• پنجشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95022314526
  • منبع : نمایندگی قم

قرائتی مطرح کرد

با ایجاد خنده حکیمانه نیازی به «خندوانه» نیست

با ایجاد خنده حکیمانه نیازی به «خندوانه» نیست

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه محور کار حوزه باید مبتنی بر قرآن باشد گفت: حوزه نیازمند ایجاد سایت خنده حکیمانه، کاهش بیشتر تعطیلات و رونق بیشتر تفسیر قرآن است.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه محور کار حوزه باید مبتنی بر قرآن باشد گفت: حوزه نیازمند ایجاد سایت خنده حکیمانه، کاهش بیشتر تعطیلات و رونق بیشتر تفسیر قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، روز پنجشنبه در گردهمایی استادان مدارس علمیه سطح یک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در حوزه باید تفقه در کنار تبلیغ قرار گیرد، از آیت الله بروجردی نقل شده است که ملایی که فقه آموخته ولی به مردم نیاموزد فایده ای نخواهد داشت بنابراین پژوهش هم باید در خدمت به مردم قرار گیرد.

وی افزود: کسانی که در حوزه می‌مانند و هجرت نمی کنند (البته در صورتی که بتوانند) قرآن فرموده است که آنان را دوست نداشته باشید و پستی هم به آنان ندهید.

وی با بیان اینکه محوریت کار علمی در حوزه علمیه باید بر محور قرآن باشد تصریح کرد: چرا حوزه علمیه سایت خنده حکیمانه ندارد که نیازی به خندوانه نداشته باشیم؛ اگر ۵۰ هزار طلبه ۵۰ هزار خنده حکیمانه ایجاد کنند دیگر نیازی به صرف این همه هزینه برای خنده مصنوعی نخواهیم داشت.

قرائتی با اشاره به عدم بهره‌گیری از برخی از آیات قرآن مانند آیات «لایلاف قریش» اظهار کرد: استفاده از مناطق سردسیر و گرمسیر و مسافرت در ایام تعطیلی حوزه به این مناطق و برپایی کرسی درس و بحث و تحقیق و پژوهش از جمله پیام های به روز این آیات است.

وی تاکید کرد: تعطیلات در حوزه با اینکه کم شده است ولی باید خیلی کمتر از وضع فعلی باشد؛ همین تفسیر نمونه که با برکت ترین کتاب است در ایام تعطیلی حوزه علمیه نوشته شده و الان ۸۰ بار به چندین زبان ترجمه شده است.

قرائتی گفت: باید در تعطیلات حوزه و متون آموزشی بازنگری شود؛ حوزه امروز باید پاسخگوی فضای مجازی و نیازهای روز باشد از این رو باید مسایل فرعی را کم کنیم و به مسایل اصلی بپردازیم.

وی افزود: مسیر پژوهش ها کج است، در صورتی که روایات و قرآن بر علم نافع تاکید دارند؛ قرآن در سوره کهف به پرسش از تعداد اصحاب کهف انتقاد کرده است در حالی که مفهوم و درس آموزنده و اصلی اصحاب کهف، حفظ دین در فضای فاسد و نادرست است.

قرائتی با بیان اینکه درسی را آموزش بدهید که اگر طلبه آن را نخواند ضرر کند درعین حال به وجود معاونت تهذیب در حوزه اشاره و بیان کرد: در درس های تهذیبی، آیات اخلاقی قرآن را مطرح کنید که هم تفسیر و هم اخلاق است و نباید قرآن را به بهانه حرف‌های تهذیبی کنار بگذاریم و در بیان مسایل اخلاقی نیز حرف های غلط و غیرقابل باور بزنیم.

صاحب تفسیر نور گفت: در کتب درسی داستان دید موسی شبانی را به راه آمده است در حالی که مبنای این حرف غلط و ضد قرآن و روایات وارده است و ما هم در منابر این سخنان را تکرار می کنیم.

وی با اشاره به برکات قرآن کریم تاکید کرد: اگر استدلالات ما بر مبنای قرآن باشد و سخنرانی‌های ما مستند به آیات این کتاب باشد در این صورت مردم هم استقبال بیشتری خواهند کرد.

قرائتی با بیان اینکه در حوزه کتاب مخلوق جدی گرفته شده ولی کتاب خالق جدی گرفته نشده است افزود: همه طلاب تفسیر بگویید و متنوع برای مردم سخن بگویید همچنین تبلیغ چهره به چهره داشته باشید و غیر از منبرهای رسمی منابر خصوصی داشته باشید.

صاحب تفسیر نور گفت: تصور نکنیم اگر سراغ تفسیر و قرآن برویم از کارهای دیگر عقب می‌افتیم؛ نمونه آن کسانی مانند آیت الله مکارم و عبدالعلی سبزواری هستند که سراغ قرآن رفتند و به درجه مرجعیت نهم رسیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۹:۳۲

لطف کنين خنده حکيمانه رو به خونه هاي خودتون ببرين. .............تو رو خدا بيخيال خنده شيد