• یکشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 94120905692
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

بیماری‌های ژنتیکی سومین علت مرگ و میر کودکان در سیستان و بلوچستان

بیماری‌های ژنتیکی سومین علت مرگ و میر کودکان در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری‌های ژنتیکی سومین علت مرگ و میر کودکان در سیستان و بلوچستان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری‌های ژنتیکی سومین علت مرگ و میر کودکان در سیستان و بلوچستان هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان دکتر «سید مهدی طباطبایی» در سمینار غربالگری نوزادان اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خوشبختانه برنامه موفقی در مسیر غربالگری هیپوتیروئیدی و فنیل کتونوری بصورت مداوم در حال اجراست که پس از تولد در فاصله زمانی 5-3 روزه همه نوزادان مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که کم‌کاری تیروئید به‌علت نقص در تولید هورمون تیروئید ایجاد می‌شود و کمبود هورمون تیروئید می‌تواند باعث اختلال رشد جسمی و ذهنی شود، افزود: در کشور از هر 1000 تولد زنده 2 نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی می‌شوند که ازدواج‌های فامیلی در درصدی از این اختلالات نقش دارد.

طباطبایی با بیان این‌که کمبود ید را باید به‌عنوان یک خطر جدی در کودکان تلقی کنیم، ادامه داد: غربالگری نوزادان با هدف شناسایی میزان اختلال رشد جسمی و ذهنی نوزادان انجام می‌شود و می‌توان با شناسایی به‌موقع نوزادان با کم‌کاری تیروئید مادرزادی از بروز برخی اختلالات پیشگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری ژنتیکی فنیل‌کتونوری که به‌علت نقص ژنتیکی در متابولیسم، اسید آمینه فنیل‌آلانین ایجاد شده و باعث بروز عقب‌افتادگی شدید کودکان می‌شود از این‌رو می‌توان بیماری‌های ژنتیکی را به‌عنوان سومین علت مرگ و میر کودکان در استان سیستان و بلوچستان دانست.

وی هشدار داد: عوامل متعددی در تولد کودکان دارای اختلال ژنتیکی نقش دارند که عوامل اجتماعی، ازدواج‌های فامیلی و سن بالای مادر در زمان بارداری از جمله آنان به‌شمار می‌آیند و باید این موارد را بسیار جدی گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha