کنگ تنها منطقه‌ای در خاک چین است که سالانه مراسم بزرگداشت قربانیان سرکوب 1989 میدان تیان آنمن را برگزار می‌کند.

فعالان جوان از جنبش جدید «بومی‌گرایی» می‌گویند: دولتشهر هنگ‌کنگ باید با وجود خودمختاری حتی باید به دنبال استقلال باشد. این جنبش در پی ناکامی تظاهرات حامی دموکراسی تحت رهبری دانشجویان در 2014 برای استقلال و خودمختاری بیشتر از چین رشد کرد و تعداد بی‌شماری از گروه‌های دانشجویی در جریان بزرگداشت مراسم تیان آنمن در هنگ‌کنگ، در پی استقلال هستند.

یک گروه کوچک از فعالان استقلال در ویکتوریا پارک بالای سن رفته و پیش از آغاز مراسم خواستار جدایی هنگ‌کنگ از چین شدند اما با وجود این اقدام باز هم مراسم بزرگداشت قربانیان تیان آنمن برگزار شد.

تعداد کمی از دانشجویان در نشست در دانشگاه هنگ‌کنگ اعلام کردند که ارتباط کمی را میان بزرگداشت سرکوب تیان آنمن با این مساله می‌دانند. به طوری که یکی از این دانشجویان در این مراسم که در دانشگاه هنگ‌کنگ برگزار شد، گفت: ایجاد یک چین دموکراتیک مسوولیت ما نیست.

هنگ کنگ در سالگرد تیان آنمن

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha