• دوشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95011604741
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان:

مصوبات، آبی برای زاینده رود نمی‌آورد

 مصوبات، آبی برای زاینده رود نمی‌آورد

ایسنا/اصفهان دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: مصوبات، آبی برای زاینده رود نمی‌آورد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: مصوبات، آبی برای زاینده رود نمی‌آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اسفندیار امینی شامگاه گذشته (یکشنبه) در تجمع تعدادی از کشاورزان غرب و شرق حوضه زاینده رود در مسجدالنبی شهر زیار٬ اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد رودخانه زاینده رود در داخل استان اصفهان قرار دارد ولی مدیریت آن را به دست تهران سپرده‌اند که متاسفانه مشکلات رفع نشده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی آب با حضور معاون اول رییس جمهور در روز سه شنبه هفته جاری٬ افزود: علت این امر این است که از دستگاه‌های اجرایی و قانونی نفعی نبرده‌ایم به طوریکه در 20 سال قبل تا کنون مدام مذاکره کرده‌ایم و انبوهی از طومار، نامه و .... نوشته شده ولی رودخانه هنوز خشک است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مصوبه، برای زاینده رود آب نمی‌آورد٬ خاطر نشان کرد: شورای امنیت ملی یکی از بالاترین نهادهای قانونی کشور است که در آن برای این رودخانه نیز قانون تصویب کرده‌اند، اما نمی‌دانیم چرا عملی نمی‌شود.

امینی با بیان اینکه سال چهارمی است که درباره مشکلات رخ داده در حوضه زاینده رود به دستگاه قضایی شکایت کرده‌ایم، گفت: مردم بر رودخانه مدیریت ندارند و علی رغم وجود این همه قانون و مصوبه راه به جایی نبرده‌ایم و برای حقابه تاریخی باید منتظر نظرات وزارت نیرو در پایتخت کشور باشیم.

وی در انتقاد به عملی نشدن طرح ۹ماده‌ای احیای زاینده رود گفت: ۹۰درصد حوضه رودخانه در استان اصفهان است، اما چهار محال و بختیاری و یزد نیز مثل اصفهان دارای دو حق رای هستند که عادلانه نیست.

این فعال صنف کشاورزان گفت: طرح انتقال آب به یزد در سال ۱۳۶۸تصویب شد، اما قید گذاشتند که پس از حفر تونل سوم کوهرنگ عملی شود، درحالی که تونل هنوز به بهره برداری نرسیده و از سهم کشاورزان حقابه دار شرق اصفهان کم می‌کنند و مصرف سالانه ۶۲میلیون مترمکعبی آن استان را سه میلیون مترمکعب نیز افزایش داده‌اند.

امینی ادامه داد: در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۹۳و در جلسه ۵۱۰ شورای امنیت ملی بارگذاری جدید بر زاینده رود منع شده است درحالی که استاندار و مدیر آب منطقه‌ای استان چهارمحال علنا طرح‌های جدید کشاورزی را توسعه می‌دهند.

وی با انتقاد از لغو طرح‌ بهشت آباد گفت: این طرح در زمان سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۱به همراه هیئت دولت به اصفهان به تصویب رسید که قرار بود یک میلیارد و ۱۰۰میلون مترمکعب آب در سال به فلات مرکزی منتقل کند که با فشارها به ۵۸۰میلیون مترمکعب کاهش یافت و اخیرا نیز سازمان حفاظت محیط زیست آن را ممنوع کرد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: تعیین تکلیف حقابه‌ها و اشتراکی‌ها از زاینده رود نیز از مصوبات شورای عالی آب است، به طوریکه آب تونل اول کوهرنگ و رودخانه متعلق به ۳۳سهم حقابه دار است، همچنین حدود ۶۸۰میلون مترمکعب برای اشتراکی‌ها تخصیص داده‌اند که ۳۰۰میلیون مترمکعب آن فروخته شده هرچند تا کنون این قشر قطره‌ای آب نگرفته‌اند.

امینی اضافه کرد: بر اساس متن مصوبات شورای عالی آب اگر بارندگی‌ها نرمال باشد و آب دهی رودخانه و تونل‌ها طبیعی شود همچنین تونل سوم و بهشت آباد آب اضافه کنند باز این حوضه حدود ۶۰۰میلیون مترمکعب کسری آب دارد.

وی با انتقاد از بی توجهی به پرداخت خسارات کشاورزان گفت: دوسال گذشته بنده شخصا ۹۰۰هزار تومان خسارت خشکسالی گرفتم اما در سال زراعی ۹۳_۹۴پس از کشت غله فقط ۱۲ میلیون تومان بابت فروش کاه و سفال از مزرعه به دست آوردم.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با اشاره به بارندگی ۱۶۱۰میلی‌متری در سال زراعی ۹۳_۹۴ گفت: در سال ۱۳۷۳ حدود دو هزار و ۴۰۰میلی متر در سرشاخه‌های زاینده رود بارندگی شد که در تاریخ بی نظیر بود ولی در آن موقع دکتر بصیری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان مقاله‌ای نوشت که با این روند توسعه رودخانه خشک می‌شود ولی متاسفانه به جای درک موضوع کاریکاتور وی را در نشریات کشیدند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha