• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۵:۴۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94121006255

یک هنرمند نقاش:

بعد از سرقت تابلوهایم دستم به جایی بند نیست

بعد از سرقت تابلوهایم دستم به جایی بند نیست

یک هنرمند با اعلام خبر به سرقت رفتن تابلوهای نقاشی‌اش، از وضعیت بیمه آثار هنری در ایران انتقاد کرد.

یک هنرمند با اعلام خبر به سرقت رفتن تابلوهای نقاشی‌اش، از وضعیت بیمه آثار هنری در ایران انتقاد کرد.

آفرین ساجدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره به سرقت رفتن تعدادی از تابلوهای نقاشی‌اش، اظهار کرد: چندماه پیش، از انبار کلکتوری که کارهای من را جمع‌آوری می‌کند، چهار تابلوی نقاشی از آثار من که ابعاد بزرگی داشتند، به سرقت رفتند. از زمان به سرقت رفتن این آثار، با این تصور که می‌توان سارق آن‌ها را پیدا کرد، از انتشار تصاویر کارها خودداری کردیم، اما بعد از گذشت چندماه تصمیم گرفتیم تصویر کارها را برای آگاهی مخاطبان هنرهای تجسمی منتشر کنیم تا خرید و فروش آن‌ها که مال دزدی محسوب می‌شود، اتفاق نیفتد.

او گفت: در صورت بروز چنین مشکلاتی برای آثار هنری در ایران، هیچ راهی برای پیگیری موضوع، به‌جز از طریق قضایی و پلیس وجود ندارد و هیچ‌ کسی مسؤولیتی در قبال بیمه آثار برعهده نمی‌گیرد. حق کپی‌رایت هم که در ایران نداریم و مدت‌هاست هنرمندان با این موضوع درگیر هستند.

وی ادامه داد: به‌خاطر نداشتن بیمه آثار هنری، هر نمایشگاهی که در خارج از ایران برپا می‌کردم، می‌دانستم که اگر به هر دلیلی، مشکلی برای تابلوهایم به‌وجود آید دستم به جایی بند نیست و نمی‌توانم به جایی شکایت کنم. این در حالی است که در کشورهای دیگر، به آثار هنری توجه می‌شود و برای آن‌ها بیمه در نظر گرفته می‌شود.

این هنرمند همچنین بیان کرد: فکر نمی‌کنم ما از کشورهای دیگر، خیلی عقب باشیم و نتوانیم این مشکلات را حل کنیم، چون حراج آثار هنری به‌شدت در این سال‌ها رواج پیدا کرده و خاورمیانه، یکی از قطب‌های خرید و فروش آثار هنری شده است.

ساجدی درباره‌ی راهکار این مشکل، گفت: کسانی که در رأس کار هستند، باید قوانینی در این زمینه وضع کنند. ما مسائلی داریم که مدت‌هاست به‌دنبال آن هستیم. مثلا من برای این کار، به‌دنبال وکیل حرفه‌ای برای آثار هنری بودم که متأسفانه پیدا نکردم. فردی تحصیل‌کرده با اطلاعات به‌روز و این‌که بداند در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، در دسترس ما نیست. ما در این زمینه، امنیت کاری نداریم، مگر این‌که قوانینی وضع شود تا امنیت آثار هنری را تضمین کند.

او افزود: افرادی هستند که کلکسیونی از آثار هنری دارند و دوست ندارند دیگران بفهمند چه مجموعه‌ای در اختیار آن‌هاست، اما اگر ما کلکتور حرفه‌ای داریم، باید این فرهنگ هم وجود داشته باشد که گنجینه‌ای که در اختیار آن‌هاست، کاتالوگ داشته باشد تا همه بدانند این آثار در اختیارشان است و اگر مشکلی برای آثار به‌وجود آمد، بتوان راحت‌تر کارهای مربوط به آن را پیگیری کرد.

آفرین ساجدی تحصیل‌کرده در رشته گرافیک است و از سال 1384 به‌صورت جدی نقاشی می‌کند. کارهای او معمولا در سبک پرتره و پاپ‌سورئالیست است و نمایشگاه‌های متعددی در کشورهای ایتالیا، فرانسه برگزار کرده و به‌زودی نمایشگاهی از آثار او در نیوریورک برپا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha