• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95012812375
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

انتشار «ملامصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران»

انتشار «ملامصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران»

کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» با کوشش و قلم بهرام ولدبیگی به زودی در تهران منتشر می‌شود.

کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» با کوشش و قلم بهرام ولدبیگی به زودی در تهران منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، ولدبیگی درباره این کتاب گفت: این کتاب حاصل تلاشی پژوهشی است که ظرف سه سال تحقق یافته است و می‌تواند مورد توجه روزنامه‌نگاران و پژوهشگران و تاریخ‌نگاران ایران قرار گیرد تا در یک تاریخ‌پژوهی ژورنالیستی با اندیشه‌ مرحوم ملا مصطفی بارزانی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: آرشیو مطبوعات ایران از اسناد و مدارک مطبوعاتی پیرامون جنبش کُردستان به رهبری ژنرال بارزانی غنی و مملو است. در این کتاب، فقط گفت‌وگوها و مصاحبه‌های او با رسانه‌های اروپایی و آمریکایی که در مطبوعات ایران چاپ و منتشر شده‌اند، چاپ شده؛ چرا که مطالب مربوط به او و جنبش کُردستان در مطبوعات ایران هزاران صفحه است و در آینده به صورت تخصصی در چند جلد کتاب دیگر منتشر خواهد شد.

ولدبیگی در ادامه گفت: این کتاب 900 صفحه‌ای و قطع آن رحلی و تاریخ مکتوبی است از تلاش و زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی که از جنبش کُردستان به رهبری «ملامصطفی بارزانی» روایت کرده‌اند.

نویسنده کتاب «بر تارک طوفان» تصریح کرد: این کتاب به دلیل ارزش محتوای تاریخی آن و در جهت ماندگاری زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی در جنبش کُردستان در آینده نزدیک به زبان‌های کُردی، عربی، انگلیسی و ترکی در اقلیم کردستان عراق، ترکیه، اروپا و آمریکا ترجمه و منتشر خواهد شد.

وی همچنین گفت: کتاب «بر تارک طوفان؛ ملامصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» مشتمل بر شش فصل است که با گاهشمار جنبش کُردستان و زندگی و مبارزات بارزانی آغاز شده و به ترسیم حضور ایشان در جمهوری مهاباد پرداخته و سپس راهپیمایی تاریخی وی از مهاباد تا کرانه‌های ارس را نظاره‌گر شده است. کتاب از سال 1324 1945 تا سال 1358 1979 «ملامصطفی بارزانی» را به روایت مطبوعات ایران به تصویر می‌کشد و در نهایت نیز با چند نامه و مکاتبات بارزانی با رؤسای جمهور آمریکا و عراق و گزارش‌هایی از تشییع جنازه او فرجام می‌پذیرد. در واکاوی مطبوعات ایران پیرامون جنبش کُردستان نشریات و روزنامه‌هایی همچون کیهان، کردستان، کوهستان، ایران ‌ما، ارس، باختر، ترقی، آتش، آیندگان، مردم، خاک ‌و خون، سپید و سیاه، آسیای جوان، امید ایران، خواندنی‌ها، تهران ‌مصور و جهان‌ پاک بیشترین سهم را دارند و روزنامه اطلاعات با بیشترین مطالب دارای جایگاه اول در این کتاب است.

ولدبیگی در پایان اظهار کرد: در اینجا بایستی از محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث برای چاپ و انتشار این کتاب و همچنین از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و صدور و مجوز آن تقدیر و تشکر کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha