• یکشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95030905094
  • منبع : نمایندگی گیلان

دست برنجکار خالی و جیب دلال پر

دست برنجکار خالی و جیب دلال پر

دست کشاورز از قیمت بالای برنج خالی و جیب دلال پر پول است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، فصل برنج‌کاری در استان گیلان به طور معمول از اواخر اسفندماه با آماده سازی زمین‌های شالیزاری آغاز می‌شود و پس از شخم زمین، کاشت جو، خزانه‌گیری، نشا، وجین و در نهایت تا اواسط مردادماه، با برداشت محصول پایان می‌یابد.

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار مزارع شالیزاری دارد که سالانه یک میلیون و یک‌صد تن شلتوک تولید که از این مقدار، حدود ۷۰۰ هزار تن برنج سفید تبدیل می‌شود.

ارقام هاشمی، علی کاظمی،صدری،حسنی و دیلمانی جر و رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای استان گیلان کشت می‌شود.

نشاء در شالیزاری های گیلان به پایان رسید

این روزها در گیلان در مزارع شالیزاری، عملیات نشا به پایان رسیده و وجین کاری در حال انجام است و تا به بار نشستن محصول، حدود ۷۰ روز زمان مانده و این شرایط زمینه‌ای را فراهم کرده که شاهد افزایش قیمت برنج در بازار باشیم.

با وضعیت مناسب آب و هوایی و کشت محصول برنج در استان‌های گیلان و مازندران، شاهد برداشت نخستین شالی برنج در مردادماه خواهیم بود و افزایش پنج تا ۱۰ درصدی محصول تولیدی قابل پیش‌بینی است.

«علی اکبر منصوری واجاری» مدیر جهاد کشاورزی رشت با اشاره به این‌که رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و حتی در این شهرستان هم قیمت برنج بالای 10 هزار تومان است، گفت: برنج ایرانی بسیار با کیفیت و مرغوب است و حتماً قیمت خوب و مناسب، شایسته این محصول ارزشمند است اما متاسفانه سود حاصل از فروش برنج با قیمت کنونی به جیب کشاورز نمی‌رود.

کشاورزان پس از برداشت برنج قرض‌هایشان را می‌پردازند

وی افزود: اغلب کشاورزان به محض برداشت برنج به‌علت بدهی‌های که دارند و پول‌هایی که برای کشت و پرورش برنج قرض گرفته‌اند، به محض برداشت برنج اقدام به فروش محصولات می‌کنند و با قیمت پایین آن را به فروش می‌رسانند.

منصوری واجاری ادامه داد: اغلب سود زیاد حاصل از فروش برنج به جیب واسطه‌ها می‌رود و دست کشاورز از این پول‌ها خالی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: در صورت امکان از فروش همه محصولشان در همان ماه اول برداشت محصول خودداری کنند تا از تاخت و تاز دلالان برنج در این محصول جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: عملیات نشاء در شالیزارهای رشت به اتمام رسیده است و فقط نیم درصد باقی مانده است و وجین نیز در 70 درصد شالیزارهای رشت انجام شده‌است.

قیمت برنج جای کاهش دارد

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،«جمیل علیزاده‌شایق» دبیر انجمن برنج کشور گفت: قیمت برنج که در فروردین‌ماه سال جاری سیر صعودی پیدا کرده بود و شایعه ۱۲ تا ۱۶ هزار تومانی در مراکز عرضه و خرده‌فروشی با بیش از چهار درصد خردشدگی مطرح شده بود، هم‌اکنون مناسب‌تر شده است که البته باز هم جای کاهش دارد.

وی افزود: افزایش قیمت برنج در ماه‌های خارج از فصل تولید طبیعی است، اما امسال بدون دلیل قانع‌کننده، قیمت‌ها افزایش کاذب داشت.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: در برخی مغازه‌های خرده‌فروشی تهران، شاهد قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومانی برای برنج هاشمی بودیم.

شایق تصریح کرد: با وجود آن‌که هنوز قیمت‌ها متعادل نشده است، اما شاهد کاهش چهار تا پنج درصدی قیمت برنج ایرانی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در مراکز خرده‌فروشی هستیم.

تلاش‌ها برای افزایش متوسط عملکرد شالی در هکتار کافی نیست

علیزاده‌شایق یادآور شد: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در کشورمان، به‌نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای افزایش متوسط عملکرد شالی در هکتار کافی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است از ارقام پرمحصولی که عملکرد بالایی هم دارند، حمایت شود چون با صرف تحقیق، تولید افزایش نمی‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha