• پنجشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95020200635
  • منبع : نمایندگی گیلان

گزارشی از آغاز عملیات احداث خط ریلی بین‌المللی گیلان در بندر آستارا

گزارشی از آغاز عملیات احداث خط ریلی بین‌المللی گیلان در بندر آستارا

با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور ایران و آذربایجان، عملیات احداث خط ریلی بین المللی استان گیلان به شکل رسمی در بندر مرزی آستارا آغاز شد.

با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور ایران و آذربایجان، عملیات احداث خط ریلی بین المللی استان گیلان به شکل رسمی در بندر مرزی آستارا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گیلان، شب گذشته با حضور محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین مصطفی‌یف - وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، محمدعلی نجفی - استاندار گیلان، روسا و مسئولان بلندپایه راه آهن دو کشور ایران و آذربایجان و مسئولان استان های گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا، عملیات احداث خط آهن بین المللی آستارا – آستارا در نقطه صفر مرزی آستاراچای آغاز شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیأت همراه در بدو ورود به شهرستان مرزی بندر آستارا در دهکده گردشگری تله کابین حیران حضور یافتند و از امکانات توریستی و گردشگری این منطقه بازدید کردند.

هیأت ایرانی پس از بازدید از این منطقه، در گمرک زمینی شهرستان حضور یافتند و پس از بازدید از پل مرزی، در روی این پل مورد استقبال هیأت آذری قرار گرفتند.

واعظی و هیأت همراه پس از ورود به خاک جمهوری آذربایجان، در مدت زمانی کوتاه از امکانات و تأسیسات توریستی و گردشگری ساحلی آستارای آذربایجان بازدید کردند و جهت برگزاری آیین آغاز عملیات احداث پروژه خط ریلی، به همراه هیأت آذری در نقطه صفر مرزی رودخانه آستاراچای حضور یافتند.

برنامه‌ریزی برای جابجایی 10 میلیون تن کالا از این مسیر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: ایران و آذربایجان دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی و زبانی بسیاری هستند که همه اینها یک سرمایه برای آینده است.

محمود واعظی» ضمن ابراز خوشحالی از افزایش اعتماد بین رهبران دو کشور، افزود: من بیش از 20 سال است که در روابط دو کشور یا مسئولیت داشته ام یا این روابط را از نزدیک پیگیری کرده ام و باید بگویم که در هیچ دوره ای روابط دو کشور تا این حد خوب، اعتماد ساز و گسترده نبوده و این منحنی در حال صعود است.

واعظی با بیان این‌که شادی ملت آذربایجان شادی ملت ایران و غم ملت آذربایجان غم ملت ایران است، به درگیری دو کشور آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ اشاره کرد و توضیح داد: بی جهت نبود که در درگیری قره باغ، هم ملت و هم دولت ایران فعالیت و تلاش کردند تا نشان دهند که ما برادر کشی را در این منطقه نمی پسندیم و برای خاموش کردن این آتش از همه تلاش ها فرو گذار نخواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شش ملاقات و نشست دو رییس جمهور در 30 ماه گذشته سخن گفت و یادآور شد: در این ملاقات و نشست ها، تصمیمات بسیار مهمی برای توسعه همه جانبه مناسبت ها گرفته شد که هم اکنون شاهد افزایش روابط اقتصادی دو کشور در ابعاد مختلف هستیم.

وی توسعه روابط در زمینه صنعت حمل و نقل را از دیگر تصمیمات گرفته شده برشمرد و عنوان کرد: آنچه که پایه گذاری می شود، فقط یک پل برای اتصال راه آهن نیست، بلکه مقدمات اتصال کشورها و ملت های مختلف از هند تا هلسینکی اروپا به طول 2500 کیلومتر فراهم می‌شود.

واعظی از کریدور شمال – جنوب، به عنوان مسیری در خدمت دوستی ملت ها نام برد و توضیح داد: همه ملت ها و کشور ها از این مسیر بهره مند خواهند شد.

وی به طراحی این مسیر برای جابجایی 10 میلیون تن کالا اشاره کرد و افزود: پس از مطرح شدن این موضوع، بودجه اتمام خط آهن قزوین – رشت افزایش یافت و 92 درصد زیر ساخت این مسیر آمده و ریل مورد نیاز خریداری شده و با اولویت در حال انجام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگر سخنان خود از مطالعات مسیر رشت – آستارا خبر داد و گفت: مذاکرات خوبی با دولت آذربایجان انجام شده است و امیدواریم به شکل سه جانبه با فدراسیون روسیه این کار انجام شود.

وی در پایان اذعان کرد: حال شاهد یک اراده قوی سیاسی برای تحقق این مهم هستیم و تلاش می کنیم که در سال 2016 گام نخست را برداریم و به طور یقین مراحل بعدی هم با همت طرفین به اتمام خودهد رسید.

بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه در سال 2016 میلادی

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در سخنانی گفت: مناسبات جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تاریخی بوده و به مناسبات مهم استراتژیک تبدیل شده است.

شاهین مصطفی‌یف اظهار کرد: آغاز عملیات احداث خط آهن و پل بزرگ ریلی بین المللی روی رودخانه آستارچای، گامی بزرگ در راستای توسعه همه جانبه روابط دو کشور است.

وی دوستی و برادری دو رئیس جمهور و اراده سیاسی آنها در برگزاری مذاکرات متعدد را از عوامل توسعه روابط دانست و افزود: در دو سال و نیم گذشته شاهد سفرهای روسای جمهور دو کشور بودیم.

مصطفی‌یف به درگیری اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ اشاره و تأکید کرد: در حوادث اخیر شاهد بودیم که در بالاترین سطح، رئیس جمهور ایران از رییس جمهور آذربایجان حمایت کرده است و ما از گذشته شاهد این حمایت ها بوده ایم.

وی اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور را از مهمترین دلایل پیشبرد توافق برای احداث این راه آهن عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور آذربایجان به ایران، دو سند همکاری در رابطه با هماهنگی برای احداث خط راه آهن دو کشور امضا شده است و پس از دو ماه توانستیم عملیات احداث پل ریلی به روی رودخانه آستاراچای را شاهد باشیم.

وی به اهمیت خط آهن آستارا – آستارا اشاره و تصریح کرد: هم اکنون با اتصال این مسیر کریدور مهم شمال – جنوب به هم متصل می شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: در مرحله نخست، تا پایان سال 2016 ساخت این پل، ریل گذاری مسیر هشت کیلومتری در خاک آذربایجان و مسیر دو کیلومتری در خاک جمهوری اسلامی ایران به اتمام می رسد که دولت آذربایجان بودجه دولتی را برای تحقق این هدف مشخص کرده است.

او یادآور شد: در مرحله بعدی، ترمینال باری در خاک ایران احداث و جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت - آستارا نیز مشارکت خواهد کرد و باید گفت که این طرح یک طرح فرا منطقه ای است که از هند و آسیای مرکزی شروع و پس از عبور از ایران به آذربایجان، روسیه و اروپا منتقل می شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در مرحله نخست، 5 میلیون تن کالا با بهره مندی از این مسیر جابجا خواهد شد که این هدف در آینده به 10 میلیون تن افزایش می یابد.

پیمانکار پروژه نیز در بدو ورود وزرای دو کشور، توضیحاتی را در خصوص پروژه مذکور ارائه کرد و طرفین پس از بیان سخنانی بر تسریع و توسعه پروژه مذکور تأکید کردند.

پس از برگزاری مراسم، عملیات احداث این پروژه با استقرار کارگاه در دو سوی رودخانه آستاراچای به شکل رسمی آغاز شد و بنا بر رسم کشور جمهوری آذربایجان، یادمانی از این تفاهم نامه در اسکلت بتونی پل ریلی قرار گرفت.

تعداد کثیری از رسانه های تصویری و مجازی داخلی و خارجی با حضور در منطقه مذکور، این رویداد مهم را پوشش دادند.

به گزارش ایسنا، مقدمات احداث این راه آهن پس از چندین نشست کارشناسی مشترک تدوین و به شکل رسمی در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان موسوم به «نشست آستارا - آستارا» که به میزبانی شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان مطرح و مورد توافق مسئولان بلند پایه دو کشور واقع شد.

در طرح مذکور یک پل ریلی به طول 80 متر، با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای، 8 کیلومتر خط ریلی از خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی و پل در دست احداث و 2 کیلومتر خط ریلی از محل مذکور تا محدوده تعیین شده در آستارای جمهوری اسلامی ایران احداث می شود.

بر اساس توافقات صورت پذیرفته، پروژه مذکور تا پایان سال جاری میلادی اتمام و به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha