• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95012308894

توضیحات خجسته درباره دیدار هیأت پارلمانی ایران با سیدحسن نصرالله

توضیحات خجسته درباره دیدار هیأت پارلمانی ایران با سیدحسن نصرالله

رئیس هیأت پارلمانی ایران که به سوریه و لبنان سفر و با سیدحسن نصرالله دیدار کرده است توضیحاتی درباره این سفر ارائه داد.

رئیس هیأت پارلمانی ایران که به سوریه و لبنان سفر و با سیدحسن نصرالله دیدار کرده است توضیحاتی درباره این سفر ارائه داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر خجسته در نشستی خبری در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس، ‌گفت: با توجه به شرایط حساس منطقه و دعوتی که از سوی مجلس سوریه، مجلس لبنان و حزب‌الله داشتیم هیأت پارلمانی ایران به این دو کشور اعزام شد. در لبنان دیدارهای مختلفی داشتیم از جمله با اعضای فراکسیون نمایندگان حزب‌الله مجلس دیدار و گفت‌وگو کردیم.

او ادامه داد: همچنین در دیدار با رئیس مجلس لبنان سیاست‌های مشترک دو کشور در رویارویی با دشمن صهیونیستی به بحث گذاشته شد. همچنین از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی از ایشان دعوت کردیم که سفری به ایران داشته باشد. بحث دیگری که مطرح شد توافقنامه‌های بین ایران و لبنان بود که برخی از آنها عملی شده و برخی دیگر باید عملیاتی شود.

خجسته تأکید کرد: در دیدار با دولت و مجلس لبنان با صراحت اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای دفاع از مقاومت را دارد و ما با تمام توانمان از مقاومت، حزب‌الله و لبنان دفاع می‌کنیم. همچنین برای کمک‌های نظامی به دولت لبنان اعلام آمادگی کردیم. همانطور که آقای شمخانی نیز با صراحت اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران در صورت درخواست آنان کمیته نظامی به لبنان اعزام می‌کند. ما هیچ خط قرمزی برای کمک به ارتش لبنان و مبارزه با تکفیری‌ها و رژیم صهیونیستی نداریم. آقای شمخانی نیز در سفرشان به لبنان تأکید کردند که زرادخانه‌های ایران برای ارتش لبنان گسترده شده است.

رئیس هیأت پارلمانی ایران در سفر به سوریه ‌اضافه کرد: جلسه شش ساعته‌ای نیز با سیدحسن نصرالله داشتیم و کلیه موارد منطقه را مطرح کردیم. حزب‌الله به عنوان یک قدرت منطقه‌ای قدرت‌نمایی می کند و نام حزب‌الله رعب و وحشت در دل تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها ایجاد کرده. مواردی که سیدحسن نصرالله مطرح کرد موارد جالبی بود. ایشان از برنامه‌های آینده حزب‌الله و از اینکه حزب‌الله به عنوان یک امید در لبنان است، صحبت کردند. ایشان گفتند ما در چهار جبهه می‌جنگیم؛ جبهه صهیونیست‌ها، ‌جبهه سوریه، جبهه تکفیری‌ها و در جبهه کشورهای خودفروخته منطقه که حزب‌الله را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند چرا که موقعیت‌شان در خطر است.

خجسته همچنین گفت: حزب‌الله قدرت اول منطقه است. ما بازدیدهایی نیز از جنوب لبنان داشتیم که طی آن متوجه شدیم ارتش پنهان حزب‌الله حالت آماده‌باش دارند و هر حرکت اسرائیل را سرکوب می کنند.

این نماینده مجلس درباره سفر به سوریه نیز توضیح داد: در جلسه‌ای که با رئیس مجلس و نخست‌وزیر سوریه داشتیم بحث‌های مفصلی مطرح شد. آنچه در سوریه دیدیم، امید در بین مردم، ارتش، مقاومت و برتری ارتش سوریه نسبت به تکفیری‌ها بود. وضعیت میدانی نیز بسیار خوب بود. به خصوص در پنج ماه اخیر که روسیه ورود پیدا کرده است.

او با ارائه آمار و ارقامی درباره خسارت‌های وارد شده به سوریه، گفت: یکی از نکات مهم بازسازی سوریه است که ایران و روسیه اولویت اول بازسازی را دارند. ما باید مقدماتی را ایجاد کنیم که ایران و روسیه کشورهایی باشند که در سوریه نقش‌آفرینی کنند.

خجسته همچنین از برقراری سفرهای زیارتی زائران ایرانی به سوریه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: گفت‌وگوهای ما در این مورد به نتایج خوبی رسیده است. سوریه اعلام آمادگی کرده و شرایط امنیتی خوبی نیز ایجاد شده که باعث می‌شود اعزام زائران ایران به سوریه در آینده انجام شود.

رئیس هیأت پارلمانی ایران همچنین متذکر شد: 10 هزار ایرانی مقیم سوریه هستند که با مذاکراتی که انجام دادیم بنا بر این شد که بشار اسد اقامت رایگان در اختیار آنان قرار دهد؛ جمهوری اسلامی ایران نیز قول داده گذرنامه رایگان به آنها داده شود.

خجسته از تمایل سوریه به آتش‌بس نیز گفت: آتش‌بس موقت ایجاده شده است. اگر گفت‌وگوهای سوری- سوری در ژنو به نتیجه نرسید سرنوشت تکفیری‌ها در جبهه‌های جنگ مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha