• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95013114434
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

بدون بازسازی؛

قلعه پرتغالی‌های لارک ‌همچنان پابرجاست

قلعه پرتغالی‌های لارک ‌همچنان پابرجاست

ایسنا/هرمزگان ‌قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک بزرگتر از قلعه قشم و کوچکتر از قلعه هرمز است که با وجود بی مهری‌های متولیان امر نسبت به قلعه‌های جزیره‌های هرمز و قشم بدون هیچ اقدامی برای بازسازی همچنان پابرجاست.

‌قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک بزرگتر از قلعه قشم و کوچکتر از قلعه هرمز است که با وجود بی مهری‌های متولیان امر نسبت به قلعه‌های جزیره‌های هرمز و قشم بدون هیچ اقدامی برای بازسازی همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، لارَک نام جزیره‌ای در تنگه هرمز است که در کنار جزایر قشم و هرمز بوده و بخش مسکونی آن محدود به روستایی با جمعیت اندک است.

شاید نامش کمتر شنیده شده باشد... جزیره‌ای ناشناخته که با داشتن جاذبه‌های فراوان در موقعیتی استثنایی در کنار جزایر قشم، هرمز و هنگام و بندر عباس در تنگه هرمز قرار دارد که می‌تواند مقصد توریست‌های فراوانی باشد. جزیره لارک سواحل شنی و مرجانی زیبایی را در بردارد و تجربه سفر به این جزیره خالی از لطف نیست.

قلعه پرتغالی‌های زیادی در هرمزگان وجود دارد. معروف ترین آن‌ها قلعه‌ی هرمز و قشم است. اهمیت و موقعیت مناسب جغرافیای هرمز و قشم و تردد بیشتر مردم و توریست‌ها در این دو جزیره باعث شده که به این دو قلعه بیشتر از بقیه قلعه‌ها پرداخته شود. هرچند این دو قلعه نیز بیش از پیش نیاز به مرمت و حفاظت دارند، اما قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک که در زمان صفویه ساخته شده نسبت به بقیه قلعه‌ها در حاشیه بوده و توجه اندکی برای حفظ و احیای آن می‌شود.

قلعه لارکی بزرگتر از قلعه قشم و کوچکتر از قلعه هرمز است، با وجود بی مهری‌های متولیان میراث فرهنگی نسبت به قلعه‌های جزیره های هرمز و قشم بدون هیچ اقدامی برای بازسازی همچنان پابرجاست.

دیوار‌ها و برج‌های این قلعه در حال از بین رفتن است و ضرورت توجه ویژه به این میراث ارزشمند بیش از پیش احساس می‌شود.

قلعه لارک در شمال جزیره و مشرف به اسکله واقع شده ‌که رو به سمت قلعه‌های قشم و هرمز دارد، بعد از خروج پرتغالی‌ها از جزیره به عنوان زندان مورد استفاده کدخداهای جزیره قرار می‌گرفته است، همچنین موقع بارش باران‌های سیل آسا و تخریب منازل مسکونی جزیره، پناهگاه امنی برای ساکنان لارک به شمار می‌رفته است.

قلعه لارکی پلان چهار ضلعی با چهار برج مدور در چهار گوشه و دو طبقه دارد که اتاق‌های آن در دو طبقه و گرداگرد محوطه داخلی قلعه قرار دارد و در این قلعه روزنه‌هایی برای دیدبانی و قرار گرفتن لوله توپ‌های جنگی تعبیه شده که هم اکنون تنها یک لوله توپ در جلو درگاه ورودی قلعه بر روی زمین رها شده است.

تنها اقدام مشهود سازمان میراث فرهنگی برای این بنای تاریخی ایجاد ستون‌های چوبی در قسمت‌هایی از قلعه قرار گرفته شده است و مردم جزیره را چشم انتظار تلاش بیشتر متولیان امر برای حفظ این سند تاریخی دارد.

قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک که سند تاریخ جزیره محسوب می‌شود، این روزها در سایه بی توجهی مسئولان حال خوشی ندارد و بی مهری متولیان این میراث کهن را مکانی برای چرای گوسفندان تبدیل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha