• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95011705135
  • منبع : نمایندگی لرستان

بلاتکلیفی نیمی از کارگران نساجی بروجرد

بلاتکلیفی نیمی از کارگران نساجی بروجرد

ایسنا/لرستان ‌سال‌ گذشته خبر تعدیل نیروی کارخانجات نساجی بروجرد به گوش رسید و وحشت بیکار شدن بر سر کارگران این کارخانه سایه افکند تا اینکه این امر برای تعدادی از آنها اتفاق افتاد و خانه‌نشین شدند.

‌سال‌ گذشته خبر تعدیل نیروی کارخانجات نساجی بروجرد به گوش رسید و وحشت بیکار شدن بر سر کارگران این کارخانه سایه افکند تا اینکه این امر برای تعدادی از آنها اتفاق افتاد و خانه‌نشین شدند.

آن زمان واژه عدم تمدید قرارداد بر پیکر خسته‌شان سنگینی می‌کرد و امروز بیکار شدن و شرمساریشان نزد خانواده عرق بر پیشانی‌شان نشانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، براساس شنیده‌ها قبل از سال جدید فقط با تعدادی از کارگران نساجی قرارداد منعقد شده که بیشتر قراردادها به‌صورت یک‌ماه بوده است و حدود 500 نفر از کار بیکار شده‌اند.

نساجی بروجرد در اواخر سال 87 تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کرد و با حداقل نیرو ادامه تولیدات خود را انجام داد و سپس به‌تدریج از نیروهای اخراجی دعوت به‎کار کرد.

پس از گذشت 7 سال از این جریان دوباره اخراج برخی کارگران در نساجی اتفاق افتاد.

کارگری اخراج نخواهد شد!

سال‌گذشته معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در این‎باره به خبرنگار ایسنا، گفت: طرح توسعه در نساجی بروجرد اجرا می‌شود و برای اجرای این طرح حدود چهار ماه زمان نیاز استف اما کارگری اخراج نخواهد شد.

مسلم پورقاسمیان افزود: جلسات متعددی طی چند روز اخیر در خصوص مشکلات کارخانجات نساجی برگزار شده است که این کارخانه نوسازی و به تکنولوژی روز تجهیز شود.

وی اظهار کرد: با اجرای طرح توسعه این کارخانه نه تنها کارگری اخراج نمی‌شود، بلکه معادل همین نیرو نیز جذب خواهد شد.

فرماندار ویژه بروجرد تصریح کرد: برای اجرای طرح توسعه در نساجی بروجرد حدود چهار ماه زمان نیاز است که قرار بود این طرح از هم‎اکنون آغاز و تا اردیبهشت‎ماه به اتمام برسد اما طبق برنامه‎ریزی صورت گرفته بنا شده که این طرح در زمستان انجام نشود و به اردیبهشت‎ماه و در فصل بهار و تابستان سال آینده موکول شود.

پورقاسمیان افزود: در این راستا استاندار لرستان نیز همه تلاش خود را انجام داده تا تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این طرح را دریافت کند.

از هیچ تلاشی برای جلوگیری از تعدیل کارگران این واحد تولیدی بزرگ دریغ نمی‎شود!!

مدتی بعد جلسه‌ای در کارخانه نساجی در راستای بررسی مسائل و مشکلات نساجی بروجرد برگزار شد که در این جلسه نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، گفت: باید بکوشیم تا مشکلات نساجی شهرستان بدون تعدیل نیرو برطرف شوند.

علاءالدین بروجردی افزود: به‌علت مشکلات مالی نباید به برند کارخانجات نساجی بروجرد ضربه‎ای وارد شود.

وی با بیان اینکه از هیچ تلاشی برای برطرف کردن مشکلات نساجی و جلوگیری از تعدیل کارگران این واحد تولیدی بزرگ دریغ نمی‎شود، اظهار کرد: تلاش برای تزریق اعتبارات لازم به این شرکت و بر طرف کردن مشکلات ایجاد شده ضروری است.

500 میلیارد ریال تسهیلات با حداقل سود بانکی کارخانجات نساجی بروجرد تزریق می‎شود!

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این جلسه گفت: 500 میلیارد ریال تسهیلات با حداقل سود بانکی تا یک ‍‌ماه آینده به‌عنوان سرمایه در گردش به کارخانجات نساجی بروجرد تزریق می‎شود.

وی با بیان اینکه تا پایان فروردین‎ماه تعدیل نیرو در کارخانجات نساجی بروجرد نداریم، افزود: براساس تصمیم شورای تأمین استان لرستان ادارات آب، برق، گاز، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی نباید تا تاریخ یادشده اقدامی برای وصول مطالبات خود از نساجی بروجرد انجام دهند.

استاندار لرستان با اشاره به طرح توسعه نساجی بروجرد، تصریح کرد: این طرح بررسی و مشکلات پیش روی آن هرچه سریع‎تر برطرف می‎شوند.

بازوند خاطرنشان کرد: نساجی بروجرد یک برند کشوری و باعث افتخار لرستان است و هرگز اجازه نمی‎دهیم این واحد تولیدی متحمل ضرر و زیان شود.

روز اول صحبت از 50 میلیارد تومان نبوده است

چندی بعد استاندار لرستان در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد در جمع خبرنگاران درباره تسهیلات 50 میلیارد تومانی کارخانجان نساجی بروجرد، گفت: روز اول صحبت از 50 میلیارد تومان نبوده است و این وام 20 میلیارد تومان است که تاکنون یکی از تسهیلات به مبلغ 10 میلیارد تومان تمدید شده است.

وی با بیان اینکه همچنین یکی دیگر از تسهیلات به مبلغ 10 میلیارد در حال انجام کار برای پرداخت است، افزود: قرار نیست در نساجی بروجرد تعدیل نیرو صورت گیرد به ‍‍‍‍طوری‍که تا کنون هیچ تعدیل نیرویی در این کارخانه صورت نگرفته است.

قول می‎دهم تعدیل نیرو در این کارخانه اتفاق نیفتد

استاندار در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با تعدیل نیرو که گفته شده بعد از نوروز صورت می‌‍گیرد، گفت: من قول می‎دهم که تعدیل نیرو در این کارخانه اتفاق نیفتد و با ارائه تسهیلات لازم به این واحد بخشی از مشکلات این کارخانه مرتفع خواهد شد.

هرچند امیدوار بودیم خبری از تعدیل نیرو در این کارخانه به گوش نرسد و مشکلات این کارخانه مرتفع شود اما متاسفانه این امر اتفاق افتاده است و 483 نفر از کارگران این کارخانه بیکار شده‌اند.

یکی از کارگران نساجی در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: زمزمه اخراج کارگران از اول دی‌ماه به گوشمان رسید و تمام سه ماه پایان سال را با اضطراب و نگرانی ‌گذراندیم.

وی ‌افزود: حتی در سه ماهه پایان سال قراردادها به‌صورت ماهانه با کارگران بسته شد و آخر سال‌گذشته فقط به تعدادی از کارگران برای امضا قرارداد زنگ زده شد.

این کارگر اظهار کرد: حدود نیمی از کارگران این کارخانه در حال حاضر بلاتکلیف هستند، نه کارخانه با آنها قرارداد می‌بندد و نه تامین اجتماعی پرداخت بیمه بیکاری را متقبل می‌شود.

یکی دیگر از کارگران اخراج شده می‎گوید: چندین سال با کمترین دستمزد کار کرده‌ایم تا لقمه نان حلال بر سرسفره خانواده خود بگذاریم، اما حالا بعد از چند سال نمی‌دانیم باید چکار کنیم.

وی گفت: چند روز پیش با چند نفر از کارگران اخراج شده دیگر جلوی کارخانه تجمع کردیم تا تکلیف‌مان مشخص شود، اما کسی پاسخگو نبود و گفتند بروید 20 فروردین بیایید تا بگوییم چه کار کنید.

وی افزود: به ما گفته‌اند که مجدد اول مهرماه دعوت به‌کار می‌شویم و در این مدت بیمه بیکاری دریافت می‌کنیم، اما تاکنون حتی برای دریافت بیکاری به تامین اجتماعی معرفی نشده‌ایم.

این کارگر اظهار کرد: خواهشمندیم مسئولین استانی و شهرستانی هرچه زودتر مشکل ما را حل کنند و نگذارند بیشتر از این بلاتکلیف بمانیم.

تمام دستگاه‌ها مرتبط با تعدیل نیروی مخالف هستند

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ویژه بروجرد نیز در این باره می‌گوید: مدیریت نساجی بروجرد بر این عقیده است که با تعدیل نیرو می‌تواند این واحد صنعتی را تجهیز و به‌روز رسانی کند.

احمد گودرزیان اظهار کرد: در نشست با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، نیروی انتظامی، تامین اجتماعی، فرمانداری و مدیرعامل نساجی بروجرد مقرر شد مدیریت نساجی ضمن تجدید نظر در خصوص تعدیل نیرو اقداماتی انجام دهد تا 483 کارگر این واحد صنعتی به یک‌باره از کار اخراج نشوند.

وی افزود: تامین اجتماعی قادر به پرداخت بیمه بیکاری کارگران نساجی بروجرد نیست و تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تعدیل نیرو در نساجی بروجرد مخالف هستند.

باتوجه به نامگذاری سال 95 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، مسئولین کشوری و استانی تلاش خود را در راستای حفظ واحدهای تولیدی انجام دهند تا شاهد تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای تولیدی که حاصل آن بیکاری کارگران فعال و زحمتکش است، نباشیم.

گزارش از: زهره گودرزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۱۷ ۲۳:۵۴

متاسفم چرا هيچ مسئولي قادر به جلوگيري اين تعديل نيست واين بيکاري ممکن است منجر به ازدياد خلافکاري درشهرمان شود