• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95012107226
  • منبع : نمایندگی مرکزی

پلنگاب مامن 10 درصد پرندگان کشور

پلنگاب مامن 10 درصد پرندگان کشور

ایسنا/مرکزی منطقه شکار ممنوع پلنگاب در شهرستان خنداب قرار دارد. نام منطقه برگرفته از نام روستایی با همین عنوان است که در مرکز منطقه واقع شده است.

منطقه شکار ممنوع پلنگاب در شهرستان خنداب قرار دارد. نام منطقه برگرفته از نام روستایی با همین عنوان است که در مرکز منطقه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی - پلنگاب منطقه‌ای کوهستانی است که در بخش غربی استان مرکزی و در شمال‌غربی شهر اراک و جنوب شرقی خنداب واقع شده است و نزدیک‌ترین محل شناخته شده به این منطقه شهر خنداب است که کمتر از پنج کیلومتر با آن فاصله دارد.

پلنگاب منطقه‌ای دارای نوسانات ارتفاعی متفاوت از نظر منابع آبی غنی و دارای بیش از 60 چشمه و قنات است.

به گفته مهندس کلاته، معاون فنی محیط زیست استان مرکزی این منطقه از طرف غرب به رودخانه شراء(قره‌چای) و از سمت شرق به دشت فراهان منتهی می‌شود. از نظر اقلیمی دارای اقلیم خشک بوده و متوسط بارندگی آن سالیانه حدود 314 میلی‌متر است.

وی افزود: تاکنون 126 گونه گیاهی از 30 تیره گیاهی در منطقه پلنگاب شناسایی شده است که حدود 10 درصد فلور استان مرکزی را شامل می‌شود.

کلاته اظهار کرد: از نظر جغرافیایی گیاهان به منطقه ایران و تورانی متعلق است و از نظر رویشگاهی و جوامع گیاهی نیز دارای تنوع قابل توجهی بوده و گونه‌های مختلفی از انواع گیاهان علفی، بوته‌ای درختچه‌ای و درختی در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: منطقه پلنگاب به دلیل موقعیت خاص توپوگرافی، اقلیم، غنای گیاهی و برخورداری از صخره‌ها، تپه‌ماهورها و مراتع شامل تنوع زیستگاهی است.

کلاته گفت: در منطقه 27 گونه پستاندار شناسایی شده است که گونه‌های جانوری شاخص منطقه شامل قوچ و میش، شغال، گرگ، روباه، کفتار است، همچنین در این منطقه 52 گونه پرنده نیز شناسایی شده است. این منطقه میزبان بیش از 10 درصد پرندگان ایران و 40 درصد پرندگان استان است که از آنها می‌توان به کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر، قمری، عقاب و دلیجه اشاره کرد.

وی بیان کرد: انواع خزندگان این منطقه شامل مارهای سمی، لاک‌پشت و مارمولک به صورت پراکنده است که در اغلب نقاط منطقه دیده می‌شوند.

این منطقه با وسعتی برابر با 23 هزار و دو هکتار به عنوان منطقه شکار ممنوع در سال 1390 تعیین شده است و مدیریت و حفاظت آن بر عهده اداره حفاظت محیط زیست خنداب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha