• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95022615874
  • خبرنگار : 71477

بیانیه پایانی نشست بین‌المللی نیجریه؛

تاکید قدرت‌های غربی و منطقه‌ای بر اقدامات بیشتر برای نابودی بوکوحرام

تاکید قدرت‌های غربی و منطقه‌ای بر اقدامات بیشتر برای نابودی بوکوحرام

همزمان با اقدام سازمان ملل در به صدا درآوردن زنگ خطر روابط بوکوحرام با داعش و تهدیدهای این گروه‌ها برای امنیت آفریقا، قدرت‌های غربی و منطقه‌ای در بیانیه نهایی نشست بین المللی در ابوجا خواستار اقدامات بیشتر برای متوقف کردن تهدید بوکوحرام شدند.

همزمان با اقدام سازمان ملل در به صدا درآوردن زنگ خطر روابط بوکوحرام با داعش و تهدیدهای این گروه‌ها برای امنیت آفریقا، قدرت‌های غربی و منطقه‌ای در بیانیه نهایی نشست بین المللی در ابوجا خواستار اقدامات بیشتر برای متوقف کردن تهدید بوکوحرام شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمعی از رهبران منطقه‌ای و قدرت‌های غربی همچون بنین، کامرون، جمهوری چاد، نیجر، فرانسه، انگلیس و آمریکا روز شنبه نشستی بین المللی را در خصوص بوکوحرام و خطرات و تهدیدهای این گروه تروریستی در ابوجا برگزار کردند.

در جریان این نشست اعلام شد: علی رغم دستاوردهای بزرگ و مهم از زمان نشست امنیتی اخیر که دو سال پیش در پاریس برگزار شد، اقدامات بیشتری برای نابودی بوکوحرام و ریشه کن کردن افراط گرایی لازم است.

در بیانیه نهایی این نشست بین المللی تاکید شده که یک رویکرد جهانی متشکل از قدرت‌های نرم و سخت برای پایان دادن به این تهدید روز افزون لازم است.

انگلیس: بوکوحرام ضعیف شده است

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز مبارزه با ایدئولوژی افراط گرایی را به عنوان "یک تلاش نسلی علیه دشمنی که اگر آن را نابود نکنیم، ما را نابود خواهد کرد"، توصیف کرد.

وی به حاضرین در این نشست گفت: ما باید به مبارزه خود ادامه دهیم تا اهریمن نابود و خوبی و صلح پیروز شود.

هاموند از کشورهای قربانی تروریسم خواست تا قلب و روح آن هایی را که توسط بوکوحرام تروریست شده‌اند، به دست آورند.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: لندن 1000 سرباز نیجریه‌ای را برای حمله به پایگاه‌های بوکوحرام در شمال و شرق این کشور آموزش می‌دهد. بوکوحرام ضعیف شده به همین خاطر باید به روندمان ادامه دهیم تا در این جنگ پیروز شویم و شرایط لازم را برای ثبات پس از جنگ در این منطقه ایجاد کنیم.

هشدار آمریکا درباره ایجاد "بوکوحرام2"

در همین حال آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا پس از اتهامات مکرر در خصوص بدرفتاری ارتش با غیرنظامیان و مظنونین بوکوحرام گفت: احترام به حقوق بشر بسیار مهم و حیاتی است.

وی هشدار داد: عدم رسیدگی به عوامل افراط گرایی همچون فقر، محرومیت، بی‌سوادی و نبود فرصت‌ها باعث می‌شود که حتی اگر بوکوحرام با اقدامات نظامی نابود شد، "بوکوحرام 2" به وجود آید.

بلینکن همچنین نسبت به گزارشات مبنی بر اینکه شبه نظامیان بوکوحرام به لیبی که داعش در آن نفوذ کرده می‌روند، ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: مشاهده کرده‌ایم که توانایی بوکوحرام برای برقراری ارتباط موثرتر شده است. ظاهرا آن‌ها از کمک داعش نفع می‌برند.

با این حال بلینکن در خصوص اینکه آیا آمریکا با درخواست نیجریه برای فروش هواپیماهای جنگی آمریکایی با هدف مبارزه با بوکوحرام موافقت کرده یا خیر اظهارنظری نکرد.

پاریس: نباید حالت تدافعی در مقابل بوکوحرام را از دست داد

در همین حال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با محمدو بوهاری، همتای نیجریه‌ای خود هشدار داد: از آنجایی که بوکوحرام با داعش ارتباط برقرار کرده همچنان یک تهدید محسوب می‌شود و هیچ کس نباید حالت تدافعی خود را رها کند.

وی ضمن تحسن میزبان و کشورهای منطقه‌ای برای همکاری در خصوص مبارزه با این تهدید گفت: فرانسه برای همکاری اطلاعات آموزش و تجهیزات فراهم کرده است. این یک همبستگی و یک استراتژی است که موفقیت را به همراه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha