جشنواره فجر

  • چهارشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۳:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95031207246
  • خبرنگار : 71219

افت تماشاگر بواسطه سالن‌های غیراستاندارد تئاتر

افت تماشاگر بواسطه سالن‌های غیراستاندارد تئاتر

کارگردان نمایش «نگاهمان می‌کنند» معتقد است: سالن‌های خصوصی غیراصولی از دلایل افت تماشاگران تئاتر هستند.

محمدرضا اصلی که این روزها نمایش «نگاهمان می‌کنند» را در تماشاخانه مسعودیه روی صحنه دارد، در گفت‌و گو با خبرنگار تئاتر ایسنا،‌ درباره‌ی میزان مخاطبان و شرایط اجرای نمایش‌اش بیان کرد: من مدتی قبل این نمایش را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کردم که البته خیلی دوست داشتم آن را در تئاترشهر به صحنه ببرم و با توجه به تعداد تماشاگرانی که تاکنون داشته‌ایم اتفاق خوبی می‌توانست باشد، اما امکانش فراهم نشد.

او گفت: پیش از عمارت مسعودیه برای اجرا در تئاترشهر درخواست دادم چون اجرای قبلی در ایرانشهر به دلیل همزمانی با دو جشنواره تئاتر و فیلم فجر دیده نشده بود، اما مورد موافقت قرار نگرفت و حتی گفتند از طریق شرکت در جشنواره برای اجرای عمومی اقدام کنم. در حالی که شاید اصلا موافق حضور در جشنواره نباشم و نمی‌دانم چرا باید برای اجازه اجرا چنین موضوعی مطرح یا ملاک قرار داده شود. معتقدم تئاتر قانون‌بردار نیست و نمی‌توان برای آن قواعد این چنینی تعیین کرد، چرا که شاید علاقه‌ای برای شرکت در یک جشنواره نداشته باشم و این نمی‌تواند ملاکی برای استفاده از سالن‌های دولتی باشد.

وی ادامه داد: برای اجرای نمایش «نگاهمان می‌کنند» بنا به دلایل متعدد و از جمله همزمانی با ماه مبارک رمضان ساعت 21 را برای کار درنظر گرفتیم که نسبت به آن رضایت دارم و تماشاگران زیادی هم نمایش را دیده‌اند. ضمن اینکه عمارت مسعودیه به خودی خود مکان جذابی است، در حالی که افراد زیادی اصلا آن را نمی‌شناسند. این بنای فرهنگی ویژگی‌های زیادی دارد که متأسفانه تبلیغات درستی برای آن انجام نشده است. به همین دلیل اجرای نمایش برای در چنین مکانی سخت بود و برای جذب مخاطب زحمت زیادی کشیدیم که البته به نتیجه هم رسید چون در شب‌هایی که تماشاگر کمتری داشتیم فقط دو یا سه ردیف از سالن خالی بود.

اصلی یادآور شد:‌ در نمایش «نگاهمان می‌کنند» سوپر استار نداریم که بخواهد مخاطب جذب کند بلکه یکسری بازیگر حرفه‌ای، توانمند و با شخصیت بالا داریم که در قالب این کار بسیار خوب جواب داده‌اند. البته برای به نتیجه رسیدن این نمایش زمان بسیار زیادی صرف کردم و این طور نبود که خیلی زود کاری را برای اجرا آماده کرده باشم،‌ چون من هم بدم نمی‌آید سالی یک نمایش به صحنه ببرم اما ترجیح می‌دهم نمایش‌ام حرفی بزند که مخاطب هم با آن ارتباط برقرار کند، به همین دلیل الان از آنچه اجرا کرده‌ام با توجه به حس رضایتی که از مخاطبان گرفته‌ام خوشحالم.

وی با اشاره به اینکه شاید چون اولین نمایش خود را اجرا می‌کرده است برای اجرا در برخی سالن‌ها با سختگیری مواجه شده و کار او را نپذیرفته‌اند، گفت:‌ برخی معتقدند که باید همه بتوانند کار خود را اجرا کنند، اما باید مشخص شود چه کاری و چه متنی و در چه سالنی اجرا می‌شود.در حال حاضر در همین سالن‌های خصوصی مشکلاتی وجود دارد و به نظرم یکی از دلایل افت مخاطب همین تعداد سالن‌های غیراصولی است که در همه جا ساخته شده است. اگر سالن‌های خصوصی درست نظارت نشوند ما همچنان افت مخاطب خواهیم داشت و در غیر این صورت باعث می‌شود کارگردان‌ها تلاش کنند تا از طریقی دیگر سالن‌های خود را پر کنند.

اصلی در پایان اضافه کرد: من برای اجرای نمایش‌ام در تماشاخانه ایرانشهر خسارت سنگینی دیدم که بعید می‌دانم قابل جبران باشد، چون 90 میلیون تومان هزینه کار شد در حالی که فقط 37 میلیون تومان برای حدود 20 شب اجرا حاصل شد و پنج میلیون آن را هم به مجموعه ایرانشهر دادیم. این شرایط را هم باید درنظر داشت که به هر حال همکاران من حتی اگر رفاقتی هم آمده باشند بالاخره باید دستمزدی دریافت کنند. البته خدارا شکر فعلا در مسعودیه شرایط بهتر است و هزینه‌هایی که در اینجا صرف کرده‌ایم جبران می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha