یک کارگردان نمایش سنتی با اشاره به اینکه "نباید به هر قیمتی مخاطب را به تئاتر بکشانیم"، گفت: به عنوان عضوی از خانواده تئاتر، احساس میکنم ما را رها کردهاند؛ هم ما و هم تئاترمان دارد رها میشود.
شهرام مسعودی، کارگردان نمایش «در پهنه دریا» در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایسنا به مشکلات تئاتر امروز اشاره کرد و گفت: ما اهالی تئاتر با یکدیگر مشکلی نداریم و در نهایت به تفاهم میرسیم. مشکل ما با متولیان تئاتر است که گویا این روزها به تئاتر بیمهر شدهاند. امیدوارم متولیان این امر بتوانند نگاه بهتری نسبت به تئاتر پیدا کنند، من به عنوان عضوی از خانواده تئاتر احساس میکنم ما را رها کردهاند.
او ادامه داد: نباید کاری کنیم که به هر قیمتی که به دور از فرهنگ و اندیشه ما تمام شود، مخاطب را به سالن بکشانیم. برای دوستانمان در گروه تئاتر آزاد احترام قائلیم و میگوییم که وجود آنها نیز برای تئاتر احتیاج است ولی باید خط فصلی بین این دو تئاتر وجود داشته باشد. امروز تئاتر ما برای آنکه به روی پای خود بایستد هنوز نوجوان است. تئاتر احتیاج به حمایت (نه صرفا حمایت مالی) دارد. در دورهای زندگی میکنیم که تعداد تهیهکنندگان تئاتر بسیار کم است و چون تئاتر به صورت حرفهای تهیه نمیشود بازخورد خوبی هم نخواهد گرفت.
این کارگردان که نمایشش را به شیوه تخت حوضی در تماشاخانه سنگلج به صحنه برده است، در این مورد توضیح داد: همیشه دوست داشتم نمایشهایی که چارچوب محکمی دارند را با شیوهای سنتی به صحنه ببرم؛ چرا که ما نمایشنامههای سنتی و ایرانی زیادی نداریم و من از سالها پیش دغدغه تلفیق تفکر غربی با فرهنگ ایرانی را داشتهام و از همان زمان متنهایی که قابلیت اجرا به صورت سنتی دارند را پیدا و بر روی آنها پژوهش کردهام .
او ادامه داد: در اجرای این نمایش هیچگاه نمیخواستم که همان درونمایه نمایشنامه اصلی را به صحنه ببرم. من با استفاده از خط اصلی و جان مایه آن نمایش طوری که انگار ظرف را نگه داشته و مظروف را تغییر داده باشم نمایش را اجرا کردم. چرا که اصول تفکر این نمایش چندان در فرهنگ شرقی نمیگنجد، به طور کلی میتوان گفت که نمایش حاصل تبدیل به نمایشی مابین هر دو تفکر شده است.
کارگردان «بر پهنه دریا» که این نمایشش از آثار برگزیده هفدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در سال 94 بود با اشاره به تغییراتی که از جشنواره داشته است، اظهار کرد: ساختار اصلی نمایش نسبت به ایام جشنواره تغییری نداشته است ولی هر چه بیشتر اجرا کردیم نمایش به پختگی بیشتری رسیده است. طوری که اساتید، منتقدان و حتی عامه مردم زمانی که از سالن خارج میشوند رضایت بالای 90 درصدی دارند. به طور مثال آقای علی نصیریان که کار را هم افتتاح کردند، تا بحال دو بار به تماشای این نمایش نشستهاند.
مسعودی همچنین با اشاره به موسیقی این کار خاطر نشان کرد: در ساخت موسیقی این نمایش کاری ترکیبی انجام دادیم به صورتی که از موسیقی و آواهای آیینی سنتی مدون و مصطلح به شیوهای متفاوت و ترکیبی استفاده کردیم. ما در این نمایش علاوه بر سازهای کوبهای و کمانچه از کیبورد نیز بهره گرفتهایم که تا حدودی نتیجه کار را نامتعارف و متفاوت کرده است.
این کارگردان که نمایشش تا اواخر خردادماه و هفته اول ماه رمضان، همزمان با گروه دیگری در این تماشاخانه به صحنه میرود در توضیح مشکلات این همزمانی اظهار کرد: زمانی که دو گروه تئاتر همزمان در یک سالن به صحنه میروند مسلما مشکلاتی ایجاد میشود ولی به نظر من ما همگی اهل یک پیکره و خانواده هستیم و بهتر است به جای غر زدن به یک تعامل برسیم. گروه ما و گروه عباس عبداللهزاده برای حل این مشکل دکور نمایشها را پرتابل طراحی کردیم.
به گزارش ایسنا،در نمایش «بر پهنه دریا» که با نگاهی به نمایشنامهای با همین نام از اسلاومیر مروژک به صحنه رفته است، علی فتحعلی، شهرام مسعودی، علی برجی و داود داداشی به ایفای نقش میپردازند. رضا صابری و سیروس همتی مشاوران کارگردان و پوریا کاوه، مجید کوشانژاد و علیرضا رمضانی دستیاران مسعوودی در این نمایش هستند. کاوه همچنین برنامهریزی برای این نمایش را بر عهده دارد. موسیقی این کار نیز توسط عباس رضایی، نوازنده کیبورد، علی جباری نوازنده کمانچه و نیوشا سردشتی نوازنده سازهای کوبهای نواخته میشود.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی شهرام مسعودی تا روزهای پایانی خردادماه در ساعت 20 در تماشاخانه سنگلج به اجرای خود ادامه میدهد.

انتهای پیام
نظرات