نخستین هواپیمای کاملا چاپی سه بعدی جهان که پنج سال پیش معرفی شد، اکنون برای استفاده کاربردی در قطب جنوب به منظور هدایت یک قایق یخشکن به کار گرفته شده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، چهار قطعه از بدنه هواپیمای الکتریکی پخت لیزری دانشگاه ساوثهمپتون (SULSA) با استفاده از دستگاه پخت لیزری نایلون EOSINT P730 ساخته شده که اجزا را از طریق یک رویکرد لایهگذاری پی در پی میسازد.
این اجزای نایلونی پس از ساخت میتوانند به سادگی طی چند دقیقه توسط دست در کنار هم چفت شده و موتور و اجزای الکتریکی به آنها افزوده شود.
محصول نهایی با وزن سه کیلوگرم از طول بال دو متر و حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت برخوردار است. هر هواپیمای SULSA نزدیک به 10 هزار دلار قیمت داشته که به گفته دانشگاه ساوثهمپتون، بسیار ارزانتر از یک ساعت سفر با یک بالگرد سرنشیندار نیروی دریایی انگلیس است.
این هواپیما پس از انجام پروازهای آزمایشی در ساخت دورست انگلستان در تابستان سال گذشته، اخیرا در کاربردی قویتر بر روی آبهای قطب جنوب استفاده شده است. SULSA در آنجا به اجرای پروازهای 30 دقیقهای از منجنیق روی عرشه قایق گشت یخشکن HMS Protector نیروی دریایی پرداخته و با سرعت حدود 96 کیلومتر در ساعت، قایق را در بهترین مسیرها از میان یخ هدایت کرد. با وجود برخورداری این هواپیما از سیستم خلبان خودکار، از راه دور بطور بلادرنگ از طریق یک لپتاپ بر روی قایق کنترل شد و تصاویر ویدیویی هوایی آن نیز بصورت فوری از روی دوربین آنبرد به لپتاپ منتقل شد.
هر پرواز با فرود در آب به پایان رسیده و توسط کارکنان قایق برای استفاده مجدد از آب گرفته میشد. پروازهای شناسایی کوتاه مدت با استفاده از یک کوادکوپتر مدیریت میشد که قادر است بر روی قایق HMS Protector فرود بیاید.
انتهای پیام
نظرات