• جمعه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۱:۴۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95012006761
  • خبرنگار : 30057

با تلاش پژوهشگران دانشگاه اصفهان انجام شد

تشخیص محصولات کشاورزی سالم با ربات کروی

تشخیص محصولات کشاورزی سالم با ربات کروی

پژوهشگران دانشگاه اصفهان ربات کُروی را عرضه کردند که دارای کاربردهای تصویربرداری و تشخیص گازهای خطرناک است و اخیرا با پردازش تصاویر توانستند آن را برای جداسازی محصولات کشاورزی سالم از ناسالم کاربردی کنند.

پژوهشگران دانشگاه اصفهان ربات کُروی را عرضه کردند که دارای کاربردهای تصویربرداری و تشخیص گازهای خطرناک است و اخیرا با پردازش تصاویر توانستند آن را برای جداسازی محصولات کشاورزی سالم از ناسالم کاربردی کنند.

سمیرا اسیری مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان این که در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت ربات کروی شدیم، گفت: این ربات دارای مکانیزم داخلی بسیار جدیدی است؛ به گونه‌ای که با وجود چرخش پوسته، صفحه‌ای موازی با سطح زمین در آن تعبیه شده است.

وی با اشاره به کارکرد این صفحه، اضافه کرد: وجود این صفحه کاربر را قادر می‌کند که دوربینی بر روی آن قرار دهد و دوربین بدون آن که چرخشی داشته باشد، از پشت پوسته شفاف تصاویر را دریافت و به صورت آنلاین به سرور ارسال کند.

اسیری با تاکید بر این که این ربات مجهز به سنسور «جایرو» است، خاطرنشان کرد: این سنسور تصاویر دریافتی را ثابت می‌کند؛ از این رو تصاویر ارسالی از دوربین این ربات صاف و شفاف خواهد بود.

مجری طرح سنسور گاز را از دیگر اجزای این ربات نام برد و یادآور شد: این سنسور، باعث می‌شود که ربات گازهای خطرناک منتشر شده را تشخیص دهد و با استفاده از GPS موقعیت نشتی گازها را به اپراتور اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: این ربات با استفاده از سنسور گاز می‌تواند در نقاطی که انسان قادر به ورود نیست، وارد شود و گزارش نشتی را ارائه دهد.

اسیری با بیان این که این ربات تنها از یک نیمکره استفاده می‌کند، اظهار کرد: پوسته شفاف کره این ربات که از جنس پلی اتیلن است، از اجزای داخلی در برابر ضربه و عوامل شیمیایی مانند خوردگی محافظت می‌کند و به گونه‌ای حرکت می‌کند که اجزای قرار گرفته شده بر روی صفحه این ربات هیچگاه واژگون نخواهد شد.

وی به کاربردهای این ربات اشاره کرد و گفت: از این ربات برای کارخانجاتی که دارای نقاط کور هستند و دوربین‌های موجود که قادر به پوشش تصویری از آنها نیست، استفاده می‌شود، علاوه بر آن از این ربات برای مناطق ناهموار که دارای پستی بلندی‌های زیادی است و امکان واژگونی ربات‌های موجود وجود دارد، می‌توان بهره برد.

به گفته این محقق، این ربات می‌تواند از چاله‌هایی به ارتفاع یک سوم قطر خود، خارج شود.

اسیری از کاربرد تجاری این ربات خبر داد و در این باره توضیح داد: در این طرح از ربات کروی ساخته شده برای تشخیص محصولات کشاورزی سالم از ناسالم استفاده شد؛ در واقع این طرح برای محصول خیار اجرایی شده است.

وی ادامه داد: برای این منظور با پردازش تصویری که بر روی این ربات پیاده سازی کردیم، توانستیم از طریق دوربین ربات، محصولات سالم از ناسالم را جداسازی کنیم.

مجری طرح، کنترل این ربات را از طریق یک اپلیکیشن دانست و یادآور شد: با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراه، لپ‌تاپ و یا رایانه می‌توان حرکات ربات کروی ساخته شده را کنترل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۲۰ ۱۱:۳۹

وقتي کاربردي نشه و به توليد انبوه نرسه چه ارزشي داره؟