• جمعه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95012006919
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نماینده حقابه داران جلگه اصفهان:

زاینده‌رود در مرحله سوم به مزارع شرق رسید

زاینده‌رود در مرحله سوم به مزارع شرق رسید

ایسنا/اصفهان نماینده حقابه‌داران و کشاورزان بخش جلگه شهرستان اصفهان از رسیدن آب زاینده‌رود در مرحله سوم کشت پاییزه شرق در سال زراعی 94-95 خبر داد و گفت: حجم آب تحویل داده شد کمتر از توافقات و مصوبات است و باید مسوولان آب را کامل بدهند تا محصول مردم دچار خسارت نشود.

نماینده حقابه‌داران و کشاورزان بخش جلگه شهرستان اصفهان از رسیدن آب زاینده‌رود در مرحله سوم کشت پاییزه شرق در سال زراعی 94-95 خبر داد و گفت: حجم آب تحویل داده شد کمتر از توافقات و مصوبات است و باید مسوولان آب را کامل بدهند تا محصول مردم دچار خسارت نشود.

فتح‌الله دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان٬ با اعلام این خبر٬ اظهار کرد: آب رودخانه زاینده‌رود در پنج روز اخیر برای مرحله سوم کشت غله پاییزه سال زراعی ۹۴-۹۵ از محل سد بازگشایی شد، اما روز پنج شنبه ۱۹فرودین ماه ۱۳۹۵ از طریق کانال‌های آبیاری وارد مزارع رودشتین شده است.

وی با بیان این‌که سرزمین رودشتین شامل دو بخش جلگه و بن رود (آخرین دشت کشاورزی در حوضه زاینده‌رود) در مجموع دارای شش سهم حقابه طوماری است٬ افزود: طبق مصوبات قرار بود در مرحله سوم آب در حدود ۳۲مترمکعب برثانیه در بند آبشار در حومه اصفهان به کشاورزان تحویل داده شود، اما در حال حاضر این حجم حدود۲۰ متر مکعب بر ثانیه است که برای آبیاری دچار کمبود و کسری آب می‌شویم.

نماینده حقابه‌داران جلگه اصفهان با بیان این‌که کشاورزان از مصوبات ۹ماده‌ای احیای زنده‌رود فقط به توزیع عادلانه آب دلخوش هستند٬ گفت: مسوولان باید طبق وعده‌ها، آب کشت را کامل بدهند تا محصول مردم تباه نشود، زیرا کشاورزان حقابه‌دار به ویژه در شرق اصفهان هزاران سال است که جزو نظام حقابه‌داری این رودخانه هستند و انصاف نیست تمام صرفه جویی در مصارف روی دوش این قشر گذاشته شود، بلکه از مصرف بخش‌های دیگر مثل صنایع و شرب نیز می‌توان کاست.

دهقانی اظهار کرد: در بخش جلگه حدود ۲۸هزار هکتار زمین زیر کشت تا قبل از خشکسالی وجود داشت، اما در حال حاضر و با میزان آب داده شده در دو مرحله قبلی حدود 8500 هکتار آن زیر کشت گندم و جو رفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha