در طول ماههای گذشته قراردادهایی که برای ساخت واگنهای جدید بسته شده به رقمی حدود 250 میلیارد تومان رسیده است و در صورتی که حمایتهای لازم از شرکتهای واگنساز داخل انجام شود، میتوان انتظار داشت در کنار این قراردادها به صادرات واگن به کشورهای خارجی نیز با دیدی جدی برخورد شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا مختاری - مدیر عامل شرکت واگن پارس - امروز در نشست خبری با اشاره به قرارداد ساخت 50 دستگاه واگن مسافری و 600 واگن باری از سوی این شرکت با شرکتهای حملونقل ریلی تاکید کرد: این در شرایطی است که به دلیل مشکلات و مسائل به وجود آمده در طول سالها و ماههای گذشته بخشی از ظرفیت ما فعال است و درصد قابل توجهی از خطوط همچنان کار خود را از سر نگرفتهاند.
به گفته وی در حال حاضر در شرکت واگن پارس تنها حدود 1200 نفر فعال هستند و این در حالی است که با آغاز به کار تمام توان تولیدی کارخانه میتوان انتظار داشت این رقم به 3000 نفر برسد.
مدیر عامل شرکت واگن پارس با بیان اینکه در کنار توانایی شرکتهای داخلی برای مدیریت نیاز شرکتهای ایرانی امکان صادرات نیز به طور قابل توجهی وجود دارد، تصریح کرد: واگن پارس در طول سالهای گذشته به عنوان یکی از اصلیترین شرکتهایی که در این حوزه فعال بوده توانسته قراردادهای کلانی با طرفهای خارجی ببندد. فروش حدود 2000 واگن باری به سوریه 550 واگن به کوبا، 300 واگن به سودان و 66 واگن به بنگلادش تنها بخشی از این قراردادها را میسازد.
مختاری ادامه داد: این موضوع حتی با قدرت بیشتری نیز میتواند ادامه پیدا کند. ما پیشنهادات گستردهای از کشورهای خارجی داریم که البته در صورت حمایت مالی از تولیدکنندگان امکان استفاده از آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه ساخت هر واگن جدید حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد، اظهار کرد: این به معنای آن است که عقد قرارداد برای ساخت 50 واگن به حدود 150 میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز خواهد داشت در صورتی که بانکها و صندوق توسعه ملی از ما حمایتهای لازم را صورت دهد، نه تنها قرارداد صادرات واگن افزایش پیدا خواهد کرد که حتی میتواند به کشورهای جدید مانند حوزه CIS نیز فکر کرد.
مدیر عامل شرکت واگن پارس دربارهی ظرفیت تولید واگن در این شرکت نیز توضیح داد: در حال حاضر شرکت واگن پارس میتواند سالانه 100 واگن مسافری، 1000 واگن باری، 40 لوکوموتیو و حدود 70 درصد از نیاز کشور به واگنهای مترو را تامین کند.
مختاری در پاسخ به این سوال که تا چه میزان از این تولیدات وابسته به خارج هستند نیز گفت: در حال حاضر میتوان ادعا کرد که در ساخت واگنهای باری کشور به خودکفایی 90 درصدی رسیده است که میتوان مابقی را نیز با برنامهریزی مدیریت کرد. در حوزه واگنهای مسافرتی نیز حدود 70 درصد از تولیدات با توان داخلی انجام میگیرد و 30 درصد باقیمانده نیز برحسب سفارش مشتری و از واردات خارجی تامین میشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت قابل توجهی که شرکتهای واگنساز داخلی در طول سالهای گذشته به دست آوردند میتوان بخش زیادی از نیاز کشور را مدیریت کرد، هرچند در طول سالهای گذشته واردات واگن گاهی اوقات جو بازار را برهم ریخته اما در صورت انجام حمایتهای لازم میتوان به توسعه صنعت واگنسازی در کشور امید داشت.
انتهای پیام
نظرات