• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95022012333
  • خبرنگار : 71402

سفر احتمالی اوباما به هیروشیما و ناگازاکی "تور عذرخواهی" نیست

در سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ژاپن، دیدار از شهرهای ناگازاکی و هیروشیما که شاهد بمباران اتمی بوده‌اند می‌تواند وحشت از سلاح‌های هسته‌ای را پررنگ کند اما همزمان ممکن است به آن به چشم عذرخواهی ایالات متحده آمریکا نگریسته شود.

در سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ژاپن، دیدار از شهرهای ناگازاکی و هیروشیما که شاهد بمباران اتمی بوده‌اند می‌تواند وحشت از سلاح‌های هسته‌ای را پررنگ کند اما همزمان ممکن است به آن به چشم عذرخواهی ایالات متحده آمریکا نگریسته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، زمانی که اوباما برای اولین بار در نوامبر 2009 به ژاپن سفر کرد، گفت که امید دارد روزی به هیروشیما و ناگازاکی، جایی که ایالات متحده در جنگ جهانی دوم بمباران اتمی کرد، برود. با توجه به اینکه باراک اوباما در چهارمین سال ریاست جمهوری قرار دارد و احتمالا آخرین سفرش به ژاپن به عنوان رهبر واشنگتن این ماه انجام می‌شود، کاخ سفید هنوز اعلام نکرده است که اوباما به شهرهای مذکور می‌رود یا خیر.

ژاپن این ماه میزبان رهبران گروه هفت کشور صنعتی است. هیچکدام از روسای جمهوری آمریکا تاکنون به ناگازاکی و هیروشیما سفر نکرده‌اند چرا که نگرانند سفر مذکور به معنای عذرخواهی ایالات متحده بابت حملات اتمی‌اش باشد. اوباما 2009 گفته بود: «خاطرات هیروشیما و ناگازاکی در ذهن مردم جهان حک شده است و موجب افتخار من است که روزی در دوران ریاست جمهوری‌ام به این شهرها سفر کنم.»

حساب و کتاب برای انجام یک دیدار ویژه برای اوباما پیچیده است. مخالفان سیاسی اغلب به دروغ وی را به اجرای یک "تور معذرت‌خواهی "از پایتخت‌های جهان در سال اول خود در مقام ریاست جمهوری متهم می‌کنند؛ بنابراین هر چیزی که به معنای اصلاح باشد خوراک منتقدان را فراهم می‌کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اخیرا گفت: «نماد هیروشیما قدرت مهم و حتی غم‌انگیزی است که نشان می‌دهد انسان قدرت تخریبگری وحشتناک دارد.» وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهوری معتقد است که ژاپن مستحق دریافت عذرخواهی رسمی دولتی است، گفت: «خیر. او چنین باوری ندارد.»

بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی بیش از 200 هزار کشته بر جای گذاشت و موجب شد تا ژاپن در جنگ جهانی دوم تسلیم شود. اوباما تاکنون با به چالش‌کشیدن فرضیه‌های موجود از روابط با کوبا، میانمار و ایران تغییرات بنیادین در سیاست‌ خارجه ایجاد کرده و انتظار می‌رود که با ژاپن نیز اقدام مشابهی انجام دهد. توماس دانیلون و وندی شرمن، مشاوران امنیت ملی سابق اوباما در مصاحبه‌هایی گفته‌اند که اوباما باید به هیروشیما برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha