• دوشنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94121710879
  • خبرنگار : 71542

مدیرکل دفتر زیستگاه‌هاسازمان حفاظت محیط زیست تشریح کرد

تشکیل جلسه برای حل وفصل پرونده "شهرک زیتون"

تشکیل جلسه برای حل وفصل پرونده "شهرک زیتون"

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سیاست کلی سازمان اجرای برنامه طرح مدیریت منطقه جاجرود است، از تشکیل جلسه‌ای به منظور پیگیری و حل و فصل بحث "شهرک زیتون" خبر داد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سیاست کلی سازمان اجرای برنامه طرح مدیریت منطقه جاجرود است، از تشکیل جلسه‌ای به منظور پیگیری و حل و فصل بحث "شهرک زیتون" خبر داد.

حمید گشتاسب میگونی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد بحث شهرک زیتون واقع در پارک ملی سرخه‌حصار و تعیین تکلیف ساکنان این شهرک گفت: سیاست کلی در مدیریت مناطق حفاظت‌شده این است که طبق ضوابط و قانون باید از هرگونه تجاوز و تعرض به این مناطق جلوگیری شود و برنامه‌های حفاظت از مناطق مطابق با طرح‌های مدیریت پیش رود.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت‌شده جاجرود منطقه‌ای است که دو پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار در آن قرار دارد، اظهار کرد: این پارک‌ها جزو اولین پارک‌های ملی هستند که طرح مدیریت و برنامه اجرایی آنها تهیه شده است، بنابراین اگر خلاف برنامه‌های مدیریت مناطق، برنامه‌ دیگری در منطقه اجرا شود سازمان محیط زیست باید جلوی آن بایستد.

سازمان محیط زیست با هر اقدام خارج از طرح مدیریتی مناطق مقابله خواهد کرد

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق افزود: سازمان محیط زیست به استناد مفاد طرح مدیریت با هر نوع اقدام خارج از برنامه مدیریت از جمله شهرک‌سازی، راهسازی، انتقال خط و... مقابله خواهد کرد، و برنامه‌های مختلف در صورتی مورد تایید سازمان خواهد بود که در چارچوب برنامه مدیریت منطقه باشد.

گشتاسب میگونی در ادامه اظهار کرد: اگر نتوانیم برنامه طرح مدیریت منطقه با اهمیتی چون جاجرود را که در نزدیکی شهر تهران واقع شده، را به درستی اجرا کنیم، معلوم نیست برای سایر مناطق چه اتفاقی بیفتد، بنابراین سیاست کلی سازمان محیط زیست رعایت برنامه‌های مدیریت و جلوگیری از اجرای هرگونه برنامه مغایر با اهداف منطقه است.

شهرک زیتون نباید داخل پارک سرخه‌حصار باشد

وی با تاکید بر اینکه منطقه جاجرود دارای طرح مدیریتی است و شهرک زیتون در داخل پارک ملی سرخه‌حصار است که نباید باشد، گفت: ریاست سازمان محیط زیست شکل‌گیری شهرک زیتون در داخل پارک ملی سرخه‌حصار را همواره مغایر قانون می‌دانسته‌اند، بنابراین سازمان سعی می کند برنامه‌ای تنظیم کرده و تکلیف آن را مشخص کند.

سازمان محیط زیست دخالتی در واگذاری شهرک زیتون نداشته است

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه در واگذاری شهرک زیتون دخالتی نداشته است، گفت: بدون هماهنگی با سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی وقت یک واگذاری که خلاف قانون بوده را انجام داده و حالا حقی برای عده‌ای ایجاد شده است و این افراد هم تقصیری ندارند، در یک مقطع زمانی قرار شد برای جبران حق این افراد در جای دیگر به آنها زمین داده شود و آنها این زمین را ترک کنند ولی آنها نپذیرفتند.

حفظ ارزش‌های اکولوژیک سرخه‌حصار برای دولت ارزشمند است

وی در مورد اینکه ساکنان شهرک زیتون مناطق پیشنهاد شده را به عنوان زمین معوض به لحاظ ارزش با اراضی شهرک زیتون یکسان ندانسته و آن را نپذیرفته‌اند، عنوان کرد: طبیعی است که این تفکر در این افراد باشد که آنها به ارزش زمین به عنوان کالا نگاه کنند و طبیعی هم است که سازمان به این زمین به عنوان یک مجموعه اکولوژیکی بسیار با اهمیت نگاه کند. برای دولت هم حفظ ارزش‌های اکولوژیک این منطقه اهمیت دارد، برای همین هم بحث زمین معوض مطرح می‌شود ولی اینکه زمین معوض اختلاف ارزشی با اراضی شهرک زیتون پیدا می‌کند، مبحثی است که سازمان حفاظت محیط زیست در آن ورود نمی‌کند.

گشتاسب میگونی با تاکید بر اینکه دفتر زیستگاه‌ها موظف است که منطقه حفاظت شده را حفظ و حراست کند، گفت: اگر دستگاهی به دلیل ناهماهنگی حقی را ایجاد کرده است سازمان محیط زیست مسوول پاسخگویی آن نیست ولی تلاش می‌شود که تا این موضوع سروسامانی پیداکرده و شهرک زیتون از این وضعیت خارج شود، بنابراین مراجع ذی‌ربط بحث‌های حقوقی را نیز دنبال خواهند کرد.

پارک سرخه‌حصار جزو انفال است

وی با بیان اینکه سیاست دفتر زیستگاه‌ها و سازمان این است که برای حفظ یکپارچگی مناطق به خصوص پارک ملی سرخه‌حصار همه تلاش خود را انجام دهد، اظهار کرد: این منطقه جزو انفال و متعلق به همه مردم است و در راستای قانون برای حفظ آن تلاش شود، امیدواریم با پیگیری ایجاد شده این مساله حل و فصل شود.

گشتاسب میگونی با بیان اینکه تعیین دقیق میزان ساخت و ساز شهرک زیتون هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: در جلسه اخیر مربوط به شهرک زیتون، سوالاتی مطرح شد که پاسخ به آنها در آن جلسه میسر نبود و احتیاج به بررسی‌های اولیه داشت، بنابراین قرار شد بخش‌های مختلف به این سوالات طی جلسه‌ دیگری که طی دو، سه هفته آینده تشکیل خواهد شد، پاسخ دهند. بحث میزان ساخت و ساز این شهرک نیز مساله‌ای است و قرار شده اداره کل محیط زیست استان تهران آن را بررسی کرده و وضعیت موجود را به تصویر بکشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha