• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95030502940

لاریجانی:/پایانی/

اظهارنظر شورای نگهبان نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری یابد

اظهارنظر شورای نگهبان نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری یابد

یکی از سوالات خبرنگاران نیز در رابطه با منتخب مردم اصفهان بود که از سوی شورای نگهبان با رد اعتبار نامه مواجه شده است رئیس مجلس در اظهار نظری دراین باره عنوان کرد : ما باید به انتظامات قانونی کشور پایبند باشیم، نظر من این است که چون قانون با صراحت برای اظهارنظر شورای نگهبان وقت گذاشته این مساله نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند، هرچند تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و معتقد است که نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم می‌تواند وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود:‌ در دیدار با رهبری هم این موضوع را مطرح کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد؛ از هیات حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهار نظر کند ، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود.

به اعتقاد من اظهار نظر درباره‌ی فرد در زمان قبل از انتخابات است اما نظر شورای نگهبان این است و این مساله باید در آینده به سامان شود.

خبرنگار دیگری از رئیس مجلس درباره‌ی قرار گرفتنش در لیست امید از شهر قم سوال کرد که لاریجانی تاکید کرد:‌ من تقاضایی نکردم کسی من را در لیستی قرار بدهد ، نه لیست امید و نه غیر امید. من مستقل آمدم. در انتخابات هم هر کسی به میل خودش این لیست را گذاشته ، گذاشته . بنابراین ما در هیچ زمینه‌ای با هم حسابی نداریم.

او متذکر شد : این مشی ماست که در فضای فعلی کشور با میانه روی تلاش کنیم کشور را با عقلانیت اداره کنیم. این سازو کار به نفع کشور است و هر کسی قبول کند از هر گرایشی که باشد روی سر ما جا دارد.

لاریجانی یاد آور شد: این مناقشات که ریشه برخی از آنها در تاریخ است، در زمان حال به حل مسائل کمک نمیکند. هر کسی می‌تواند عقاید خودش را داشته باشد. اما بیاییم در مسائل اساسی کشور هم افزا و هم فکر باشیم این مشی ما است. ما مشی روشنی داریم و هر کسی این مشی را داشته باشد از هر گروهی از همکاری ما برخوردار است و مورد علاقه ماست.

خبرنگار دیگری سوالی را درباره‌ی تعداد زیاد تحقیق و تفحص‌های مجلس نهم و به نتیجه نرسیدن بیشتر آنها مطرح کرد که رئیس مجلس گفت: ابزارهای مختلفی برای نظارت در آیین نامه دیده شده و باید همه آنها را به موقع استفاده کرد. تحقیق و تفحص در جایی است که مساله حاد است و از ابزار دیگری نمی‌توان استفاده کرد. این کار هزینه بر و زمان بر است و کمتر تحقیق و تفحصی بوده که کمتر از یک سال طول بکشد.

او اضافه کرد:‌ ما همیشه به نمایندگان توصیه کردیم که اینقدر از تحقیق و تفحص استفاده نکنیم منابع ما هم اقتضا نمی‌کند ؛ در این مجلس 6 تحقیق و تفحص خوانده شد. برخی از آنها را وقتی بررسی اولیه کرده‌اند متوجه شده‌اند نیاز به تحقیق و تفحص ندارد. یکی دو تحقیق و تفحص نیز خوانده نشد که به خاطر آیین نامه داخلی بود. در آیین نامه داخلی ذکر شده که بعد از هر تحقیق و تفحص کمیسیون مربوطه باید در مورد آن اظهار نظر کند و گزارشی از آن را در صحن قرائت کند اما در مساله بنیاد شهید و مناطق آزاد کمیسیون‌ها گفتند که اشکالاتی وجود دارد.

لاریجانی درباره‌ی واکنش قوه قضاییه به تحقیق و تفحص‌ها نیز گفت:‌ قوه قضاییه بررسی می‌کند که آیا جرمی احراز شده یا نه، در برخی مواقع فقط تخلفاتی صورت گرفته که قوه قضاییه این تخلفات را بررسی نمی‌کند بلکه وظیفه آنها بررسی جرائم احراز شده است.

نماینده دیگری از لاریجانی درباره‌ی لزوم تغییر در وزرا و مدیران دولتی پرسید که لاریجانی توضیح داد: برای حرکت جدی‌تر شاید احتیاج به تنفسی جدید در برخی از حوزه‌ها باشد اما برای این که رونقی در تولید اتفاق بیافتد و جو اقتصادی بهتر شود باید شتابمان را در کار بیشتر کنیم. دولت هم باید وسیع‌تر کار کند و اگر تغییراتی لازم است اعمال کنند. مجلس هم اگر لزومی ببیند باید در این زمینه مساعدت کند اما باید توجه کرد که تغییر زمانی نتیجه بخش است که افراد قوی‌تر بیایند.

آخرین سوال این نشست خبری درباره‌ی احکامی بود که درباره‌ی مصادره اموال کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس مجلس در این‌باره توضیح داد: قبلا هم چنین تصمیماتی گرفته و حکم‌هایی دراین زمینه صادر شده بود اما این حکم‌ها زمانی نافذ بود که هر دو طرف از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha