• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95011705418
  • منبع : نمایندگی مازندران

فاز جدید در تخریب خانه خلیلیان در بابل

فاز جدید در تخریب خانه خلیلیان در بابل

ایسنا/مازندران دیواره‌های غربی خانه خلیلیان بابل، بنایی که به تازگی به ثبت ملی رسیده بود تخریب شد.

دیواره‌های غربی خانه خلیلیان بابل، بنایی که به تازگی به ثبت ملی رسیده بود تخریب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، خانه‌ای به قدمت تاریخی متعلق به عهد قاجار که روزی سند و هویت تاریخ شهر بابل محسوب می‌شد امروز دیگر جز مخروبه‌ای ویران شده چیزی از آن نمانده است و جالب تر از همه در بازی تخریب‌های بناهای تاریخی همین بس که این خانه در ماه‌های پایانی سال 94 به ثبت ملی رسیده بود اما دست‌های پیدا و پنهان در سیزدهمین روز فروردین 95 این بنای تاریخی را آماج حملات بی‌رحمانه خود کرد.

دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در سطح استان بیش از 2000 بنای با ارزش تاریخی وجود دارد که تنها 600 الی 700 بنا به ثبت رسیده و ممکن است این اتفاق برای هربنای تاریخی دیگر هم بیفتد اما اینکه چطور باید جلوی این تخریب‌ها را گرفت باید گفت میراث به تنهایی قادر به برخورد بامتخلفان نیست و تابع قوه قضاییه است.

این مسئول بیان کرد: در خصوص این بنا نیز طی شکایت میراث عواملی که باعث تخریب این اثر تاریخی شدند به دادگاه معرفی و دادگاه درحال بررسی جرائم و شکایات میراث از عاملان تخریب خانه خلیلیان است.

وی در مورد این امر که آیا بازهم پای اوقاف در تخریب این خانه عهد قاجاری درمیان است عنوان کرد: احتمالا پای اشخاص دیگری جز اوقاف درمیان است که بعد از رای نهایی دادستان با این افراد قطعاً به صورت قانونی برخورد می شود.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این نکته که در سیزدهم فروردین قسمتی از دیواره‌های غربی خانه تاریخی خلیلیان تخریب شده است، گفت: این خانه ثبت ملی است و طبق قانون اگر کسی به هر عنوان تعرضی به آثار ملی کند یا تخریبی انجام دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به یک الی 10 سال حبس محکوم می شود.

این مسئول گفت: تنها اوقاف را نمی‌شود متهم این پرونده دانست و اکنون پای اشخاص دیگری چون هیئت امنا و متولیان دربین است.

ایزدی خاطرنشان کرد: قسمت‌های تخریب شده این خانه قابلیت احیا دارد اما باید در درجه اول امنیت بنا تضمین شود.

درعین حال اباذری رئیس میراث فرهنگی شهرستان بابل در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: خانه عهد قاجاری خلیلیان که چند ماهی از ثبت ملی آن نمی گذرد دیگر از آن وجاهت و ابهت افتاده و با آن خانه ای که ثبت ملی شده بود به کلی فرق دارد.

وی گفت: پشت پرده بناهای تاریخی بابل هر نهادی که باشد باید متخلفان و متعرضان توسط قانون مجازات شوند.

اباذری در خصوص امکان احیای دوباره این خانه تاریخی بیان کرد: این خانه در صورتی قابلیت احیا دارد که بودجه‌ای کلان در اختیار سازمان قرارگیرد؛ تخریب هربنای تاریخی با این بودجه لاک پشتی ضربه مهلکی به نهال‌های ضعیف میراث ما هستند.

رئیس میراث فرهنگی بابل اظهار کرد: اگربه صورت جدی با تخریب گران آثار ارزشمند تاریخی برخورد شود دیگر شاهد از دست دادن هویت‌های فرهنگی خود به این شکل نخواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha