• پنجشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95020200761
  • منبع : مطبوعات

سینماگر استرالیایی تحت تاثیر مجیدی و فرهادی

سینماگر استرالیایی تحت تاثیر مجیدی و فرهادی

سینماگر استرالیایی مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر مضامین سالم و محتوای انسانی سینمای ایران را ستود.

سینماگر استرالیایی مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر مضامین سالم و محتوای انسانی سینمای ایران را ستود.

به گزارش ایسنا، کلیر دوبین مشاور و ویراستار فیلم‌نامه‌ در کشورهای خاورمیانه و استرالیا پنجشنبه دوم اردیبهشت‌ماه با حضور در دانشکده سینما و تئاتر درباره فیلم‎نامه و فیلمنامه‌نویسی صحبت کرد.

در ابتدای این نشست، دوبین با اشاره به این‌که خاورمیانه بخشی از دنیاست که قصه‌های زیادی برای گفتن دارد، گفت: به شکل مشخص خاورمیانه به خاطر بانوان فیلم‌نامه‌نویسی که دارد برای من از اهمیت بالایی برخوردار است.

او ادامه داد: همه دنیا از سینمای ایران و فیلم‌هایی که ساخته است، متحیر هستند. این سینما به دلیل سادگی و محتوای انسانی که مطرح می‌کند مورد توجه است و مانند شرکت‌های امریکا هنوز آلوده نشده، سینمای ایران می‌تواند داستان خودش را در عین سادگی بیان کند.

او با اشاره به فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی بیان کرد: این فیلم موضوع ساده‌ای دارد و رابطه خواهر و برادری را در یک زندگی فقیرانه را نشان می‌دهد. جذابیت فیلم در این است که در عین سادگی روایت جذابی از اتفاق‌ها و داستان‌های کشورش را تعریف کند.

دوبین با تاکید بر اینکه هر کسی باید داستان‌ خودش را بگوید، گفت: زمانی‌که همه چیز را درباره زندگی امریکا و بریتانیا می‌دانیم، ایران باید داستان‌های خودش را با روش‌های خودش بگوید.

او در ادامه خطاب به هنرجویان افزود: قصه‌های محلی در جایی شنیده نشده‌اند و جذابیت خودشان را دارند، باید اعتماد به نفس داشته باشید و قصه‌هایی برخاسته از زندگی و شرایط کشورتان را به روش خودتان بیان کنید و مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

این سینماگر با اشاره به اینکه برای پرداخت به یک ایده و تبدیل آن به داستان باید از تجربیات شخصی بهره گرفت، گفت: قصه باید نقطه‌ای خاص برای فروش داشته باشد. فکر می‌کنید چرا فیلم «جدایی نادر از سیمین» اسکار گرفت، چون حرف خاص خودش را داشت و ما هرگز پیش از این قصه‌ای درباره طلاق آن هم از ایران ندیده بودیم.

این مشاور فیلم‌نامه تاکید کرد: یک قصه جهانی و آشنا می‌تواند مخاطب جهانی داشته باشد، در حالی که کاملا محلی درباره مکانی که از آن آمده صحبت می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشیم که وظیفه نویسنده این نیست که بداند مشکل از کجاست، او باید در طول نوشتن این موضوع را کشف کند.

دوبین در پایان گفت: قطعا یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما به فیلم دیدن علاقه داشته باشیم، این است که درگیر احساسات و شرایط کاراکتر می شویم و با آن همذات‌پنداری می‌کنیم. از این رو به یاد داشته باشید که در فیلم‌نامه‌نویسی هر کاراکتر باید حرف مشخصی برای گفتن داشته باشند. همچنین پرداخت درست به کاراکتر ضد قهرمان را فراموش نکنید، ضد قهرمان‌ها همیشه شخصیت منفی ندارند، گاهی حتی مثبت هستند که در پیش رفتن داستان کمک می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha