• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95012107514
  • منبع : نمایندگی سمنان

حیات‌ وحش خارتوران شاهرود تشنه و گرسنه می‌مانند؟

حیات‌ وحش خارتوران شاهرود تشنه و گرسنه می‌مانند؟

ایسنا/سمنان رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران شاهرود معتقد است: حیات‌وحش خوارتوران امسال تشنه و گرسنه می‌مانند.

رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران شاهرود معتقد است: حیات‌وحش خوارتوران امسال تشنه و گرسنه می‌مانند.

علی اکبر قربانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، از ذخیرگاه زیستکره خارتوران شاهرود به عنوان یکی از مهمترین مناطق حفاظت‌ شده کشور و مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در جهان نام برد و اظهار کرد: وجود خشک‌سالی کم‌ سابقه امسال حیات‌وحش این منطقه را با خطر جدی مواجه می‌کند.

وی از نبود منابع آبی و علف مورد نیاز در این ذخیرگاه در سال‌جاری خبرداد و تصریح کرد: شدت خشکسالی‌ها در این منطقه تا به حدی است که در حال حاظر دامدارها و عشایر ساکن در این منطقه در حال کوچ به دیگر مناطق هستند.

رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران شاهرود، کوچ دامداران را در راستای منافع حیات‌وحش ارزیابی کرد و گفت: اگر چه این کوچ مزایایی برای حیات‌وحش دارد اما کوچ آنها حکایت فقر شدید غذا و آب مورد نیاز دام‌ها و حیات‌وحش در این منطقه دارد.

قربانلو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنای سمنان در خصوص راهکارهای اجرایی مسئولان این ذخیره‌گاه برای رفع این معضل، اظهار کرد: در حال حاضر درخواست خرید علوفه و توزیع دستی آن را به مسئولان ارائه دادیم که امید است با چاره‌جویی برای آن به حفاظت از حیات‌وحش این منطقه کمک شود.

رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران شاهرود از سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به استان سمنان در روزهای پیش رو به عنوان یک فرصت مغتنم یاد کرد و افزود: انتظار می‌رود رئیس‌جمهور در این سفر برای حفاظت از حیات‌وحش منطقه که از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، تمهیدی بیاندیشد.

وی با بیان اینکه همواره خارتوران به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است، یادآور شد: خارتوران شاهرود میزبان یکی از نادرترین گونه‌های جانوری یعنی یوزپلنگ آسیایی است ‌که زیست آن در حال حاضر تنها محدود به مناطق خاصی از ایران شده و خارتوران مهمترین زیست‌گاه این گونه در ایران است و پیش‌بینی می‌شود بیشترین جمعیت یوز ایران نیز در این منطقه باشد.

این دوستدار محیط زیست با اشاره به اینکه غذای اصلی طعمه‌های یوزپلنگ مانند کل، قوچ، آهو، بزکوهی و... علف است، تصریح کرد: فقر علوفه در این منطقه حیات وحش علفخوار و گوشت خوار منطقه را با تهدید مواجه می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha