• یکشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 94120201230
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

"سبزه" عید ایرانیان 6 میلیارد لیتر آب هدر می‌دهد!

"سبزه" عید ایرانیان 6 میلیارد لیتر آب هدر می‌دهد!

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل انجمن انسان و زمین کرمانشاه گفت: "سبزه" عید ایرانیان باعث هدررفت 6 میلیارد لیتر آب می‌شود.

مدیرعامل انجمن انسان و زمین کرمانشاه گفت: "سبزه" عید ایرانیان باعث هدررفت 6 میلیارد لیتر آب می‌شود.

حشمت الله یارحقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه روح و جسم انسان آمیخته با طبیعت است، گفت: با آغاز فصل بهار، طبیعت دوباره سرسبز می‌شود و در سنت سفره نوروز ما ایرانیان رسم است که سبزه را به عنوان نماد این سرسبزی و طراوت سر این سفره بگذاریم.

وی تصریح کرد: از زمان‌های گذشته رسم بر این بوده که دانه‌های حبوباتی مانند گندم، نخود، عدس و ماش را چند روز مانده به نوروز در ظرفی می‌گذاشتند تا سبز شود و آن را به عنوان نماد سرسبزی و طراوات بر سفره نوروز قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه این رسم بسیار پسندیده است، گفت: آن زمان که از حبوبات برای سبزه استفاده می‌شد جمعیت زیادی نداشتیم و از طرفی هم کمبودهایی که امروزه در بحث منابع داریم وجود نداشت.

یارحقی افزود: امروزه که جمعیت زیاد شده و بسیاری زمین‌های قابل کشت بایر شده و همچنین با توجه به کمبود منابع آبی که داریم، قطعا استفاده از حبوبات برای کشت سبزه موجب هدررفت بسیار آب و حبوبات بسیار ارزشمندی مانند گندم می‌شود.

وی با بیان اینکه هر خانوار ایرانی برای سبزه عید 200 تا 300 گرم بذر گندم یا دیگر حبوبات می‌کارد و هر کیلو بذر حبوبات هم برای تبدیل شدن به سبزه نیاز به 1500 لیتر آب دارد، گفت: با این حساب سالیانه چهار تا شش میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه عید هدر می‌دهیم.

یارحقی تصریح کرد: از طرفی سبزه‌های به دست آمده هم غیرقابل استفاده است و پس از پایان "سیزده بدر" باید دور ریخته شود که خود این مسئله هدررفت بسیار حجم بذور حبوبات ارزشمندی مانند گندم را به دنبال دارد.

وی افزود: همچنین این سبزه‌ها با رها شدن در طبیعت با گندیده شدن، آلودگی‌های میکروبی و قارچی ایجاد می‌کند و منظره بدی به طبیعت می‌دهد.

مدیرعامل انجمن انسان و زمین گفت: بهتر است گزینه‌هایی جایگزین سبزه حبوبات شود که علاوه بر اینکه سرسبزی را به سفره نوروز ایرانیان می‌دهد، قابل استفاده هم باشد.

وی تصریح کرد: در همین راستا برخی دوستدران محیط زیست در استان، طرح کاشت بلوط را پیشنهاد داده‌اند که بذور آنها را بین دانش آموزان و مهدکودک‌ها توزیع می‌کنند و بعد از سبز شدن این بذور که زمانی 10 روزه می‌خواهد و استفاده آن بر سر سفره عید نوروز، این سبزه‌های بلوط را مجددا از سطح مدارس و مهدکودک‌ها جمع آوری کرده و در دل طبیعت و مناطقی که بیابانی شده‌اند، می‌کارند.

یارحقی افزود: علاوه بر بلوط افراد می‌توانند دانه خرما، پرتقال و نارنگی هم بکارند که البته دانه اینها زمان بیشتری برای جوانه زدن و سبز شدن نیاز دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینها کاشت انواع سبزی مانند تره تیزه هم می‌تواند جایگزین خوبی برای سبزه حبوبات باشد که افراد باید برای این‌کار بذر سبزی‌ها را در ظرفی که یک وجب خاک دارد قرار دهند، تا سبز شود.

یارحقی اظهار کرد: با سبز شدن بذور سبزی‌ها بعد از استفاده آنها بر سر سفره عید نوروز می‌توان این سبزی‌های خوراکی را مصرف کرد و اصرافی در این بین رخ نخواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۳:۳۳

فرسودگي و شکستگي لوله هاي انتقال آب ساليانه چندين برابر اين رقم آب هدر ميده.... اين ريزبيني ها بايد صرف همچين موضوعاتي بايد بشه...

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۴:۰۹

محاسباتشان در چه حد است؟ براي هر کيلو حبوبات 1500 ليتر آب نياز است؟ اين رقم براي مصرف کشاورزي (دانه در خاک) و رشد کامل گياه و باردهي محصول بيان شده نه صرفا ريشه و جوانه زدن حبوبات. آيا شما براي کاشت سبزه 1500 ليتر آب به يک بشقاب مي ريزيد؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۴:۱۵

1500 ليتر براي سبزه؟ هر روز هم اب بدي ميشه بيست ليوان که باز ميشه 4 ليتر نه 1500 ليتر. ايشون احتمالا سبزه رو به عمل ميارن با کمباين برداشت ميکنن!

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۴:۱۹

سلام بهتر بود ايشان مي گفتند نحوه آبياري قطره اي براي کشاورزان ترويج شود. بهتر ميگفتند نحوه انتقال آب و لوله هاي فرسوده را درست درست کنند و ....بعد ميرسيدند به سبزه عيد که جاي سوال دارد چرا گير دادند به سبزه عيد که آخرش ميفرمايند بخوريمش آخه مشکل کمبود آب ايناست!!

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۵:۰۵

بهتر است فکري به حال جنگلهاي کشور و همچنين سواحل کشورمون باشيم .جنگلها و مزارعي که تبديل به ويلا ميشن.ابهايي که توسط کارخانه هاي مسهحلک و قديمي الوده ميشن . وهزاران هزار مشکل زيستي که در کشور وجود دارن و کسي نيست به فرياد برسه. حالا اين رسم و رسوم که روحشون مرده و فقط ظاهزشونه که برامون مونده رو با اين بهانه از بين نبريد.يه مشت گندم درجه سه چهار که برا خوراک مرغ و خروس به درد نميخوره و يه ليوان اب برا هر کاسه گندم اين حرفا رو نداره. واقعا بعضيجاها چقدر حساب کتاب اقايون دقيق ميشه...

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۵:۱۰

صرفاًجهت يادآوري:مردم معمولا يا سبزه عدس يا گندم رو استفاده مي کنن و هر دو نياز به آب زيادي ندارن و صرفا با رطوبت سبز ميشن و آب زياد جوانه گندم رو ميپوسونه .پس عملا آب چنداني استفاده نميشه که بخواد هدر بره!!! اما هرساله از لوله هاي کوچه ما 6ميليار بشکه آب هدر ميره

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۵:۱۵

براي رفع نگراني حبوبات بايد بيان داشت که اي کاش تکنولوژي برداشت عدس و گندم و...اصلاح شود که هر سال با درو گندم توسط کمباين هاي چنده قبل بسياري از دانه هاي گندم ،عدس و...پخش زمين مي شود.والبته ذخيره زمستان مورچه ها.

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۵:۱۷

درود بر شما سبزيکاري در خانه و آپارتمان و استفاده از به عنوان سبزه نوروز و دور نينداختن آن در روزه سيزده پشنهادي کاربردي و محط زيستي است. کار راحتي نيست اما در شرايط کنوني، براي حراست از فرهنگ و سنت هايمان در کنار حفظ پايداري محيط زيست و طبيعت بايد تلاش کنيم. بايد تعادل و توازني بين نياز هاي زيستي و فرهنگي مان و جبر محيط زيست و منابع طبيعي موجود ايجاد کنيم. #سبزيکاري رويکردي جديد در ايجاد #سبک_زندگي_سبز براي خانواده هاي ايراني است. شرايط اقليمي و... در کاشت سبزي تاثير چنداني ندارد و شهروندان مي توانند در آپارتمان هاي خود سبزيجات ارگانيک توليد کنند. در اين راستا #کمپين مفهومي #سبزي_نوروز به همراهان خود پيشنهاد مي دهد تا پسماند تر خانه هاي خود را به کمپوست تبديل کنند، از وسايل دور ريختني به عنوان بستر سبزيکاري استفاده کنند و براي آبياري از آب خاکستري بهداشتي و سالم بدون مواد شوينده استفاده کنند.

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۰۲:۵۸

اون 1500 ليتر آبي که گفتيد براي اينه که يک کيلو گندم تبديل بشه به خوشه گندم نه اينکه فقط جوانه بزنه اگر بدين شکل بود که براي تبديل شدن يک کيلوگندم به محصول که فقط چيزي حدود 10000 ليتر آب نياز بود تا اونجا که ما ديديم شايد نهايتا يه پارچ آب بدن يعني يکي دو ليتر در نهايت آب بدن به سبزه که با 22 ميليون خانوار ميشه 44 ميليو ليتر بعد اين در مقابل اون همه هدر رفتني که بابت گرم شدن آب به خاطر بي کيفيت بودن آبگرم کن ها و پکيج هاست هيچي نيست ما اصول رو ول کرديد فرع هارو چسبيديد. بهتره اين موضوع رو از نظر محيط زيست و آلوده نکردن اون بررسي بشه که خوب اينم خيلي راحت با گذاشتن محلهايي براي انداختن سبزه در مناطقي که معمولا افراد براي سيزده به در ميرن و بعد استفاده از اون سبزه ها جهت خوراک دام ها حل ميشه.

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۰۷:۵۶

امسال سبزه سبز کردنه سال بعد ميشه سنجد،سال بعد سير و ...سيزده به در نريم ميرن چمن و فضاي سبز رو خراب مي کنن . سيزده بدر رو حذف کنيم . با اين بهانه ها کلي رسم و آيين زيبا داشتيم که همش رفت . فقط چند تايي مونده

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۰۸:۵۰

پيشنهاد من به خانواده هاي ايراني استفاده از دستگاه سبزيکاري است. براي سالها مي توان از آن استفاده کرد. با اون مي شود دانه‌هاي بذر مانند گندم، نخود، عدس و جو را کاشت و جوانه ها را خورد (داراي ويتامين فراوان و صرفه جويي در خريد قرصهاي ويتامين گرانقيمت)، و يا براي "سبزه" سفره نوروز سر سفره گذاشت. نياز آب اين دستگاه هم کم است

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۳:۲۸

درود بر همگي دوستان گرامي 1500 ليتر آبي که مطرح شده را با عنوان آب مجازي مي شناسيم. يعني مجموع تمام آبي که در فرايند توليد گندم مصرف شده است. چه آب مورد نياز رادياتور تراکتور و کمباين باشه و چه آبي که کشاورز مي خوره و يک دانه گندم نياز داره تا رشد کنه و به خوشه تبديل بشه. اما برخي دوستان فکر کردن براي توليد سبزه 1500 ليتر آب مصرف ميشه که اشتباه است. اصولا منظور آب مصرف شده براي توليد گندمي است که شما قصد داريد براي سبزه استفاده کنيد، نه آبي که براي سبزه مصرف مي کنيد.