«ابراهیم حاتمی کیا» کارگردان سینمای دفاع مقدس با گلایه از اینکه در طول سالهای گذشته هیچگاه به خاطر پرداختن به امام خمینی (ره) در آثارش مورد تشویق قرار نگرفته، ابراز امیدواری کرد که برگزار کنندگان جشنوارهی فیلم روحالله، فیلم سازان جوانی که در این حوزه فعالیت میکنند را مورد حمایت و تشویق قرار دهند.
به گزارش ایسنا، در مراسم افتتاحیه این جشنواره که عصر روز دوشنبه سوم خرداد همزمان با سالگرد فتح خرمشهر در نگارستان امام خمینی (ره) شهر اصفهان برگزار شد، حاتمی کیا در سخنانی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فیلم سازان و زنده شدن این جشنواره خواب آلوده توسط محمد آفریده گفت: «با توجه به تعریف امام خمینی (ره) از هنرمند و تعهد او در نمایش معضلات و مشکلات، اگر این جشنواره به این چیزها بپردازد خوب است والا تبدیل به رویدادی فرمایشی میشود.»
حاتمیکیا در ادامه در توصیف فضای فکری امام خمینی در حوزههای مختلف گفت: «امام مسیری را روشن کرده بودند و هرچه به پایان حیاط نزدیک میشدند صریحتر میشدند. اواخر دهه 60 به هفته فیلم ایران در وین رفته بودم و قرار بود فیلم مهاجر نمایش داده شود. در این فیلم دو رزمنده حضور دارند که هنگام سپردن هدایت هواپیمای بی سرنشین به یکدیگر از رمز «الله اکبر» و «خمینی رهبر» استفاده میکردند. وقتی این فیلم در ایران پخش شد، اتفاقی رخ نداد و ولی در خارج از کشور هنگام نمایش مرا هو کردند. در همان زمان مخملباف کنارم نشسته بود و در واکنش به عصبانیت من گفت: به اینها واکنش نشان نداده. در طول فیلم هر جا رزمنده میگفت الله اکبر، خمینی رهبر هو شدم. آنجا فهمیدم اوضاع جور دیگری است و برای امام خمینی بحث دیگری باز است. آنها که سرباز خمینیاند راه سختی پیش رو دارند. اما حالا که میبینیم این میزان جوان در این حوزه کار میکنند، خدا را شکر میکنم.»
حاتمی کیا در ادامه با یادآوری سالروز حماسه عظیم سوم خرداد گفت: «در زمان این حماسه بزرگ، رزمندگان با سربازانی از 19 کشور جهان میجنگیدند. من شخصاً سودانیها را در میان اسرای عراقی دیده بودم. آن زمان سربازان خمینی به این مسئله فکر نمیکردند که جهان علیه آنهاست و حالا آنها باید به جای جنگ به فکر مصالحه باشند. حالا همین وضعیت به شکلی دیگر در جشنواره مدافعان حرم در حال زنده شدن است و من که داور این رویداد هستم، باز هم شاهد ایستادگی و غربت بچههایی هستم که باید بایستند و حرفشان را این بار در کشوری غریب بزنند.»
حاتمی کیا سپس با ذکر خاطرهای از ساخت فیلم «از کرخه تا راین» گفت: «پس از بازتابهای مهاجر در خارج از کشور، برای از کرخه تا راین هم صحنه ارتحال امام را در فیلم گنجاندم. زمانی که میخواستند فیلم را به خارج بفرستند، حالم بد شد و گفتم نفرستید، چون ممکن است باز هم فیلم را هو کنند. در آن زمان عدهای به من گفتند هنر زبان غیر مستقیم گویی است و بهتر است وقایع حاشیه زندگی شخصیتی مانند امام را بگوییم. کم کم عکس و حرف خمینی را از فیلمهایمان حذف کردیم تا الآن که دیگر سینما کاملاً از این قضیه خالی شده است. البته در این زمینه فیلم ساز مقصر نیست. مسئولان مهم هستند. باید حرف زده میشد و علت یابی میشد که چرا امام خمینی از فیلمها حذف شد. باید در آن مقطع به من میفهماندند که باید حرفمان را بزنیم و نترسیم. درست مثل همان جوانی که بدون رو دربایستی میجنگید. به نظرم اگر سینمایی که میخواهد از خمینی حرف بزند اما به این مسائل نپردازد، دچار مشکل میشود.»
این فیلم ساز دفاع مقدس سپس با تأکید بر این مطلب که «خمینی صراحت داشت و هرجا بوده قدرت داشته» ادامه داد: «قدرت او ممکن است در جشنوارهها دیده نشود اما در مناطق محروم حس میشود. حتی در مناطق پایین شهر اسم خمینی جریان ساز است و خودم از نزدیک شاهد این ماجرا بودهام. امیدوارم این اتفاق در جشنواره روح الله رخ دهد و ما میراث دار جریانی باشیم که امام ایجاد کرده که همان شجاعت و صراحت در بیان است. جشنواره باید این جریان را تشویق کند.»
حاتمی کیا سپس با اشاره برگزاری چندین دوره جشنواره آیینه و آفتاب و بی توجهی این رویداد به فیلمهای او گفت: «من تا به حال در این جشنواره نبودم و این رویداد مرا که در چندین فیلم به امام پرداختهام را ندیده است. منظورم این است که باید نسلی که کار میکند و وارد این عرصه میشود را تشویق کنیم.
حجه الاسلام قرائتی زمانی میگفت هرکس در فیلمش نماز بگذارد من او را تشویق میکنم حالا چطور در سرزمینی که قرار است از خمینی گفته شود، فیلم سازی مانند من تشویق نمیشود؟ سید حسن خمینی با دعوت من سر فیلم چ آمد اما هیچ وقت برای فیلمهای دیگرم از سوی او تشویق نشدم و امیدوارم این جشنواره چنین رویهای را درخصوص فیلم سازان جوان به کار نگیرد.»
به گزارش ایسنا، در این مراسم که در نگارخانه امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد، حجتالاسلام کمساری به نمایندگی از شورای سیاستگذاری جشنواره روح الله و عضو بنیاد حفظ آثار و نشر اندیشههای امام خمینی (ره) در سخنانی گفت: یکی از اهداف اولیه برگزاری جشنواره استفاده از زبان تاثیرگذار هنر برای ترویج آرا و اندیشههای امام(ره)است؛ چرا که امام در سینمای بعد از انقلاب حق بزرگی دارد.
وی با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) درباره جایگاه سینما خاطرنشان کرد: در سالهای بعد از انقلاب که حرارت و موجی ایجاد شده بود امام (ره) در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا (س) خدمتی به سینمای انقلاب کرد که آثار آن هنوز مشخص است. او گفت ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم. اگر این سخن امام (ره) نبود معلوم نبود سینمای بعد از انقلاب ما این شور و نشاط را داشته باشد.
کمساری در ادامه به یکی دیگر از جملات امام خمینی (ره) درباره سینما اشاره کرد و افزود: ایشان گفته بود سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم باشد و سفارش کرده بود تا فیلمهایی مانند گاو، اثر داریوش مهرجویی ساخته شود.
وی اضافه کرد: امام (ره) به سینمای بعد از انقلاب نشاط داد و سینما با او حرکت پویای خود را آغاز کرد و خوب است همه هنرمندان تلاش کنند اقدام عملی امام (ره) را درباره سینما جبران کنند.
در ادامه این برنامه با حضور حاتمیکیا، کمساری و محمد آفریده دبیر جشنواره فیلم روح الله از خانواده هنرمند شهید تیغساز تقدیر شد.
در این برنامه ابوالفضل جلیلی دیگر هنرمند فیلمساز و یکی از داوران جشنواره نیز حضور داشت.
بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه برنامه نمایش فیلمها در نگارخانه امام خمینی آغاز شد.
انتهای پیام
نظرات