• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 95013014029
  • خبرنگار : 71070

رژه‌های سیلابی و لرزه‌های اعتباری بر پیکر ساختمان صلح

رژه‌های سیلابی و لرزه‌های اعتباری بر پیکر ساختمان صلح

سیل ایلام و لرستان و خوزستان و ... جلوی چشم‌مان است و باز هم نوک پیکان انتظارات به طرف دستگاه‌های امدادی بویژه "هلال احمر" است؛ سازمانی که از قانون بودجه 94 چیزی عایدش نشد و اعتبارات نود و پنجش هم به بچه‌ای سرراهی می‌ماند و چنگی به دل امداد و نجات نمی‌زند.

سیل ایلام و لرستان و خوزستان و ... جلوی چشم‌مان است و باز هم نوک پیکان انتظارات به طرف دستگاه‌های امدادی بویژه "هلال احمر" است؛ سازمانی که از قانون بودجه 94 چیزی عایدش نشد و اعتبارات نود و پنجش هم به بچه‌ای سرراهی می‌ماند و چنگی به دل امداد و نجات نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تقویت امداد و نجات در کشوری که حوادث طبیعی هر لحظه و هر ساعت نقطه به نقطه‌اش را در تیررس قرار داده، ضرورتی است که نه انکار شدنی است و نه جایی از درنگ و تاخیر دارد.

هلال احمر، نخستین پاسخگو در حوادث کشور است و وظیفه خطیر نجات جان انسان‌ها را عهده‌دار است. از طرفی سازمان‌های بزرگی مانند "جوانان" با بیش از 600 هزار عضو و "داوطلبان" با 2 میلیون عضو را رهبری می‌کند. گستره فعالیت‌هایش در سطح بین‌المللی نیز آن را در گروه 10 جمعیت هلال احمر برتر دنیا قرار داده است.

اما از همه این‌ها مهم‌تر بحث "امداد و نجات" است؛ سیل تهران و غافل‌گیری‌هایش را هنوز یادمان هست، "زلزله تهران شوخی نیست" را بارها شنیده‌ایم، سیل و بارش‌های بهاری امسال هم که هنوز جلوی چشم‌ها رژه می‌روند و خوشبختانه هنوز به خاطره تبدیل نشده‌اند؛ نوشتن و خواندن همین کمتر از دو خط کافی است تا بدانیم کشورمان از کلان‌شهرش گرفته تا شهر و روستایش تا چه اندازه از حوادث طبیعی خطرپذیر است و این حوادث تا چه حد می‌توانند بحران‌ آفرین باشند.

"چاره‌جویی‌ها"، "برنامه‌ریزی"، "پیشگیری"، "آموزش" و از همه مهم‌تر "آمادگی" تنها علاج بحران است. هرچند که پای "پیشگیری" و "آموزش" همیشه در همه مباحث لنگ می‌زند و فارغ از تمام اقداماتی که تا کنون در این زمینه انجام شده، باز هم عزم جدی مسوولان‌مان را می‌طلبد.

و اما درباره "آمادگی" هم بارها گفته‌ایم که این واژه بویژه در بحث امداد و نجات با "تجهیز" و "توان‌افزایی" معنی می‌یابد؛ بدیهی است که با اذعان به حجم فعالیت‌های هلال‌احمر در بحث امداد و نجات، این نهاد به منابع مالی کافی نیاز داشته باشد؛ این درحالیست که به اذعان رییس جمعیت، از بودجه 700 میلیاردی سال 94 ریالی تخصیص نیافت و همین امر امداد و نجات را بر آن داشت که اواسط سال گذشته از ذخایر احتیاط برداشت و انبارهایش را شارژ کند. رییس جمعیت هلال احمر اواسط سال گذشته با برداشت از ذخایر احتیاط، ابراز امیدواری کرد که بودجه‌ سازمانش تخصیص یابد و وجه برداشت شده، کم کم به محل ذخیره بازگردد؛ اما متاسفانه علیرغم قول‌هایی که داده شد، رقمی از این محل بودجه 94 به هلال احمر و امداد و نجات تخصیص نیافت.

امید هلال‌احمری‌ها به بودجه 95 بود تا بلکه با گرهی از مشکلات‌شان را باز کند. در چنین شرایطی بود که هفته گذشته اعتبار500 میلیارد تومانی هلال احمر در قانون بودجه 95 تصویب شد؛ فارغ از اینکه 500 میلیارد تومان اعتبار آن هم در صورت تخصیص 100درصدی، تا چه اندازه پاسخگوی حجم خدمات امداد و نجات است، اما روح‌اله فروزش، مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره‌ به کاهش ٢٠٠ میلیاردی اعتبارات هلال احمر در سال ٩٥، ابراز امیدواری کرد که دولت در تخصیص‌های بودجه‌ای نگاه ویژ‌ه‌ای به هلال احمر داشته باشد. وی معتقد است که روند عدم تخصیص بودجه‌ها بی‌تردید در طولانی مدت مشکل‌آفرین خواهد شد و بر همین اساس از دولتی‌ها خواست که نگاه ویژه به هلال احمر داشته باشند تا خدمات امداد و نجات تحت تاثیر مباحث پولی و اعتباری قرار نگیرد.

اما داستان پولی هلال احمر به همین جا ختم نشد و مجلس روز گذشته بودجه 95 این سازمان مردم نهاد که "امداد و نجات" با نامش گره خورده است را کوتاه‌تر کرد و به این ترتیب 100میلیارد تومان از 500 میلیارد مصوب مجلس، کسر و جابجا شد.

حال سوال آن است، انتظارات و البته برخی انتقادات به عملکرد امداد و نجات هلال احمر، بدون محقق شدن بودجه، چگونه می‌تواند محلی از اعراب داشته باشد و مهم‌تر اینکه اعتبار 400 میلیارد تومانی حتی در صورت تحقق 100درصدی، چقدر برای "امداد و نجات" کشوری که حادثه با نامش عجین است، گره‌گشاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha