• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 95011705311
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

قرقاول‌ها در خراسان‌شمالی بی‌خانمان شده‌اند

قرقاول‌ها در خراسان‌شمالی بی‌خانمان شده‌اند

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: دیگر خبری از قرقاول‌ها در استان نیست و تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: دیگر خبری از قرقاول‌ها در استان نیست و تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

اسکندر گردمردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه این نوع از پرنده در اطراف بیشه زارهای رودخانه اترک زندگی می‌کند، افزود: طی سال‌های اخیر شاهد به آتش کشیدن بیشه زارها و نی زارهای اطراف و کف این رودخانه در اطراف شهرستان بجنورد هستیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ارزش زمین‌های حاشیه رودخانه اترک افزایش یافته است، ادامه داد: این امر برای تبدیل این زمین‌ها به زمین کشاورزی و یا ساخت ویلا، باغ و باغچه انجام می‌شود.

گردمردی اظهار کرد: بهار زمان لانه سازی قرقاول در این مناطق بوده اما به علت تخریب محل زندگی آن‌ها، خبری از لانه و آشیانه این نوع از پرنده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرقاول جزء آن دسته از پرندگان مهاجر به استان بوده است، توضیح داد: قرقاول یکی از گونه‌های حیوانی بومی استان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سهره سینه سرخ یکی دیگر از پرنده‌هایی بوده که به سرنوشت قرقاول دچار شده است، اضافه کرد: با تخریب رویشگاه‌های گون در کوهستان استان به بهانه‌های مختلف، نه تنها پوشش گیاهی ارزشمند از بین رفته بلکه سهره سینه سرخ با آن رنگ محسور کننده جایی برای لانه سازی نخواهد یافت و بدین ترتیب این گونه جانوری وابسته به مراتع و جنگل‌ها از بین خواهد رفت.

وی توضیح داد: پرنده‌ای همچون سهره سینه سرخ پیش از این لانه‌اش را بر روی بوته‌های گون و با ظرافت خاصی بنا می‌کرد و این در حالیست که با تخریب رویشگاه‌های گون در کوهستان استان به بهانه‌های مختلف، نه تنها پوشش گیاهی ارزشمند از بین رفته بلکه سهره سینه سرخ با آن رنگ محسور کننده جایی برای لانه سازی نخواهد یافت.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی بیان کرد: در حال حاضر متاسفانه برخی از مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر در خراسان‌شمالی مورد تعرض جاده‌سازی، کشاورزی و معدنکاوی قرار گرفته است، اراضی شیب دار به بهانه‌های مختلف تغییر کاربری پیدا کرده و جاده‌ها تا مرتفع ترین و شیب دارترین نقاط در دل کوهستان گشوده شده است. مجموعه این فعالیت‌ها موجب توسعه ناپایدار در برخی نقاط و رانش زمین موجب خشک شدن چشمه‌ها و تخریب مراتع باارزش شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha