• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95020602846
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

روایت قرمز عمیق از نقاب زنانه

روایت قرمز عمیق از نقاب زنانه

ایسنا/اصفهان در عمق دایره‌های بزرگ که رنگ قرمز خاصیت همه آنها بود زنی نشسته که از درون خود فریاد برمی‌آورد و دانه‌های انار زنانگی را از عمق وجودش بر چشمانی که به او خیره می‌شوند هدیه می‌کند و شاید سکوتش بزرگ‌ترین پژواک در کوهستان تنهای اش باشد.

در عمق دایره‌های بزرگ که رنگ قرمز خاصیت همه آنها بود زنی نشسته که از درون خود فریاد برمی‌آورد و دانه‌های انار زنانگی را از عمق وجودش بر چشمانی که به او خیره می‌شوند هدیه می‌کند و شاید سکوتش بزرگ‌ترین پژواک در کوهستان تنهای اش باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، گالری متن امروز در روزهای ابتدایی بهار میزبان بوم‌های مدور آغشته به رنگ و روغن، مجموعه‌ای از آثار عالیه عابدینی با نام قرمز عمیق است.

در این مجموعه تنها چهره یک زن بر صفحه بوم خودنمایی می‌کند، گویی نقاش با چهره و شخصیتی خاص همذات پنداری کرده است. چشمانی سرد و بی‌روح که به نقطه‌ای کور خیره شده و تناقضی تأمل‌برانگیز را با متن اثر، رنگ گرم و عمیق قرمز، قلبی که گویی روی بوم می‌تپد، گل‌های سرخ و عندلیبانی که هوای پرواز دارند، ایجاد کرده است.

عالیه عابدینی با اشاره به مطالعاتی که در خصوص فضاهای فرا واقعی در نقاشی کلاسیک ایران داشته به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: سبک مجموعه آثار قرمز عمیق متأثر از نقاشی فرا واقعی کلاسیک ایرانی است و من نام این سبک را "پرشین سورئالیسم" یا "فرا واقع گرایی ایرانی" می‌گذارم. سعی کردم در این آثار به تقابل درون و بیرون فرد بپردازم و نمادها بار اصلی این انتقال را به عهده داشتند. چهره‌ها با رنگ‌های سرد و روشن کار شده و این طرز چهره‌پردازی دو دلیل اصلی دارد. یکی اشاره به نقاب شدن صورت‌ها برای احساسات سرشار درون و دیگری پیروی از اصل چهره‌پردازی در نقاشی ایرانی.

مخاطب به جای جامه و پیراهن زنانه نظاره گر رگ‌ها، ماهیچه‌ها، قلب و استخوان دنده‌های انسان است. گاه در زیر استخوان‌ها مشتی گل سرخ و در تابلوی دیگر اناری دیده می‌شود. گویی پوست فرد به اندازه‌ای شفاف است که می‌توان درون فرد را دید.

او با بیان اینکه اساس تفکر این مجموعه بر پایه اصول نقاشی ایرانی است، توضیح می‌دهد: در نقاشی ایرانی قوانینی وجود دارد که فرای واقعیت ملموس است که یکی از آنها اصل شفاف نمایی و هم زمانی است. استفاده از این اصل در قالبی معاصر باعث می‌شود که من به عنوان هنرمند موقعیتی را در اختیار مخاطب قرار دهم تا بتواند با دیدی نفوذ کننده، درون کالبد بیرونی فیگور و هم احساسات درونی فرد را به صورت همزمان و شفاف مشاهده کند.

نقاش در پس زمینه چهره از نقش‌های تهذیب، مینیاتور و طرح‌های هندسی استفاده کرده که به فضای هندسی حاکم بر زندگی فرد ایرانی اشاره دارد و تداوم این نقوش به گذشته، حال و آینده فرد ایرانی اشاره دارد که یادآور خاطرات و ریشه‌های زندگی ما است.

این نقاش با اشاره به دایره بودن تمامی آثار می‌افزاید: دایره، فرم زنانه‌ای دارد و هنر زنانه هم بیشتر با فرم دایره و منحنی در ارتباط است و در آثارم بیشتر از انار استفاده کرده‌ام چرا که انار یک نماد زنانگی است و دایره‌ها بیشتر ارجاع به همین زنانگی دارد.

سمت دیگری از گالری یک پرتره از زن را می‌بینم که با تصویری از انار ادغام شده و تاج انار بر سر او نشسته است همچنین در تابلوهای دیگر میوه انار به صورت شکافته یا تنها دانه‌های آن در چهره زن استفاده شده است.

این هنرمند در این باره می‌گوید: در متون و نقش برجسته‌های شرقی همواره انار میوه زایش و نمادی از زن است. ولی پیام دیگری که این میوه در نقاشی‌ها دارد، سربسته بودن هزاران راز درونی است. من یک زن هستم و بیشتر دغدغه‌هایم مربوط به زندگی زنانه است و بیشتر پرتره‌ها احساسات مادرانه و عواطف زنانه را به تصویر کشیده‌اند و نمی‌توانم متغایر با آنچه هستم کار کنم.

او با اشاره به اینکه در تمام آثار رنگ قرمز خودنمایی کرده است، اضافه می‌کند: انار بیشتر به قرمز بودن معروف است و رنگ قرمز یک رنگ بسیار پر از احساس است. اگر بخواهیم رنگ‌ها را درصد بندی کنیم رنگ قرمز 100 درصد پر احساس است.

تابلوی دیگر تصویری از نیمرخ دو زن درست روبروی هم را نشان می‌دهد گویی زن با چهره‌ای سرد در آیینه به خود می‌نگرد.

عابدینی تابلو مورد علاقه خود در این مجموعه را صورت‌های متقابل بیان می‌کند و می‌افزاید: در این تابلو نگریستن فرد به خود و تضادهای درونی‌اش به تصویر کشیده شده است، همچنین سنتی که در زیر نقاب مدرن این فیگور پنهان شده و گل و مرغ‌هایی که در آثار وجود دارد صورتی معاصر از گل و مرغ قاجاری است. این نقوش بیانگر سرمستی و شادی درون است.

این هنرمند اضافه می‌کند: سبک آثارم بین رئال و سورئال است، یعنی تابلوهایی که من می‌کشم بین خویشتن ارجایی و آنچه در درون ذهنم می‌گذرد، است. بیشتر آثار، اتو پرتره است و برداشتن لایه‌های بیرونی و نگاه کردن به لایه‌های درونی است.

او در خصوص دلیل نام گذاری قرمز عمیق بر این مجموعه می‌گوید: قرمز رنگی است پر از معانی متضاد عشق و جنگ گاهی آرام می‌شود و گاهی خروشان است. همچنین به دلیل این قرمزی انار و معانی نهفته در دل انار نام قرمز عمیق را برای این مجموعه انتخاب کردم. شروع این آثار به سال 92 و همزمان با شروع مطالعات من درباره انار در هنرهای گوناگون بود. در این میان با فیلم رنگ انار اثر "سرگئی پاراجانف" کارگردان روسی ارمنی آشنا شدم. نزدیکی این فیلم و نقاشی ایرانی باعث شد تا موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشدم را در مورد استفاده از اصول فراواقعی نقاشی کلاسیک ایرانی در هنرهای معاصر انتخاب و دنبال کنم و به کار بر روی این مجموعه بپردازم که در سال 94 پایان یافت.

به گزارش ایسنا: نمایشگاه نقاشی قرمز عمیق مجموعه آثار عالیه عابدینی در گالری متن امروز از تاریخ 27 فروردین آغاز و تا 13 اردیبهشت ادامه دارد. لازم به ذکر است ساعات بازدید از 16 تا 20 و گالری در روزهای سه شنبه تعطیل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha